شناسهٔ خبر: 54459 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

تخفیف ۸۰ درصد در بخش حقوق و عوارض بندری چابهار/ رشد چشمگیر ترانزیت از بندر چابهار

بندر شهید بهشتی چابهار مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا سقف ۸۰ درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه‌های مترتب بر کشتی‌های لاینر در بندر چابهار تخفیف داده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی اصل سعیدی‌پور در برنامه‌ گفتگوی شبکه خبر در خصوص ارایه تخفیف‌های بندری با هدف توسعه سواحل مکران با مشارکت هند، افزود: استراتژی سازمان بنادر و دریانوردی این است که به غیر از ارسال محموله‌های ترانزیتی به افغانستان، ازبکستان و سایر کشورهای این مسیر، استان‌های شرقی کشور را هم در رساندن کالا از طریق زمینی و دریایی با کمترین هزینه حمایت کند.

وی تصریح کرد: با هدف تشویق سرمایه‌گذاران پیشنهاد شده است که با توجه به نوع سرمایه گذاری تا ۹۰ درصد اجاره بهاء به حداقل برسد و همچنین تا سقف ۸۰ درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه‌های مترتب بر کشتی‌های لاینر در بندر چابهار تخفیف داده شود.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: توسعه‌ باید به سمت دریا هدایت شود و یکی از پتانسیل‌های موجود در کشور بندر چابهار است. در راستای توسعه فعالیت‌های بندری اخیرا موفق به جذب سرمایه‌گذاران کشور هند شده‌ایم. قرارداد همکاری با هند در در چند فاز انجام خواهد شد. سرمایه‌گذاری در این قرارداد توسط سازمان بنادر است و تجهیزات این پروژه از سوی کشور هند تامین خواهد شد.

وی در خصوص اعمال تخفیف‌ها در بندر چابهار افزود: تخفیف در هزینه THC کالاهای کانتینری تا سقف ۹۰ درصد و یدک کشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد تخفیف از مهم‌ترین مشوق‌های سازمان بنادر جهت رونق تجارت در بندر اقیانوسی چابهار است.

بیش از ۵ برابر ۶ سال گذشته ترانزیت از بندر چابهار صورت گرفته است

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان هم در این برنامه گفت: هند قرارداد ۱۰ ساله اپراتوری به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات با ایران دارد. شرکت هندی مکلف شده است تا پایان سال جاری تجهیزات بندری و تجهیزات تخلیه وبارگیری کالا را تامین کند.

وی ادامه داد: در ۵ ماه گذشته، بیش از ۵ برابر ۶ سال گذشته ترانزیت از بندر چابهار انجام دادیم که به ازای هر کانتینر حدود ۲ هزار دلار برای کشور به لحاظ دریایی، جاده ای و بندری منفعت داشته است.از سال گذشته تا کنون بیش از ۳۵ درصد کالا از بندر مبدا به صورت مستقیم وارد شدند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم، امسال بیش از ۱,۴ از کل ترانزیت کشور به افغانستان را از طریق بندر چابهار انجام دهیم. در ۵ ماه گذشته،میزان ترانزیت از بندر چابهار رشد چشمگیری داشته است.

نظر شما