شناسهٔ خبر: 55179 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار زنجان اعلام کرد:

وجود ۲۰ هزار قطعه زمین ساخته نشده در حریم خدماتی شهر زنجان

اسداله درویش استاندار زنجان ضمن قدردانی از تسهیلات ارائه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت مقاوم‌سازی مساکن روستایی در استان خاطرنشان کرد: با کمک تسهیلات ارائه شده از ۹۱ هزار و ۲۶۵ واحد مسکن روستایی در استان ۴۶ هزار و ۳۷۰ واحد تا کنون مقاوم‌سازی شده که بیش از ۵۰ درصد واحدها را شامل می‌شود، همچنین گفتنی است با بهره‌مندی از این تسهیلات بیش از ۶۰ درصد از واحدهای روستایی سنددار و دارای شناسنامه ثبتی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اسداله درویش امیری استاندار زنجان در چهل و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تمامی مناطق شهری اعم از دولتی و شخصی را به عنوان ثروت‌های ملی کشور قلمداد کرد و گفت: اگرچه ممکن است مالکیت این اراضی در اختیار ارگان‌های دولتی و یا افراد گوناگون باشد ولی باید به این موضوع توجه کنیم که این مناطق به عنوان ثروت‌های ملی محسوب شده و همه باید به نحو شایسته از آن‌ها استفاده کنیم.

درویش‌امیری با تأکید براینکه باید شهرهایمان را به گونه‌ای بسازیم که ساکنین آن در ۱۰۰ سال آینده نیز از آن لذت ببرند گفت: شهر باید به گونه‌ای توسعه پیدا کند که مکانی برای نفس کشیدن شهروندان بوده و باعث افتخار آن‌ها در طول سالیان شود.

استاندار زنجان در این باره افزود: با توجه به قوانین موجود سطح اشغال شهرها از نظر ساخت و ساز باید ۶۰ درصد از مساحت شهری را بگیرد درحالی که می‌بینیم امروز شهرداری‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی اقدام به صدور پروانه برای ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از مساحت شهری کرده و تراکم بالایی را در این نواحی ایجاد کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهر زنجان یکی از شهرهای دارای حوزه خدمات شهری بسیار وسیع در کشور است گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار قطعه زمین ساخته نشده در حریم خدماتی شهر زنجان وجود دارد که اگر تصور کنیم در هر قطعه ۵ طبقه و در هر طبقه ۵ نفر ساکن خواهند شد در آینده شاهد ورود جمعیت ۵۰۰ هزار نفر دیگری به این شهر خواهیم بود که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: این درحالی است که در همین زمان ۱۷۰۰ هکتار زمین به تعاونی‌ها در حاشیه زنجان واگذار شده است که همواره به استانداری فشار وارد می‌شود تا این مناطق وارد محدوده‌ خدماتی شهری شود، مسئله‌ای که من در طول خدمتم پیوسته با آن مبارزه کرده‌ و می‌خواهم تا از این اقدام در سراسر کشور حمایت شود.

به گفته درویش‌امیری اضافه شدن اراضی به محدوده خدماتی شهر در حالی که میزان وسیعی بدون استفاده در این محدوده وجود دارد اقدامی نادرست و مضر محسوب می‌شود.

استاندار زنجان ضمن قدردانی از تسهیلات ارائه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت مقاوم‌سازی مساکن روستایی در استان خاطرنشان کرد: با کمک تسهیلات ارائه شده از ۹۱ هزار و ۲۶۵ واحد مسکن روستایی در استان ۴۶ هزار و ۳۷۰ واحد تا کنون مقاوم‌سازی شده که بیش از ۵۰ درصد واحدها را شامل می‌شود، همچنین گفتنی است با بهره‌مندی از این تسهیلات بیش از ۶۰ درصد از واحدهای روستایی سنددار و دارای شناسنامه ثبتی شده‌اند.

وی با تأکید براینکه قطعا تمامی بخش‌ها و دستگاه‌ها باید با کمک یکدیگر به توسعه و مدیریت شهر کمک کنند گفت: مرمت بازار زنجان، تعیین‌تکلیف وضعیت شهر سلطانیه، تأمین منابع برای جمع‌آوری و هدایت فاضلاب در بافت ناکارآمد شهری استان، حل مشکلات مردم پيرامون محور دلجويی که نيازمند حمايت مالی است، خروج زندان و پادگان زنجان از داخل شهر، کاهش نرخ تسهیلات در پروژه‌های ساخت و سازی در بافت فرسوده، تأمین اعتبار جهت تدوین سند بازآفرینی استان، تهیه طرح جامع شهر سلطانیه جلوگیری از ورود فاضلاب به زنجان رود از جمله موارد و اقداماتی است که انتظار داریم به کمک ستاد ملی بازآفرینی رفع و حل شود./

نظر شما