شناسهٔ خبر: 55110 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد مطرح کرد؛

نیازهای کشور در زمینه حمل و نقل دریایی تامین است/ رشد ۱۴ و ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی و ترانزیت مواد فله مایع در ۳ ماهه نخست امسال / رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی ایران

راستاد در جمع معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که نیازهای کشور در زمینه حمل و نقل دریایی تامین است، گفت: به واسطه جاذبه‌ای که برای بنادر تجاری کشور وجود دارد و بازار قابل توجهی که کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر توانمندی‌های صادراتی، وارداتی، ترانزیتی و ترانشیپی دارد، انگیزه قابل توجهی برای خطوط کشتیرانی بین المللی و همچنین سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در بنادر تجاری ایران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وضع تحریم علیه ایران از سوی آمریکا، تا چه اندازه بر حمل و نقل دریایی اثرگذار خواهد بود؟، با تاکید بر این مطلب که فضای حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی، قاعدتا یک فضای بین المللی است، گفت: خوشبختانه، ایران، دوران پرنوسان فعالیت‌های دریایی را پشت سر گذاشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که بیش از ۹۰ درصد از واردات و صادرات کشور از طریق بنادر تجاری، و همچنین حمل و نقل دریایی انجام می‌شود، افزود: به واسطه تجربیاتی که طی سال‌های اخیر از نحوه تعامل با خطوط کشتیرانی بین‌المللی به دست آوردیم و همچنین سایر بخش‌هایی که نیاز به حضور و فعالیت آنها در کشور وجود دارد و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی کشور، خوشبختانه در تمام نوساناتی که رخ داده، توانستیم به خوبی نیازهای کشور را در زمینه حمل و نقل دریایی تامین کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: کماکان خطوط کشتیرانی هستند که با علاقه و با انگیزه کافی به بنادر ایران تردد دارند. در سه ماهه ابتدای سال شاهد بودیم، فعالیت‌های بندری کشور کماکان، روند رو به رشد خود را حفظ کردند. به ویژه این وضعیت را در صادرات غیرنفتی شاهد هستیم ما بالغ بر ۱۴ درصد رشد را در ۳ ماهه نخست سال، شاهد بودیم. همچنین در زمینه ترانزیت مواد فله مایع، رشد ۲۲ درصدی را طی ۳ ماهه ابتدای سال داشتیم.

راستاد خاطرنشان کرد: در مجموع چهارچوب‌هایی که در زمینه بنادر تجاری کشور فراهم شده، تعاملاتی که با خطوط کشتیرانی بین‌المللی ایجاد کرده‌ایم و همچنین توانمندی‌هایی که برای فعالیت‌ها و خطوط کشتیرانی ایران ایجاد شده، حاکی از آن است که بدون هیچگونه خلل و مانعی، کماکان می‌توانیم، فعالیت های مرتبط با حمل و نقل دریایی کشور را سامان بدهیم.

وی همچنین گفت: برخی از خطوط لاینر، محدود کردن تردد خود را تلویحا منعکس کردند و اقداماتی را انجام دادند. اما با بررسی هایی که ما انجام دادیم سهمی که این خطوط در حمل و نقل دریایی کشور داشتند بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی بود که البته این موارد اعلام شدند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: به واسطه جاذبه‌ای که برای بنادر تجاری کشور وجود دارد و بازار قابل توجهی که کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر توانمندی‌های صادراتی، وارداتی، ترانزیتی و ترانشیپی دارد، انگیزه قابل توجهی برای خطوط کشتیرانی بین المللی و همچنین سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بنادر تجاری ایران وجود دارد.

وی افزود: چنانچه خطوطی به هر دلیلی بخواهند بنادر ما را در شرایطی ترک کنند به سادگی نمی‌توانند فضایی را در بنادر ایران به دست بیاورند زیرا روند رو به‌رشدی برای فعالیت بنادر، وجود دارد. ما نگرانی از خروج برخی از خطوط کشتیرانی نداریم.

راستاد در مورد توسعه صادرات از طریق خزر و مشوق‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذار در پس کرانه‌ها تعبیه شده است، نکاتی را ارایه کرد. وی گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شد راهبرد توسعه ای سازمان بنادر و دریانوردی برای بنادر شمالی کشور تمرکز بر روی ترانزیت و صادرات است. بنابراین در این رابطه، قرار است تا همایش صادراتی را بندر امیرآباد با حضور بنادر حاشیه دریای خزر و البته فعالان تجاری و اقتصادی کشور و منطقه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این همایش با هدف معرفی توانمندی‌ها و زیرساخت‌های بنادر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دریای‌خزر و مکانیزم‌های تشویقی برگزار می‌شود. سازمان بنادر و دریانوردی همواره در تعرفه‌های بندری، مکانیزم‌های تشویقی برای صادرات در حوزه های مختلف صادرات، انبارداری و حقوق و عوارض بر کشتی ها اعمال کرده است و این موضوع را کماکان در دستور کار خواهیم داشت که برای بنادر شمالی نیز این موضوع دنبال خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانودی افزود: البته مشوق های مناسبی نیز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ارتباط با صادرات تزانزیت از طریق بنادر شمالی در دستور کار قرار دارد؛  برای اینکه بنادر شمالی کشور بتوانند نقش مناسب خود را در حمل و نقل دریایی کشور ایفا کنند. خوشبختانه در ۳ ماهه سال جاری ما شاهد رشد بین ۳۰ تا ۷۰ درصدی بنادر شمالی کشور در زمینه تخلیه و بارگیری کالا بودیم.

وی همچنین اعلام کرد که از چهار کشور حاشیه دریای خزر شاهد حضور نمایندگانی برای اجلاس خواهیم بود.

نظر شما