شناسهٔ خبر: 54896 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حبیب‌اله طاهرخانی در سمینار هم اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید مطرح کرد:

تشریح سیاست‌های اصلی شركت عمران شهرهای جدید در دولت دوازدهم/ ضرورت توجه به هزینه‌های زیرساختی و حمل و نقلی پیش از ساخت شهرهای جدید/ آزادراه تبریز - سهند امسال زیر بار ترافیك می‌رود

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی پیاده محوری، فراهم كردن بستر دسترسی به دوچرخه، حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ریلی بین شهر جدید و شهر مادر و دسترسی پذیری را از سیاست‌های اصلی شركت عمران شهرهای جدید در این دوره دانست و گفت: پروژه‌های قطار برقی هشتگرد، گلبهار، بهارستان و آزادراه تبریز - سهند در اولویت‌های ما در سال جاری قرار دارند كه باید طی امسال به نتیجه خوبی برسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید در سمینار هم اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید كشور كه امروز ٣٠ خردادماه در شهر تبریز برگزارشد با تأكید بر ضرورت بكارگیری تلاش هرچه بیشتر در سطح ملی، استانی و شهری جهت رفع مشكلات موجود در حوزه شهرهای جدید بیان كرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید با توجه به رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت گسترده به كلانشهرها در كنار سایر سیاست‌های دولت باهدف مواجهه با شهرنشینی شتابان شكل گرفته، در دهه ٦٠ اتخاذ و در مسیر اجرا قرار گرفت.

طاهرخانی ضمن اشاره به تجارب ساخت شهرهای جدید در سایر كشورهای جهان تأكید كرد: احداث شهرهای جدید در سایر كشورها با خواست حاكمیت آغاز شده و هماهنگی سیاستی در سطح كلان از همان ابتدا در عملیات دیده شده و به آن توجه می‌شود.

وی در ادامه عدم توفیق و یا تأخیر در بروز توفیق احداث شهرهای جدید را ناهماهنگی سیاستی در حوزه شهرسازی و فقدان مدیریت یكپارچه در این حوزه دانست و گفت: قطعا در صورت عدم امكان كنترل و مدیریت شهرها به طور همزمان اصل سیاست و اهداف تعیین شده برای احداث شهرها با شكست مواجه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه قطعا با تكیه صرف بر زمین و تصور رفع تمامی مشكلات با تهیه اراضی لازم در ساخت و ساز، یك شهر جدید ساخته و توفیق نمی یابد گفت: با توجه به تجربیات فعلی و مشاهده مشكلات در شهرهای جدید مسئله اجرای زیرساخت‌ها بسیار هزینه بر بوده و بدون شك یكی از لازمه‌های مهم توسعه پایدار در شهرها به شمار می‌رود كه باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید همچنین اجرای پروژه‌های حمل و نقل عمومی در این مناطق را از دیگر پروژه‌های هزینه بر در شهرهای جدید دانست و گفت: پروژه های حمل و نقل عمومی از طرح‌های بسیار مهمی هستند كه در صورت بروز مشكل و عدم اجرا جذابیت لازم در شهرها را ایجاد نكرده و شهر جدید مورد نظر را با عدم استقبال مورد نیاز برای سكونت مواجه می‌كند كه باید از همان ابتدا مدنظر قرار گیرد.

طاهرخانی در ادامه سخنان خود مشكلات سیستمی و رویكرد نادرست مدیریت شهرها از ٤٠ سال گذشته تا كنون را یكی دیگر از مسائل شهرهای جدید اعلام كرد و گفت: متأسفانه بحث انسان هنوز در شهرها مورد توجه نبوده و همچنان ماشین است كه در این مناطق حرف اول را می‌زند.

این مقام مسئول با تأكید بر ضرورت تغییر پارادایم از خودرومحوری به انسان محوری در شهرهای جدید بیان كرد: درحال حاضر با وجود عدم این تغییر رویكرد، كیفیت زندگی همچنان رو به نزول بوده و مورد دلخواه نیست كه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود پیاده محوری، فراهم كردن بستر دسترسی به دوچرخه، حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ریلی بین شهر جدید و شهر مادر دسترسی پذیری را از سیاست‌های اصلی شركت عمران شهرهای جدید در این دوره دانست و گفت: پروژه‌های قطار برقی هشتگرد، گلبهار، بهارستان و آزادراه تبریز - سهند در اولویت‌های ما در سال جاری قرار دارند كه باید طی امسال به نتیجه خوبی برسند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بحث مشاركت و استفاده از بخش خصوصی خاطرنشان كرد: مشاركت، مسئله بسیار مهمی است كه با وجود محدودیت‌های مالی دولت از توقف پروژه‌های عمرانی جلوگیری كرده و باعث توسعه شهر و جمعیت پذیری آن می‌شود.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید فراهم كردن شرایط لازم برای تنوع اقشار جمعیتی در شهرها امری ضروری دانست و گفت: قطعا شهرهای جدید نباید صرفا محل استقرار افراد فرودست جامعه باشند، امری كه باید به جد در تجدید نظر طرح‌های جامع مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با تأكید براینكه پروژه‌های مسكن مهر می‌توانند به تنهایی یك شهر جدید را با شكست روبه رو كنند گفت: بدون شك اكنون زمان توجه كیفیت‌هاست و ما باید برخلاف گذشته به ساخت خدمات رفاهی و فضاهای عمومی توجه كنیم.

طاهرخانی ایجاد بسترهای لازم جهت شكل گیری اجتماع را امری ضروری برای شهرهای جدید اعلام كرد و گفت: ما باید به شكل گیری رویدادها در شهرهای جدید كمك كرده و از فرصت‌های مشاركت در این زمینه بهره ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان نوآوری و خلاقیت را یكی دیگر از اقدامات ضروری در توسعه شهرهای جدید دانست و گفت: شهرهای جدید باید در حوزه محیط زیست و انرژی‌های پاك و حتی ایجاد بناهای فاخر گام برداشته و از شرایط فعلی خارج شوند.

نظر شما