شناسهٔ خبر: 54777 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در شورای‌عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشور صورت گرفت:

تصویب نظام‌نامه طرح و اجرای رویه‌های بتنی با دوره تضمین ۶۰ ماهه

جلسه نظام‌نامه طرح و اجرای رويه‌های بتنی مطرح و پس از بحث و بررسی پيرامون دوره تضمين با تعيين مدت زمان ۵ سال در یک صد و چهل و یکمین نشست شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشو به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در یک صد و چهل و یکمین نشست شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشور "نظام‌نامه طرح و اجرای رويه‌های بتنی" مطرح و پس از بحث و بررسی پيرامون دوره تضمين با تعيين مدت زمان ۵ سال یا همان ۶۰ ماه، مورد تصويب قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص دلایل تشخیص انتخاب ۵ سال برای دوره تضمین رویه‌های بتنی تاکید کرد: با توجه به مزیت‌های رویه‌های بتنی نسبت به رویه‌های آسفالتی از جمله داشتن عمر مفید بیشتر و قابلیت استفاده در دراز مدت به همین خاطر بحث دوره‌ تضمین را به طور حتم باید بیشتر از رویه‌های آسفالتی در نظر گرفته شود. از طرفی ملاحظات دوام در سازه‌های بتنی بسیار مهم است و از آنجایی که طی یک سال خود را نشان نمی‌دهد باید رویه بتنی با یک سطح سرویس پیش‌بینی شده حد اقل ۵ سال تضمین داشته باشد که این دوره ۶۰ ماهه حد اقل دوره تضمین است.

محمد شکرچی زاده همچین خاطرنشان کرد: از سال  گذشته  پروژه‌ای در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر مستند سازی تصویری چهار پروژه زیربنایی با رویه بتنی در کشور شروع شده است تا به لحاظ آموزشی و مدیریتی در دسترس عموم قرار گیرد.

مهدی نعمتی عضو هیئت علمی بخش بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تغییرات نظام‌نامه طرح اجرای رویه‌های بتنی برای تصویب آن در شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: در زمان شروع پروژه از چک لیستها گرفته تا فرآیند تضمین و کنترل کیفیت، زیرساخت لازم وجود نداشت اما امروز مستنداتی وجود دارد که به راحتی مراحل تضمین و کنترل کیفیت در حال انجام است.

عضو هیئت علمی بخش بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان داشت: مقرر شد فهرست ماشین‌آلات مورد نیاز اجرای رویه‌های بتنی در اسناد مناقصه برای مهندسان مشاور قرار داده شود که این مساله مورد قبول همگان قرار گرفت. بنابر این پیمانکاران پس از ارسال مدارک جهت شرکت در مناقصه باید این تجهیزات را در اختیار داشته باشند.

نعمتی یادآور شد: همواره یکی از نگرانی‌ها این بود که پیمانکاران پس از ورود به پروژه‌های بتنی در طول اجرای پروژه تجهیزات را یک‌به‌یک تهیه کنند، که این مساله باعث تاخیر قابل توجه در تکمیل و تحویل پروژه می‌شد. اما زین‌پس پیمانکار در زمان شرکت در مناقصات ملزم به ارائه فهرست ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه که از سوی شرکت مهندسی مشاور مشخص شده می‌شود.  

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل خطاب به اعضا و شرکت کنندگان در این جلسه بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته، ساخت و نگهداری راه به یک پیمانکار واگذار می‌شود و بابت هزینه‌های نگهداری نیز یک هزینه ثابت سالیانه تعلق می‌گیرد. البته با علم به اینکه در ایران واگذاری نگهداری یک راه به مدت طولانی غیر منتظره است، اما واگذاری ساخت و نگهداری پروژه به یک پیمانکار باعث کاهش هزینه‌ها و  طول عمر رویه راه‌‌ها می‌شود. از طرفی به خاطر درآمد ثابت سالانه، پیمانکار برای ساخت بهترین زیرساخت و کمترین هزینه نگهداری تلاش می‌کند.

نظر شما