شناسهٔ خبر: 54770 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

قربانی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

رشد ۱۲.۵ برابری شرکت‌های مهندسی مشاور ایمنی راه طی ۵ سال

مهران قربانی عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی از پنج سال گذشته تا کنون تعداد شرکت‌های مهندسی مشاور ایمنی راه‌ با داشتن توانمندی‌های ویژه و مورد تایید سازمان به ۲۵ شرکت افزایش یافته است.

مهران قربانی عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان در امور ایمنی‌ راه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تصویب «راهنمای جانمایی علایم در طرح‌های ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف» در شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: با افتخار می‌توان اعلام کرد که یکی از اقدامات مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی یک سال اخیر تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط با ایمنی، به ویژه تهیه نقشه‌های کاربردی تیپ و ارتقا توانمندی سطح فنی و تجربی مهندسان مشاور بوده است.

وی افزود: پنج سال قبل، وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل تعداد شرکت‌های مهندس مشاور مورد قبول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ویژگی‌هایی همچون توانایی تحلیل میاحث ایمنی و ارائه طرح‌های رفع نقاط پر تصادف، علائم و حفاظ‌های جاده‌ای را جویا شد که تعداد آن‌ها بیش از دو شرکت نبود اما با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی از آن زمان تا کنون با جرات می‌توان بالغ بر ۲۵ شرکت مهندسی مشاور حوزه ایمنی راه‌ توانمند را نام برد.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «به تناسب فضای فکری و حمایت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گام‌های مثبتی با ریشه آسیب شناسی برداشته شده است.» گفت: این سند مشتمل بر ۱۳۰ نقشه تیپ راهنما، ماحصل کل اطلاعات موجود در مباحث مرتب با ایمنی راه‌ها به لحاظ خود معرفی راه‌ها و موارد موجود در آیین‌نامه‌های ایمنی راه‌های کشور برای استفاده در اقدامات راهداری است.

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور ایمنی بیان داشت: طی ۲ سال گذشته برای تهیه این راهنما از توانمندی چندین  متخصص مباحث ایمنی در زمینه‌های آکادمیک و اجرایی به علاوه مباحث «پیارک» با اعتقاد بر تاثیر ویژه بر حوزه های ایمنی راه، راهداری و راهسازی استفاده شد.

قربانی با اشاره به ویژگی های «راهنمای جانمایی علائم در طرح‌های ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف» گفت: با گردآوری این مجموعه، ایرادات آییننامه‌ها نیز مشهود شد و همین مساله باعث جلوگیری از ابلاغ یک جلد از آیین‌نامه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه و اعلام نیاز تغییرات و اصلاحات ۲۰ درصدی آن شد.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «راهنمای جانمایی علائم در منطقه خاورمیانه و همسایگان بی نظیر است» خاطرنشان کرد: این مجموعه قابلیت ارسال به سایر کشورهای منطقه برای تاثیرگذاری در زمینه ارتقا ایمنی راه‌های آن‌ها را دارد.

وی با اشاره به آسیب شناسی انجام شده در زمان تهیه این راهنما تصریح کرد: در واقع هدف ما بالا بردن پایه ایمنی راه‌ها در کشور بود تا مشاور گام‌های بعدی را بردارد. این راهنما برای هر دو بخش راهسازی و نصب علائم در پروژه‌های واقع در نواحی مختلف به صورت جداگانه  البته طی چندماه اخیر اثرات مثبت آن نیز مشهود شد.

قربانی در ادامه به پلان‌های ایمنی در نقاط پر تصادف اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ۴۰ درصد تصادفات در تقاطع‌ها و دسترسی‌ها و ۳۰ درصد در قوس‌ها رخ می‌دهد. لذا با این راهنما ۷۰ درصد مذکور در قالب طرح‌های تیپ پوشش داده می‌شود و دیگر هیچ نقطه‌ای در شبکه راه‌های کشور وجود ندارد که برای آن طرح نمونه ایمن‌سازی به عنوان طرح راهنما تولید نشده باشد.

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور ایمنی یادآور شد: در این طرح راهنما علائم مورد نیاز مناطق مسکونی از جمله روستاها نیز مشخص شده‌است که بر اساس آن دیگر با اقدامات سلیقه‌ای مواجه نخواهیم شد. به علاوه علائم مورد نیاز برای نقاط پر تصادف و دارای تصادف حتی در سطوح پایین‌تر نیز مشخص شده است.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: تمام موارد موردنیاز از سال ۸۲ که اولین نسخه آیین‌نامه ایمنی راه تهیه شده بود تا سال ۹۶ با ابلاغ بخش نامه‌های معاونت راهداری سازمان انجام می شد. که امروز با حضور شخص ایشان در سمت ریاست سازمان همه یک جا گردآوری شده است.

قربانی در پایان از حمایت‌های هیئت عامل سازمان راهداری و حمل ‌ونقل جاده‌ای، شخص عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان، پژوهشکده حمل‌و‌نقل و جامعه مهندسان مشاور ایران در تهیه راهنمای جانمایی علایم در طرح‌های ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف تشکر و قدردانی کرد.

نظر شما