شناسهٔ خبر: 5517 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر پروژه سیستم کنترل اتوماتیک قطار مطرح کرد؛

مزایای سیستم کنترل اتوماتیک قطار/ شبکه راه‌آهن جز با کنترل سیستمی و متمرکز قابل مدیریت نیست

سیستم کنترل هوشمند راه آهن تهران - مشهد مدیر پروژه سیستم کنترل اتوماتیک قطار با اشاره به مزایای سیستم کنترل اتوماتیک قطار گفت: تجهیزات مورد نیاز انجام این پروژه با وجود تحریم‌های بین‌المللی تهیه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهرام استواری در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC)  که صبح امروز ۲۸ اسفند ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سید حسین هاشمی استاندار تهران، سید محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد در گزارشی در خصوص پروژه تهیه سیستم اتوماتیک قطارها گفت: سیستم سیگنالینگ قطارها در دو بخش داخل قطارها و داخل ایستگاه‌ها، کنترل جابه جایی خطوط و تردد قطارها را در دست دارد و اگر ترددی با ایمنی قطار مغایر باشد اجازه تردد داده نمی‌شود.

مدیر پروژه سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) ادامه داد: این سیستم کلیه اطلاعات مسیر و حرکت قطار مانند محل توقف یا زمان آغاز حرکت و غیره را در اختیار دارد. بنابراین زمانی که راهبر قطار نتواند قطار را متوقف کند یا به علایم تردد مانند چراغ قرمز ریلی توجه نکند خود به خود کاهش سرعت یا توقف قطار انجام می‌گیرد.

وی با بیان این که شبکه راه آهن به قدری بزرگ است که جز کنترل و مدیریت سیستمی و متمرکز نمی‌توان آن را مدیریت کرد افزود: بهره‌وری قطار زمانی حاصل می‌شود که سرعت قطارها افزایش یابد. افزایش سرعت نیز جز با رعایت ایمنی امکان پذیر نیست. بنابراین وقتی سیستم کنترل هوشمند ایمنی قطار را تضمین می‌کند سرعت قطار افزایش می‌یابد.

استواری با اشاره به تهیه تجهیزات مورد نیاز برای انجام این پروژه علی رغم تحریم‌های بین‌المللی خاطر نشان کرد: این سیستم چندین بار به روز رسانی شده و در حال حاضر با سیستم‌های جهانی قابل رقابت است. در حال حاضر خط تهران _ مشهد، خط ۳ و ۴ متروی تهران، خط یک قطار شهری تهران، مشهد و اصفهان از این سیستم استفاده می‌کنند./

نظر شما