شناسهٔ خبر: 55192 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت؛

هیچ‌دستگاه دولتی حق ندارد زمین بلااستفاده را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد/ این یک الزام است و آن را دنبال می‌کنم/ وزارت راه و شهرسازی زمین بلااستفاده را از دستگاه‌ها بگیرد

روحانی رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌توانیم در صنعت ساختمان اشتغال و امید ایجاد کنیم گفت: هیچ‌دستگاه و شرکت دولتی حق ندارد زمینی را که نیاز ندارد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد و این یک الزام است و آن را دنبال می‌کنم که اگر دستگاهی زمینی را در سال ۹۷ استفاده نکرده و آن را واگذار هم نکرده آن زمین را از آن دستگاه بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت با اشاره به اینکه"باید متحد بایستیم و اختلاف داخلی بالاترین هزینه ها را به مردم و بویژه فقرا تحمیل می کند"، گفت:روز اهتزاز پرچم ایران است؛ حاضرم در برابر تمام مخالفین و منتقدین خم شوم و دست آنها را برای اتحاد و همکاری ببوسم.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز باید همگی تصمیمات مهمی برای حفظ استقلال و سربلندی ایران عزیز بگیریم و تا پایان و با همه توان پای اجرای آن بایستیم.

رئیس جمهور با اشاره به ایام سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش، افزود: در تاریخ کمتر مظلومی را به مظلومیت شهید بهشتی سراغ داریم و وقتی به زندگی و سرگذشت این شهید و یاران گرانقدرش نگاه می‌کنیم، برای ایستادگی در زمان حاضر که مقطع ایستادگی ملت در برابر دشمنان است، روحیه می گیریم.

دکتر روحانی اظهار داشت: ملت ایران در سال‌های ۹۲ تا ۹۴، تصمیم بزرگی گرفت و به دنیا اعلام کرد در عین حال که محکم و قاطع پای آرمان‌های خود ایستاده، اما حاضر است با منطق و استدلال با همان کسانی که سال‌ها به این کشور فشار وارد آوردند، گفتگو کند و اگر حسن نیتی در میان باشد، به توافق برسد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بر این اساس در طول ۳۰ ماه تلاش، مذاکره و فداکاری، توافقی عظیم و تاریخی حاصل شد که البته تحمل این موفقیت بزرگ برای دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی بسیار سخت بود؛ چرا که آنها ۱۲ سال برای تحقق آرزوی خود یعنی به زانو در آوردن ملت ایران، تلاش کرده بودند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه به تصریح و شهادت بدخواهان و حتی بدترین دشمنان ملت ایران، جمهوری اسلامی یک پیروزی بزرگ به دست آورده بود و اگر چه بدترین دشمنان، این توافق را بدترین توافق تاریخ توصیف می‌کردند که به آنها تحمیل شده است،‌ اما باور و تلاش ما از ابتدا این بود که توافقی برد – برد به دست آوریم و همین‌طور هم شده بود.

رئیس جمهور گفت: به دنبال این مخالفت‌ها، شرایطی پیش آمد که همان افراطیونی که ماه‌ها تلاش کرده بودند، توافقی به دست نیاید و پس از حصول توافق، تلاش کرده بودند از طریق کنگره آمریکا، جلوی اجرای این توافق را بگیرند، بر سر کار آمدند و از روز اول چنانکه در مبارزات انتخاباتی خود گفته بودند، تلاش کردند که این توافق را برهم بزنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه واضح‌ترین موضع‌گیری بدخواهان جمهوری اسلامی ایران علیه توافق برجام، مهرماه سال پیش اعلام شد، اضافه کرد: آقای ترامپ در آن مقطع به طور رسمی، خط جدید سیاست خارجی دولتش را با لحنی نامناسب علیه جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد و دور جدیدی از تلاش‌ها برای بر هم زدن برجام را آغاز کرد که البته تا امروز در این مسیر ناموفق بود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برجام همچنان پابرجاست، اظهار داشت: آمریکایی‌ها هرگز تصور نمی‌کردند که از برجام خارج شوند و جمهوری اسلامی ایران نیز چند ساعت بعد اعلام نکند که از این توافق خارج شده است؛ این را با سند و مدرک اعلام می‌کنم که حتی سیستم اطلاعاتی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و بدخواهان جمهوری اسلامی در منطقه نیز تصور می‌کردند که با اعلام خروج آمریکا از برجام، ایران نیز به فاصله چند ساعت از این توافق خارج خواهد شد.

