شناسهٔ خبر: 54988 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون اداره کل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران:

نقش کلیدی کریدور شمال– جنوب در رونق اقتصاد کشور/ لزوم تلاش برای حفظ دبیرخانه

گمرک معاون اداره کل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: کریدور شمال – جنوب می‌تواند توسعه ترانزیت کالا از کشور را در مسیر جدیدی قرار دهد و نقش کلیدی در رونق گرفتن اقتصاد ایران داشته باشد.

بهروز ایرانزاد، معاون اداره کل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص  برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب در تهران اظهار داشت: بدون شک این اجلاس برای آینده کریدور بسیار مناسب و مفید خواهد بود چرا که بحث آن مدت طولانی مسکوت مانده بود اما با اقدامات انجام شده طی چند سال اخیر این اجلاس کمک می‌کند تا روح تازه‌ای در آن دمیده شود.

وی ادامه داد: همچنین این اجلاس کمک خواهد کرد که نگرش‌ها به یکدیگر نزدیک شده و در واقع یک یادآوری باشد مبنی بر اینکه چنین کریدوری وجود دارد. قطعا با برگزاری این جلسه دیدگاه‌ها دوباره به یکدیگر نزدیک خواهد شد و برای آینده کریدور نیز بسیار مفید است.

معاون اداره کل ترانزیت گمرک جمهوری‌اسلامی ایران تصریح کرد: کشورها به خصوص کشورهای همسایه ایران همیشه به دنبال مسیرهایی هستند که بتوانند کالاها را سریع و با کمترین هزینه عبور دهند. به خاطر اینکه هنوز کریدور شمال-جنوب فعال نشده، این کشورها مسیرهای موازی را جایگزین مسیرهای خوب، امن و اقتصادی ایران می‌کنند.

وی افزود: در اجلاس باکو مقرر شد که دبیرخانه کریدورهای شمال–جنوب در ایران حضور داشته باشد. هرچند که این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما برای تحقق آن لازم است سایر دستگاه‌ها به وزارت راه و شهرسازی در این مسیر کمک کرده و همکاری لازم را داشته باشند.  

ایرانزاد در ادامه با تاکید دوباره بر نقش ویژه وزارت راه و شهرسازی در بحث کریدورهای شمال–جنوب گفت: همان‌طور که گفته شد وزارت راه و شهرسازی بابت کریدور شمال–جنوب می‌تواند نقش کلیدی و بسزایی داشته باشد. این نقش در جایی است که بتواند با ایجاد موقعیت‌های مناسب آن‌هم در این وضعیت اقتصادی کنونی توسعه ترانزیت کالا از کشور را در مسیر جدیدی قرار دهد. از این طریق ترانزیت کشور رشد کرده و زمینه پیشرفت ترانزیت کالا از کشور فراهم خواهد شد.

این عضو کمیته اجرایی برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته از سوی گمرک و نقش‌آفرینی در کریدور شمال–جنوب اظهار داشت: طی سه الی چهار سال گذشته که اجلاس باکو برگزار شد گمرک از همان موقع نقشی فعالی داشت و در جلسات کارشناسی  که در آستراخان روسیه و بمبئی هند برگزار شد حضور داشت.

وی افزود: در این جلسات کارشناسی یکسری تبادلات و تعاملات صورت گرفت و پیشنهادهایی درباره پروتکل‌های تبادل اطلاعات الکترونیک و همچنین نحوه کنترل‌ها داده شد. پیش‌نویس‌هایی هم همان موقع تهیه شد که حالا در اجلاس وزرا وقت آن است که جمع‌بندی‌ها صورت گرفته به کشورهای عضو به خصوص چهار کشور ایران، آذربایجان، هند و روسیه که کشورهای اصلی هستند ارائه شود. به این شکل با دریافت نقطه نظرات و جمع‌بندی آنها در این اجلاس فرصت خوبی است که پروتکل‌های تهیه شده به امضا رسیده و اجرایی شوند.

نظر شما