شناسهٔ خبر: 54151 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در جریان سفر به ازبکستان صورت گرفت:

بازدید وزیر راه و شهرسازی ایران از مترو تاشکند

بازدید وزیر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و هیئت همراه در جریان سفر به کشور ازبکستان از مترو تاشکند بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و هیئت همراه در جریان سفر به کشور ازبکستان از مترو تاشکند بازدید کردند.

گفتنی است، مترو تاشکند در سال ۱۹۷۷ به عنوان تنها سیستم مترو در آسیای میانه و هفتمین مترو ساخته شده در اتحاد جماهیر شوروی سابق افتتاح شد  که با داشتن  ۳ خط، ۲۹ ایستگاه و طول ۳۶.۲ کیلومتر، روزانه ۴۵۰.۰۰۰ نفر از جمعیت ۲ میلیونی تاشکند را جابه‌جا می‌کند. 

طرح احداث مترو به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد یعنی دو سال بعد از زلزله شدید ۱۹۶۶ که شهر تاشکند را به کلی لرزاند.  همچنین در سال ۱۹۹۹ مترو تاشکند ۱۲۷ میلیون نفر را جابجا کرد که نسبت به سال قبل از آن % ۴.۷ افزایش داشت.

ساخت خط قرمز در سال ۱۹۶۸ آغاز و در ۱۹۷۷ افتتاح شد. این خط هم‌اینک ۱۲ ایستگاه و ۱۶.۷ کیلومتر وسعت دارد و با احداث ۳ ایستگاه دیگر به سمت شرق امتداد می‌یابد. خط آبی که با گذشتن از ایستگاه راه‌آهن به ‌صورت مورب از شمال‌غربی به جنوب‌شرقی  امتداد دارد، بین سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۹۱ افتتاح شد و طول این خط در حال حاضر ۱۴.۸ کیلومتر و دارای ۱۱ ایستگاه است. هدف از ساخت خط سبز اتصال نواحی شمالی تا فرودگاه تاشکند در جنوب است که بخش اول آن با شش ایستگاه در زیر زمین با وسعت  ۷.۶ کیلومتر در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱ افتتاح شد. خط چهازم نیز به طول ۸ کیلمتر است

یادآور می‌شود، عمق تونل‌ها زیاد نبوده بین ۸ تا ۲۵ متر است و در برابر زلزله تا ۹ ریشتر مقاوم است. 

نکته قابل توجه این است که هر یک از ایستگاه‌ها با دیگری متفاوت است و معماری و دکوراسیون هر ایستگاه اسم آن را تداعی می‌کند. در واقع معماران و هنرمندان تاشکند در طراحی ایستگاه‌ها نقش زیادی داشته‌اند. مواد مورد استفاده در دکوراسیون‌های داخلی محکم و مقاوم شامل فلز (به شکل حک شده)، شیشه، پلاستیک، گرانیت، سنگ مرمر، لاجورد و سرامیک است. یعنی هر ایستگاه اثر هنری منحصر به خود را دارد و به یک موضوع خاص می‌پردازد.

طول سکوها ۱۰۰ متر و از ناوگان و فناوری مترو مسکو در مترو تاشکند استفاده شده است.

نظر شما