شناسهٔ خبر: 55083 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شكرچی‌زاده در سمينار ايمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش خبر داد:

گسترش همکاری بخش آتش مركز تحقيقات با مركز تحقيقات آتش فرانسه و تركيه/ بسیاری از ساختمان‌ها در برابر آتش تاب‌آوری ندارند

شکرچی زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی از گسترش همكاری‌های بخش آتش مركز تحقیقات راه مسكن و شهرسازی با مركز تحقیقات آتش فرانسه و همكاران آن‌ها در تركیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیك امكانات و تجهیزات در مقياس بزرگ از طریق این همكاری‌ها دریافت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شكرچی‌زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش كه هم‌اكنون در سالن دكتر پاكدامن مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در حال برگزاری است اظهار داشت: برگزاری این سمینار مطلع خوبی برای پرداختن جدی به سامانه‌های حمل و نقلی در برابر آتش است.

وی افزود: مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی به طور رسمی در سال ۱۳۵۳ توسط دكتر پاكدامن تاسیس شد كه ابتدا به مسائل مربوط به حوزه ساختمان می‌پرداخت اما پس از ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسكن و شهرسازی كه موجب پیوستن پژوهشكده حمل ونقل به این مركز شد در مجموع به حوزه‌های ساختمان، ابنیه فنی، معماری، شهرسازی و حمل  ونقل پرداخته می‌شود.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به وظایف این مركز بیان داشت: اولین وظیفه  این مركز انجام تحقیقات كاربردی و عملیاتی برای پاسخگویی به وزارتخانه، دوم آموزش برای ترویج و نشر آثار تحقیقاتی، سوم تدوین مقررات در حوزه‌های مسكن و شهرسازی و راه و ترابری، چهارم صدور گواهینامه‌ها در حوزه مسكن و ساختمان و حمل و نقل همچون آسفالت، رویه راه و نیوجرسی است.

شكرچی‌زاده با اشاره به وجود مهم‌ترین آزمایشگاه آتش كشور در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی بیان داشت: به موجب داشتن آزمایشگاهی با توان بررسی اقلام مختلف جا دارد از دكتر بختیاری تقدیر به عمل آید.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان كه تدوین آن توسط همكاران مركز و نیروهای مجرب و متخصص انجام شد یك مبحث با رویكرد عمل‌گرایانه‌تر و موثر برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر آتش است.

این مقام مسئول با بیان اینكه پلاسكو نشان داد كه آتش می‌تواند موجب تخریب و فروپاشی ساختمان شود یادآور شد: بسیاری از ساختمان‌ها در برابر آتش تاب‌آوری ندارند كه توجه به این مسئله به طور جدی در دستور كار مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی قرار دارد. همچنین در بحث آیین‌نامه‌های در دست تدوین نیز عایق‌های ضد حریق می‌توانند توانمندی را افزایش دهند.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی از گسترش همكاری‌های مركز آتش مركز تحقیقات راه مسكن و شهرسازی با مركز تحقیقات آتش فرانسه و همكاران آن‌ها در تركیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیك امكانات و تجهیزات در مقياس بزرگ از طریق این همكاری‌ها دریافت خواهد شد.

شكرچی‌زاده خاطرنشان كرد: همكاری بین بخش‌های مختلف معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان استاندارد به پیشبرد اهداف كمك می‌كند.

وی افزود: سال ۹۵ سمیناری مربوط به مهندسی آتش در ساختمان و حمل ونقل برگزار شد كه در آن زمان وزیر راه و شهرسازی تاكید داشت از ظرفیت موجود در حوزه مهندسی آتش علاوه بر حوزه ساختمان به حوزه حمل ونقل نیز تسریع یابد.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی افزود: وظیفه حاكمیت ما افزایش توان مهندسی آتش در بخش‌های حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی با استفاده از تهیه آیین‌نامه‌ها و صدور قوانین است كه امیدواریم با همكاری معاونت حمل و نقل در این راستا به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

شكرچی‌زاده باتوجه به روند كاهشی سهم حمل ونقل جاده‌ای از كل حمل ونقل عمومی كشور  گفت: حمل و نقل عمومی جاده‌ای افزايش قابل توجهی ندارد و از ديد توسعه پايدار قابل دفاع نيست. حوادث رانندگی و جاده‌ای در ایام نوروز  سال جاری حاكی از افزایش نه چندان زياد آن است كه البته تلفات در ناوگان عمومی اتوبوس نزديك به صفر بود. 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور توان و تمکن قشر متوسط جامعه برای دستیابی به خودروهای استاندارد کم شده است و آن‌ها به سختی می‌توانند خودروهای مطمئن را برای استفاده خود فراهم کنند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها در اتوبوس‌ها یکی از نقاط ضعف محسوب می‌شود گفت: با افزایش ایمنی خودرو در برابر آتش اعتماد عمومی افزایش می‌یابد، لذا باید افکار و اطمینان عمومی برای استفاده از ناوگان عمومی اتوبوس را بالا برد.

شکرچی‌زاده با اشاره به نقاط ضعف موجود اظهار داشت: آنطور که باید و شاید ایمنی حمل و نقل جاده‌ای فراهم نشده است و همانطور که شاهد بودیم تلفات جاده‌ای در نوروز امسال ۱۷ درصد افزایش داشت که بخش عمده آن مربوط به وسیله نقلیه شخصی می‌شود لذا هر اقدامی مانند اکشن‌پلن که موجب افزایش ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول متوسط حریق در خودرو حدفاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۳ را ۱۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: تأثیر روانی آتش در اتوبوس موجب کاهش استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز نسبت به آن وظیفه دارد که باید دانش فنی خود را در این زمینه افزایش دهد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری این سمینار با همکاری بخش خصوصی و استفاده از تجربه یک مؤسسه تحقیقاتی از کشور سوئد یادآور شد: همکاران ما می‌توانند با شرکت در این سمینار خود را نسبت به دانش روز ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش به روز کنند و ارتقا ایمنی در برابر آتش همت تمامی دستگاه‌های مربوطه در زمینه ناوگان را می‌طلبد./

نظر شما