شناسهٔ خبر: 55119 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی خبر داد:

توافق برای فعال‌سازی مترو پرند/ امسال مترو هشتگرد به بهره‌برداری می‌رسد

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در روزهای اخیر جلسه‌ای با استانداری و مدیران شهرداری داشتیم که به توافقاتی برای فعال‌سازی پروژه مترو پرند دست پیدا کردیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی در این خصوص اظهار کرد: شهرداری تهران مسوولیت اتصال مترو فرودگاه امام (ره) به شهر جدید پرند را بر عهده دارد که متاسفانه مدتی است فعالیت چشمگیری در آن مشاهده نمی‌شود. اخیرا جلسه‌ای با استاندار و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داشتیم که به توافقاتی برای فعال‌سازی این پروژه دست پیدا کردیم.

به دنبال اعتبار مترو پردیس برای سال آینده هستیم

وی درباره وضعیت مترو پردیس هم گفت: طرح مترو پردیس در دست مطالعه است و امیدواریم بتوانیم در سال آینده برای آن ردیف اعتباری بگیریم. اعتبارات این پروژه هم قاعدتا باید از طریق فاینانس تامین شود. این پروژه با توجه به مقیاس بزرگ آن به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد و اختصاص ردیف‌های استانی برای آن چندان ثمربخش نخواهد بود. هم‌چنین مطالعات نهایی پروژه قطار سهند ـ تبریز و نیز قطار صدرا ـ فولاد شهر انجام شده است.

مترو هشتگرد امسال افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که توسعه حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های ما در شهرهای جدید است، خبر داد: برنامه‌ ما این است که امسال مترو هشتگرد و اتصال آن به مترو گلشهر کرج را افتتاح کنیم. هم‌چنین پروژه متروی بهارستان ـ اصفهان پیشرفت مناسبی دارد و امسال بخش ریل‌گذاری آن تکمیل می‌شود و ایستگاه آن را در قالب مشارکت آغاز می‌کنیم. فقط بخش برق و سیگنالینگ باقی می‌ماند که در سال آتی انجام می‌شود. هم‌چنین مجوز شورای اقتصاد برای تامین مالی قطار برقی مشهد ـ گلبهار از طریق فاینانس دریافت شده و در عین حال این پروژه از طریق اعتبارات عمومی کاملا فعال است و در قطعات مختلف، پیشرفت مناسبی دارد.

از ظرفیت راه آهن برای شهرهای جدید استفاده می‌کنیم

طاهرخانی تصریح کرد: در عین حال در مجموعه شهرهای جدید، استفاده از ظرفیت راه آهن را برای حمل و نقل عمومی مدنظر قرار داده‌ایم. خط راه آهن تهران ـ پرند هم‌اکنون فعال است. خط آهن اندیشه ـ شهر قدس را نیز در دست اقدام داریم.

اشتغال، محیط زیست و فناوری از برنامه‌های نسل نو شهرهای جدید

وی هم‌چنین، یکی از اصلی‌ترین رویکردها را نسل نو شهرهای جدید، عنوان و تاکید کرد و به ایسنا گفت: ما از دو بعد به این موضوع می‌پردازیم؛ یکی این‌که شهرهای موجود را مورد بازآفرینی مجدد قرار دهیم؛ بدین معنا که رویکردهای جدید و ارتقای کیفیت زندگی در زمینه‌هایی همچون پیاده محوری، حمل ونقل عمومی، مسیرهای دوچرخه، محیط زیست، بازچرخانی آب، استفاده بهتر از انرژی و نوآوری‌ها در این حوزه جزو اولویت‌های اصلی ما است. در عین حال فضاهای عمومی را برای تعاملات اجتماعی مردم فراهم و کمبودهای خدمات را در سایت‌های مسکن مهر جبران کنیم.

به گفته‌ِ طاهرخانی رویکرد دیگر، شروع نسل نوینی از شهرهای جدید است که تمرکز ما در این زمینه به سمت جنوب کشور است. آن‌جا محوریت ما علاوه بر سکونت، اشتغال است که موضوعی حیاتی است. رویکرد اصلی این است که این شهرها به جای آن‌که سکونتگاه طفیلی باشند به عنوان قطب‌های رشد عمل کنند و ارزش‌افزا باشند.

نظر شما