شناسهٔ خبر: 55171 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

الزام دستگاه‌های دولتی به کاهش سالانه ۵ درصد مصرف انرژی در ساختمان/ تاکید بر استفاده از پنجره‌های دوجداره در ساختمان سازی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: طبق ماده ۱۸ قانون مصرف انرژی و ماده ۴۴ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است مصرف انرژی در ساختمان‌های خود را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس بین‌المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری ضمن تجلیل از برگزاری این همایش و آرزوی تداوم آن گفت: نقش مهندسی مکانیک در تصمیمات مرتبط با حوزه ساخت و ساز می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مصرف انرژی باشد.

مظاهریان سپس به نقش دانش روز در کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه برکلی، تحقیقی جهانی را دنبال می‌کند  که بتواند دمای محیط را متناسب با دمای بدن انسان کند به طوری که انسان در محیطی که قرار دارد بتواند بهترین دما را تجربه کند. این تحقیق سال آخر خود را طی می کند و به زودی نتایج نهایی آن منتشر خواهد شد.

وی از دو عامل واکنش انسانی به دما و سازگاری انسان‌ها در اقلیم های مختلف با دمای محیط به عنوان عواملی که تاکنون در تنظیم دمای ساختمان به آن توجه نمی‌شده یاد کرد و گفت:‌ واقعیت این است که نمی‌توان یک دمای مشخص را به عنوان دمای آسایش همه انسان‌ها در همه محیط‌ها معرفی کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که به ازای هر یک درجه تغییر در دمای محیط، می توان مصرف انرژی را تا ۷ درجه کاهش داد. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بُعد اجرایی دو کار مهم و اساسی را برای مدیریت مصرف انرژی شروع کرده‌ایم، افزود: آیین نامه ماده ۱۸ قانون مصرف انرژی و جهت‌گیری آن به سمت فضای سبز و خانه سبز در حال اجرایی شدن است.

مظاهریان با اشاره به اینکه آیین نامه ماده ۱۸ هم اکنون تهیه و به تصویب دولت رسیده است، گفت: دولت در این آیین نامه تغییرات را از خود شروع کرده است. طبق این ایین نامه همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند طی دو سال طرحی برای کاهش مصرف انرژی ارائه و طی ۵ سال آن طرح را اجرا کرده و مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: اگر دستگاه ها دولتی این اقدام را انجام ندهند، ناچار خواهند بود تا میزان ۲ برابر برای مصرف انرژی هزینه پرداخت کنند. این یعنی یک نظام انگیزشی قوی برای کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های دولتی وجود دارد. این دستورالعمل به همه دستگاه ها ابلاغ شده و اکنون در حال اجرا است. بر اساس این آیین نامه دستگاه ها مکلف هستند تا پایان امسال برنامه خود را برای کاهش مصرف انرژی ارائه دهند. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت وجود دستگاه‌های نظارتی برای کاهش مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: اقداماتی نظیر دو جداره کردن پنجره‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد. با دو جداره کردن پنجره‌ها علاوه بر کاهش مصرف انرژی دمای محیط، میزان روشنی ساختمان‌ها نیز کنترل می‌شود. این مساله از آنجا حائز اهمیت است که دولت صاحب میلیون‌ها متر مکعب فضا است.

مظاهریان به ماده ۴۴ قانون برنامه ششم توسعه به عنوان مکمل این اقدام دولت اشاره کرد و افزود: در این ماده تأکید شده که دولت باید مصرف انرژی و تلفات انرژی را به میزان سالی ۵ درصد و تا ۵۱ درصد کاهش داده و هرچه سریع‌تر این برنامه ها را به مرحله اجرایی شدن برساند. 

وی ادامه داد: وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند که آیین نامه را تهیه کنند. وزارت راه و شهرسازی برای تهیه متن پیش‌نویس این آیین‌نامه پیش‌قدم شد و اکنون این متن آماده شده و به زودی در کمیسیون های تخصصی و هیات دولت مطرح خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: در این ماده هرچند بر نقش دولت در کاهش مصرف انرژی اشاره و تاکید شده، اما نقش بخش خصوصی نیز دیده شده است. به این نحو که این بخش موظف شده در ساخت ساختمان از پنجره‌های دوجداره استفاده کند. متخصصان تاکید دارند که پنجره دوجداره می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد در کاهش مصرف انرژی موثر باشد. بنابراین این به عنوان یک هدف در نظر گرفته شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون در ایران ۲۷ میلیون واحد مسکونی داریم، گفت: کار ساده‌ای نیست که همه مالکان را مجبور به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان کنیم.

مظاهریان ادامه داد: برای اجرایی شدن این قانون، به بخش معاملات مسکن ورود کردیم. وقتی خانه‌ای مبادله می‌شود، مبنا بر این است که خریدار حق دارد خانه‌ای بخرد که از نظر مصرف انرژی بهینه‌است. بنابراین شهرداری باید علاوه بر دریافت پایان کار باید یک گواهی نامه رعایت مقررات ملی ساختمان را به مالکان ارائه دهد.

وی افزود: این تغیرات گلوگاه و منطق مشخصی دارد و به تدریج در کشور رخ خواهد داد. خانواده تنها زمانی هزینه این تغیرات را می‌پردازد که بنا دارد ملک خود را معامله کند. بنابراین هزینه ای به روتین زندگی خانوار تحمیل نخواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به سایر اقداماتی که باید برای کاهش مصرف انرژی در واحدهای مسکونی انجام شود نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اگر واحد ساختمانی در طبقه‌ای است که کف یا سقف آن در مجاورت هوای ازاد قرار دارد، آن سطح باید عایق شود.

مظاهریان ادامه داد: در مورد کاهش مصرف انرژی در موتورخانه ساختمان نیز باید اقداماتی انجام شود. اما نمی توان با آیین‌نامه برای این مساله کاری انجام داد، چراکه این مساله نه به یک مالک که به کل ساکنان ساختمان بر می‌گردد. برای اینکار باید از فرایند‌های تشویقی استفاده کرد.

نظر شما