شناسهٔ خبر: 54740 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان قزوین:

اجرای طرح بازآفرینی در محله راه‌آهن قزوین/ تاثیر مستقیم TOD در توسعه شهرسازی و رونق اقتصادی

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با ارائه پازل‌های تشکیل دهنده TODبه وزیر راه و شهرسازی با دستور ایشان قرار شد همکاری های لازم در این خصوص به عمل آید.

مسعود حق‌لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) در این استان به عنوان یکی از استان‌های پایلوت اظهار داشت: پس از ابلاغ وزارت راه و شهرسازی و مقام عالی وزارت مبنی بر ارتباط دقیق و مستحکم بین حمل و نقل برون‌ و درون‌شهری، در این راستا دو خطه کردن محور تهران – قزوین و قزوین – زنجان در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا در سال ۹۷ محور تهران - قزوین افتتاح خواهد شد.
 
وی افزود: محور زنجان تقریبا پیشرفت فیزیکی 60 درصدی داشته و  محور قزوین – رشت هم بیش از ۹۵ درصد رشد را شاهد بوده است که این موارد باعث شد توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین برای گسترش در دستور کار قرار گیرد. از سوی دیگر در محله راه‌آهن قزوین طرح بازآفرینی در دستور کار قرار دارد و پیش از آن هم شهرداری یک طرح جامع ترافیک شهر را ارائه داده بود که در آن زیرساخت‌های ریلی تراموا و BRT تعبیه شده است.

حق‌لطفی ادامه داد: این موارد پازل‌های تشکیل دهنده TOD بودند که پس از ارائه این مجموعه به شخص وزیر، ایشان هم دستور دادند با توجه به ظرفیت‌های استانی در این موضوع همکاری لازم به عمل‌آید. در حال تهیه طرح مطالعاتی TOD هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری این طرح را تهیه و در اواسط سال 98 شاهد آغاز اجرای این پروژه باشیم.

 وی درباره ایستگاه راه‌آهن قزوین و برنامه‌های مدنظر برای توسعه آن اظهار داشت: با توجه به افزایش ظرفیتی که در حوزه بار و مسافر رخ خواهد داد، در این زمینه بحث سالن‌های انتظار و امکانات هتلینگ وجود دارد که این موارد در اراضی اطراف ایستگاه طرح پیش‌بینی شده است.  در این زمینه قرار است ترمینال منطقه جنوب غربی‌ قزوین توسط شهرداری احداث شود  که این عوامل شرایط را برای گسترش راه‌آهن میسر خواهد کرد.

حق‌لطفی درباره امتیازات ویژه‌ای که در این طرح برای اراضی اطراف راه‌آهن بابت رونق‌بخشیدن آن قائل شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه هنوز در مرحله مطالعات قرار داریم به طور کامل نمی‌توان در این خصوص صحبت کرد اما به طور‌ ضمنی در این طرح که در همه کشورها وجود دارد، مناطق با تراکم بالا، بحث ارائه خدمات به محلات و تجاری شدن آن‌ها در نظر گرفته شده و مدنظر است.

وی افزود: البته این امتیازات برای سایر شغل‌های حمل و نقلی از جمله اتوبوسرانی و پایانه‌های مربوط به آن هم وجود دارد و هرآنچه که برای راه‌آهن در نظر گرفته شده برای BRT هم مطرح بوده و اتصال این دو هم در ترمینال غرب خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در پایان با اشاره به نقش TOD بر زندگی مردم منطقه و شهرسازی استان اظهار داشت: قطعا مهم‌ترین تاثیر آن رونق است که ما در چند محله از جمله راه‌آهن بحث بازآفرینی و اصلاح بافت آن را در دستور کار داریم. مساله‌ای که در نهایت همان‌طور که گفته شد منجر به رونق و تاثیر آن به طور مستقیم بر زندگی مردم قابل مشاهده خواهد بود.

نظر شما