شناسهٔ خبر: 54865 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر طرح احداث راه اصلی سنندج - مریوان اعلام کرد:

نیاز به اعتبار ۶۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل جاده مریوان - سنندج/ پیشرفت ۶۵ درصدی جاده جدید سنندج - مریوان

راهسازی مدیر طرح احداث راه اصلی و جدید سنندج - مریوان گفت: این طرح هم‌اکنون ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن نیازمند جذب اعتبار ۶۴۰ میلیارد ریالی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، عرفان مرادی مدیر طرح احداث راه اصلی و جدید سنندج - مریوان گفت: احداث واریانت تیژتیژگاران در مسیر جدید سنندج - مریوان از طرح‌های اولویت‌دار حوزه راه و شهرسازی کردستان محسوب می‌شود.

وی افزود: ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز این طرح شامل ۳۴۰ میلیارد ریال برای اتمام تونل یک هزار و ۸۸۶ متری باغان و ۲۴۰ میلیارد ریال نیز برای اتمام احداث راه و ابنیه‌های این مسیر ۵۲ کیلومتری است.

مرادی تأکید کرد: عملیات احداث راه در ۳۰ کیلومتر از ۵۲ کیلومتر این طرح به اتمام رسیده و اجرای عملیات در ۲۲ کیلومتر باقی‌مانده نیز با ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هفت کیلومتر دیگر از این مسیر به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: ۲۲ کیلومتر راه باقی‌مانده در قالب قطعه چهارم و ششم در حال احداث است که در این قطعات ۴۰ دستگاه پل به طول حداقل سه متر تا ۸۰ متر در حال ساخت است که این بخش هم ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در حال جذب دارد و اتمام کامل آن نیازمند ۲۴۰ میلیارد ریال است.

مدیر طرح احداث راه اصلی سنندج - مریوان اضافه کرد: قطعه پنجم این طرح نیز شامل عملیات احداث تونل باغان به طول یک هزار و ۸۸۶ متر است که تاکنون عملیات حفاری در یک هزار و ۲۷۰ متر و همچنین ۶۲۰ متر لاینینگ آن انجام شده است.

مرادی گفت: عملیات حفاری تونل باغان حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حالت کلی برای اجرای عملیات این تونل ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و اتمام آن نیازمند ۳۴۰ میلیارد ریال دیگر است.

وی با بیان اینکه تونل باغان به عرض ۱۱ متر و با ارتفاع مفید پنج متر و ۸۰ سانتی‌متر در حال احداث است، افزود: علاوه بر عملیات حفاری یک هزار و ۲۷۰ متری محوطه، چهار پارکینگ نیز در این تونل حفر شده که در هر سمت تونل دو مورد از این پارکینگ‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این تونل از بخش‌های مهم طرح احداث راه اصلی سنندج - مریوان است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در صورت جذب اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی می‌شود ۶۱۶ متر باقی‌مانده از حفاری تونل، دی ماه امسال به اتمام برسد.

مرادی طرح احداث پل تقاطع گاران در این مسیر را از دیگر بخش‌های مهم جاده اصلی و جدید سنندج - مریوان اعلام کرد و گفت: این بخش که هم‌اکنون مراحل مناقصه‌گذاری خود را سپری می‌کند به طول ۲۴۰ متر و به صورت تقاطع کاملاً غیر هم سطح اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: این تقاطع جاده‌های سنندج - مریوان و سقز - مریوان را به هم متصل می‌کند و پیش‌بینی می‌شود اجرای آن حدود ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه داشته باشد.

پیشرفت کلی طرح جاده جدید سنندج - مریوان ۶۵ درصد است و عملیات اجرایی قطعات یک تا سه طرح به اتمام رسیده و قطعات چهار تا شش نیز طبق زمان‌بندی در سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

جاده فعلی سنندج به مریوان با ۸۷ کیلومتر طول، دارای پیچ‌های متعددی است که با بهره‌برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش ۲۴ کیلومتری طول مسیر، مدت‌زمان تردد از سنندج تا مریوان نیز کاهش می‌یابد.

محور قدیمی مریوان - سنندج اکنون به جاده‌ای ترانزیتی تبدیل شده و دولت تدبیر و امید درصدد است برای کاهش خطرها و افزایش امکان توسعه، قدرت اقتصادی این شاهرگ را بیشتر کند.

مرز باشماق مریوان به عنوان یکی از گذرگاه‌های مرزی کشور نقشی کلیدی در صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز کشور بازی می‌کند و خودروهای حامل کالاهای صادراتی از این جاده تردد می‌کنند.

تعریض این محور از سال ۱۳۸۵ در دستور کار دولت قرار گرفت تا مسیر ۱۲۶ کیلومتری محور قدیمی به ۱۰۵ کیلومتر کاهش یابد و طی این مسیر از ۲ ساعت به کمتر از یک و نیم ساعت با امنیت بیشتر انجام شود.

نظر شما