شناسهٔ خبر: 54757 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صفری تشریح کرد؛

گزارش عملکرد مدیریت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در سال ۹۶

مجتبی صفری مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۴۰۰ فقره سند تک‌برگ به نام دولت در استان قم اخذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، مجتبی صفری مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی قم در خصوص تشریح برنامه‌های عملکرد سال ۱۳۹۶ گفت: در سال ۹۶ بحمدالله با تلاش و کوشش همکاران حوزه املاک و حقوقی موفق شده‌ایم حدود یک هزار و چهارصد فقره سند تک‌برگی املاک و اراضی دولت را در سطح استان اخذ کنیم که در این راستا عملکرد چشمگیری داشته‌ایم.

وی اذعان کرد: موضوع مستندسازی املاک و اراضی دولتی که یکی از راهکارهای حفاظت و صیانت از املاک دولت است دارای اهمیت بالایی است و بر اساس قانون جامع حدنگار و نیز تکلیف ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن، اخذ و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک‌برگ از اولویت‌های وظایف ابلاغی به این اداره کل بوده است که در این امر در عملکرد سال ۹۶ بسیار مؤثر بوده است.

صفری هم‌چنین ابراز امیدواری کرد: در سال جاری نیز طی برنامه‌ریزی صورت پذیرفته روند اخذ اسناد تک‌برگی و تبدیل اسناد دفترچه‌ای تداوم‌یافته به‌نحوی‌که تا پایان سال جاری کلیه اسناد اراضی دولت اخذ و ثبت می‌گردد.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: نحوه تعامل و همکاری اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان با این اداره کل جای تقدیر دارد و بر اساس توافقات حاصله و در جهت رفع مشکلات و تداخلات ثبتی به‌منظور مستندسازی املاک دولت، از سال گذشته جلسات مشترک به‌صورت ماهیانه در محل اداره کل راه و شهرسازی استان بین این اداره کل و اداره کل ثبت در حال برگزاری است.

وی در بخش دیگری از گزارش عملکرد سال ۹۶، به عملکرد مؤثر حقوقی این حوزه اشاره کرد و گفت: در پرونده‌های مختلف با اخذ احکام مؤثر قضایی علیه متصرفین، اجرای حکم  جهت رفع تصرف و تبدیل  وضع به حالت سابق، اراضی دولتی تحویل یگان حفاظت از اراضی اداره کل گردید.

صفری همچنین افزود: بخش عمده‌ای از قراردادهای منعقده که تاکنون توسط طرفین واگذاری منتهی به ساخت‌وساز و بهره‌برداری نگردیده، بنا بر ابلاغ سازمان ملی زمین و مسکن، از طریق مراجعه به مراجع قضایی لغو و اراضی به دولت مسترد گردیده است.

وی ادامه داد: با دفاع مؤثر و پیگیری همکاران واحد حقوقی، احکام قضایی عمدتاً به نفع دولت صادر می‌گردد، در سال گذشته بیش از ۹۰ پرونده به نفع دولت حکم صادر گردیده است که آمار قابل‌توجهی در این خصوص است.

صفری با اشاره به کثرت مراجعات حوزه مدیریت املاک و حقوقی و تراکم کاری تأکید کرد: هم‌اکنون اداره حقوقی با حضور ۶ نفر از کارشناسان حقوقی خبره در اداره کل راه و شهرسازی استان قم، به‌صورت مجدانه و مستمر پرونده‌های حقوقی و کیفری را در دادگاه‌ها پیگیری می‌نمایند که این امر موجب تسریع در روند رسیدگی به امور مراجعین اداره حقوقی شده است.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی قم همچنین از رفع تصرف بیش از ۴ هکتار از اراضی دولتی در محدوده شهرهای استان در سال جاری خبر داد و یادآور شد: ارزش اراضی رفع تصرف‌شده بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی مساحت زمین‌های ملی محدوده و حریم شهرهای استان قم که توسط راه و شهرسازی حفاظت می‌شود را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: روند اخذ اسناد مالکیت اراضی بنام دولت همچنان از سوی این اداره دنبال می‌شود.

صفری ضمن درخواست همکاری از همشهریان در خصوص حفظ و صیانت از اراضی ملی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه تصرف و تعرض به اراضی ملی در محدوده و حریم شهرها را با شماره تلفن ۳۷۷۷۸۶۴۷-۰۲۵ به یگان حفاظت از اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان قم اطلاع دهند.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان اظهار کرد: در سال جاری بر اساس برنامه ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن، روند اخذ اسناد تک‌برگی و تحصیل اراضی ملی و دولتی تداوم یافته و نیز در خصوص طرح بازشماری املاک دولت، رسیدگی به پرونده‌های نصاب مالکانه و حقوقی و خصوصاً تعیین تکلیف پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۲، برنامه ریزی جامع و کاملی در دست تهیه و اجرا است.

نظر شما