شناسهٔ خبر: 54579 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری همایش توسعه صادرات از طریق دریای خزر/ میزبانی بندر امیرآباد از کشورهای حاشیه خزر با موضوع توسعه صادرات

بندر امیرآباد مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ضمن اعلام جزئیات برگزاری همایش توسعه صادرات از طریق دریای خزر از حضور کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه در همایش فوق در تیرماه سالجاری در بندر امیرآباد خبر داد و گفت: مشوق‌ها و راهکارهای لازم برای ورود جدی بخش خصوصی به صادرات، و رونق بیش از گذشته این بخش نیز در همایش نظر گرفته شده است که در روز برگزاری اعلام عمومی خواهد شد.

سیاوش رضوانی مدیرکل مدیر بندر و  منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات همایش توسعه صادرات از طریق دریای‌خزر که قرار است، ۲۰ و ۲۱ تیرماه سالجاری در بندر امیرآباد برگزار شود به ارایه توضیحاتی پرداخت.

رضوانی با اشاره به این مطلب که همایش توسعه صادرات از طریق دریای‌خزر بر اساس فرامین رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی و همچنین تحقق شعار سال؛ حمایت از کالای ایرانی برگزار خواهد شد، گفت: یکی از تکالیف بنادر کشور، ارتقای بهره‌وری و بازاریابی برای بنادر برای رونق اقتصادی است که در همین راستا نیز همایش توسعه صادرات از طریق دریای خزر برگزار می‌شود.

مدیرکل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ادامه داد: بازاریابی و ارتقای بهره وری در بنادر بدین معناست که هم بتوان سرویس خوبی به صاحبان کالا ارایه رداد و هم خدماتی که به صاحبان کالا ارایه می شود، ارتقا یابد که در این همایش به دنبال تحقق این اهداف هستیم.

وی اعلام کرد: باید توجه کنیم که در بنادر کشور خدمات و فعالیت های مختلفی از جمله ترانزیت، ترانشیپ، واردات و صادرات وجو دارد که در بندر امیرآباد نیز خدمات و فعالیت های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی مدنظر است که روی آن بحث های جدی خواهد شد.  

رضوانی یادآور شد: در بندر امیرآباد به دنبال تنوع دادن به کالا هستیم که باید در این مورد، صادرات و ترانزیت را رونق دهیم. بر همین مبنا نیز تصمیم گرفتیم تا بر اساس پیشنهاداتی که جناب راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ارایه کرده است همایشی توسعه صادرات از طریق دریای خزر را در سالجاری برگزار کنیم.

مدیرکل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اعلام این مطلب که جلسات متعددی در سازمان بنادر و دریانوردی برای شکل و نحوه برگزاری همایش تشکیل شده است از تشکیل کارگروه و کمیته‌ای متشکل از سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و نمانیدگان وزارت امور خارجه و سایر نهادهایی که در صادرات دخیل هستند، خبر داد.

رضوانی گفت: این کمیته چندین جلسه تشکیل داد تا فرآیندها، مسیرها و روشها با هماهنگی تعیین شود و راهکارهای اجرایی نیز بررسی شده تا در روز همایش تا در روز همایش اعلام عمومی شود.

وی با اشاره به اینکه همایش فوق صرفا علمی نیست و کاملا کاربردی، تخصصی و اجرایی خواهد بود، اعلام کرد: مشوق ها و راهکارهای لازم برای ورود جدی بخش خصوصی به صادرات، و رونق بیش از گذشته این بخش نیز در همایش نظر گرفته شده است که در روز برگزاری اعلام عمومی خواهد شد. در نظر داریم تا همایش بتواند فرصت های صادرات را ارایه کند و در نظر داریم تا از طریق این همایش، راهکارهای اجرایی که از طریق آنها می شود کالاها را با قیمت تمام شده کمتری به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کرد، اعلام شود.

وی تصریح کرد: این همایش در ابتدا قرار بود به صورت ملی برگزار شود اما به دلیل اهمیت موضوع و رونق صادرات و ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر بنا شد تا این همایش به صورت بین المللی باشد و میهمانان بنادر حاشیه دریای خزر از جمله کشور آذربایجان، ترکمنستان، قزاقزستان و روسیه حضور دارند. ضمن آنکه رایزن‌های بازرگانی ایران و فعالان اقتصادی، نمایندگان وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان میزبان نیز در همایش حضور دارند و جزو سخنران های اصلی همایش هستند.

رضوانی همچنین اعلام کرد: در همایش علاوه بر سخنرانی، پنل ها و میزگردهای تخصصی هم پیش بینی شده است که نمایندگان بخش های دولتی با نمایندگان بخش خصوصی در کنار هم حضور دارند و می‌توانند در این مورد با هم به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

وی افزود: همچنین در برنامه برگزاری این همایش نیز در نظر داریم تا از فعالان اقتصادی کشورهایی که خریداری کالاهای بنادر ایران هستند در این همایش حضور داشته باشند تا صادرکنندگان ما بتوانند با فعالان اقتصادی کشورهای دیگر گفتگو دارند.

به گفته رضوانی، کاهش تعرفه‌های حداقل برای مرکبات، سیفی جات و مواردی از این دست از جمله کارهایی است که در این همایش در نظر گرفته شده است و در مورد آن در روز همایش اعلام عمومی توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود. همچنین بررسی خرید یخچال های کانتینری که جزو نیازمندی های بنادر، هزینه های کانتینرهای یخچالی برای مواد فاسدشدنی از جمله مواردی هستند که در روز همایش اعلام خواهد شد.

وی اعلام کرد: روز دوم همایش بازدید از بندر در دستور کار برگزار کنندگان همایش قرار دارد.

نظر شما