شناسهٔ خبر: 54869 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد مطرح کرد؛

تاكيد بر اتصال ریل به اسکله‌ها در بنادر شمالی و جنوبی کشور/ تشریح جزئیات پروژه‌های ریل- بندر و همکاری سازمان بنادر و شرکت راه آهن

راستاد در جمع مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به تشریح جزئیات پروژه‌های ریل- بندر در بنادر تجاری کشور پرداخت و گفت: ریل به مجاورت بندر آستارا رسیده است و در صورت اتصال راه آهن به بندر انزلی اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در حاشیه برگزاری دومین روز از ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از اهداف بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی توسعه حمل و نقل چندوجهی و ایجاد دسترسی به کرانه ها از طریق یکی از شقوق حمل و نقل است.

وی افزود: به طور حتم توزیع کالا با سایر شقوق حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی منجر به ایجاد مزیت‌های رقابتی برای بنادر تجاری کشور می‌شود.

راستاد تصریح کرد: اصولا ارزیابی بنادر تجاری در دنیا از بابت رقابت پذیر بودن آنها امکان بهره گیری کامل از حمل و نقل چندوجهی است که در همین راستا سیاست ما افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان اینکه تمرکز ما در این خصوص در بندر شهیدرجایی است، گفت: مطالعاتی در این زمینه با استفاده از مشاوران داخلی و خارجی شروع شده تا چگونگی زیرساخت ریلی بندر شهیدرجایی مشخص و سهم کالاهای کانتینری افزایش یابد.

وی افزود: پروژه هایی که باید منجر به توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر شود در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: البته تا آن زمان یکی از کارهایی که به صورت منسجم و مستمر در دستور کار این سازمان و شرکت راه آهن قرار دارد استفاده از مکانیزم های مدیریتی و امکانات زیرساخت های موجود برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر است.

وی در خصوص برنامه های در دست مطالعه برای توسعه حمل و نقل ریلی در بندر امام خمینی اظهار کرد: با توجه به وجود عمده کالاهای فله کشور در بندر امام خمینی (ره) به دنبال افزایش ظرفیت و بهره برداری ریلی در این بندر هستیم.

راستاد در ادامه به بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم ریل پایه کشور است که اسکله رو رو- ریلی در این بندر در شرف تکمیل و بهره برداری قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اسکله کمک می کند تا بتوانیم کشتی های رو رو ریلی را در بندر امیرآباد پذیرش کنیم. البته رویکرد ما در بنادر شمالی کشور، اتصال ریل به اسکله ها است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: با اتصال راه‌آهن به بندر انزلی اتفاق بزرگی رخ خواهد داد. همچنین ریل به مجاورت بندر آستارا رسیده است و در این پروژه، اتصال آنتنی بندر به ایستگاه راه‌آهن اولویت سازمان بنادر و دریانوردی تلقی می شود.

راستاد بندر چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور نام برد و گفت: این بندر نسخه مهم توسعه ترانزیتی شرق است و هدف ما توسعه حمل و نقل ریلی در داخل بندر و اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان است.

وی در ادامه اظهار کرد: شرکت‌هایی که بخواهند در زمینه ایجاد زیرساخت ریلی در بنادر با هدف افزایش ظرفیت فعالیت داشته باشند با آنها قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود و اگر نیاز به تسهیلات مناسب داشته باشند آمادگی پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه‌آهن باید پروژه ریل- بندر را در کنار یکدیگر پیش ببرند و به طور حتم راه آهن به دنبال افزایش سهم خود در بنادر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رویکرد هر دو دستگاه برقرار ارتباط بیشتر با صاحبان کالا است.

راستاد گفت: در بندر شهیدرجایی ۵۹ کیلومتر و در بندر امام خمینی ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی وجود  دارد. 

نظر شما