شناسهٔ خبر: 54664 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان:

۱۲ میلیارد تومان در ساماندهی بافت فرسوده قزوین هزینه می شود

جلسه رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در سال جاری برای ساماندهی حاشیه شهرها و بافت فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی ۱۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر، رافع ناصری فر در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که در استانداری قزوین برگزاری شد اظهارداشت: بافت تاریخی قزوین با ۵۲۰ هکتار حدود دو درصد سهم استان از کشور است.

وی اضافه کرد: مساحت بافت ناکارآمد شهری حدود ۸۴۴ هکتار و سکونت گاههای غیر رسمی هم ۳۵۹ هکتار است که برای آتها باید برنامه ریزی کنیم.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در اجرای طرح بازآفرینی شهری ۱۳ محله شامل محله های سردار، سپه، بلاغی، پنبه ریسه، راه آهن، باغ نشاط، دیمج، هادی آباد، چوبیندر، لالوها و امام خمینی (ره) در قزوین و ۲ محله در تاکستان و الوند به عنوان محلات هدف تعیین شده است.

وی افزود: این محلات با حدود ۱۱ هزار هکتار مساحت دارای بیش از ۸۷۰ هزار نفر جمعیت است و در ۱۲ شهر استان بافت ناکارآمد داریم.

ناصری فر تصریح کرد: مجموعه مساحت بافت های ناکارآمد و تاریخی استان بالغ بر یک هزار و ۵۲۰ هکتار است که حدود ۵۰۰ هکتار آن در شهر قزوین است و محدوده بافت تاریخی هم ۴۰۵ هکتار و مناطق حاشیه ای ۷۹ هکتار است.

وی اظهارداشت: با تشکیل ۸ جلسه در سال جاری با ۳۷ مصوبه تلاش کردیم با برنامه های بازآفرینی در شهرستان ها و مرکز استان در دستور کار قرار گیرد تا این طرح در همه مناطق به صورت متوازن عملیاتی شود.

ناصری فر اضافه کرد: طرح بازآفرینی در شهرهای قزوین، تاکستان، اقبالیه و آبیک اجرا می شود و در آوج و آبگرم نیز به صورت مستقل برای تهیه این طرح اقدام کرده اند.

وی اظهار داشت: ۵۰۴ هکتار از بافت های ناکارآمد شهر قزوین نیز مورد شناسایی قرار گرفته و به سه بخش تاریخی، حاشیه ای و هسته روستایی تقسیم بندی شده اند.

ناصری فر یادآورشد: پرداخت تسهیلات بانکی بازآفرینی از سال ۹۳ آغاز شده و با استقبال روبرو نشده است که باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و برای ایجاد انگیزه اقدام کنیم.

وی بیان کرد: طرح بازآفرینی محله بلاغی، دیمج با ایجاد دفتر تسهیل گری آغاز شده و در محله راه آهن طرح TOD در حال اجراست که در محدوده ۱۱۲ هکتاری این محله بازآفرینی ایستگاه راه آهن و بازآفرینی این محله در دستور کار است.

ناصری فر اظهارداشت: برای محله امامزاده حسین(ع) قرار شد ۶۰ میلیارد تومان برای تملک ۳۳۳ پلاک در نظر گرفته شود که شهرداری با حدود ۱۰ میلیارد تومان، راه و شهرسازی با شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اوقاف حدود دو میلیارد تومان، میراث ۵ میلیارد تومان، در اجرای طرح مشارکت خواهند کرد.

وی گفت در سال گذشته برای ساماندهی حاشیه شهرها و بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی در استان حدود ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و امسال برای تداوم این کار ۱۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

نظر شما