دکتر روحانی تصریح کرد: زمانی که جمهوری اسلامی اعلام کرد به درخواست دوستان، کشورهای اروپایی، روسیه و چین فرصتی برای حفظ برجام به این کشورها می‌دهد، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و بدخواهان منطقه‌ای خشکشان زد و آنچنان ضربه‌ای از ناحیه تدبیر ملت ایران بر آنها وارد شد که فکرش را هم نمی‌کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: بدخواهان جمهوری اسلامی تصور هم نمی‌کردند که جمهوری اسلامی عصبانی نشده و احساساتی و از روی عجله تصمیم نمی‌گیرد و با تأمل مسأله را مورد بازبینی قرار می‌دهد، این موضع جمهوری اسلامی و کار مهمی که ملت ایران انجام داد، در تاریخ ماندگار خواهد شد و جهان هنوز در شگفتی است که جمهوری اسلامی ایران چه خواهد کرد و چه تصمیمی برای آینده خواهد گرفت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در مدت ۵۱ روزی که از این اتفاق می‌گذرد، تمام کشورهای دنیا‌، ترامپ و حاکمان آمریکا را محکوم کردند، اما هیچ‌کس سخنی از این نگفته است که جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی کرده یا از تحریم ترسیده است و برعکس از عقل و تدبیر ایران بزرگ سخن گفتند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز سه راه پیش پای ملت ایران قرار دارد، گفت: دولت و رئیس جمهور به عنوان نماینده مردمی تا دیروز خود را متکی به رأی ۲۴ میلیون نفر می‌دانستند اما امروز خود را متکی به رأی و حمایت ۸۱ میلیون نفر می‌دانند و اعلام می‌کنیم که با اتکاء بر ایستادگی ملت ایران و بهره‌مندی از ارشادات رهبری معظم و با هماهنگی و همراهی قوای دیگر در خط حفظ و تأمین منافع و مصالح ملی حرکت خواهیم کرد.

دکتر روحانی در توضیح اولین راهکاری که پیش روی جمهوری اسلامی در برابر موضع جدید آمریکا درباره برجام وجود دارد، اظهار داشت: راهکار اول این است که در برابر آمریکا تسلیم شویم و به ترامپ بگوییم که بیا بنشینیم تا بینیم از نظر شما چه چیزهایی باید از این توافق کم شده و چه چیزهایی به آن اضافه شود. این راه مورد تأیید و قبول هیچ انسان عاقل، وطن دوست و وطن پرستی نیست و هیچ یک از مردم ایران تسلیم در برابر فشار، ظلم، توهین و سخن نابجا را نمی‌پذیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر در برابر توهین و خلاف‌گویی دشمن سر فرود آوریم، این به معنای مهر پایانی بر عزت تاریخی ملت ایران است و در میان تشویق حضار اضافه کرد: فکر نمی‌کنم حتی یک نفر از ۸۱ میلیون نفر از ملت ایران نظرش این باشد که باید در برابر بدخواهان متجاوز، توهین‌کننده و دروغگو، تسلیم شویم.

دکتر روحانی در توضیح راهکار دوم، تصریح کرد: راهکار دوم این است که در برابر آمریکا بایستیم، اما اختلافات درونی ما نیز به قوت خود باقی باشد و یکی علیه برجام سخن گوید و یکی صرفاً در دفاع از برجام و هیچ‌کدام به وضعیت موجود توجه نداشته باشند. می‌شود هر روز مطالبات مردم را بالاتر برد و دعواها را با قوت بیشتر از گذشته ادامه داد؛ نتیجه این رویه این خواهد بود که ما در برابر آمریکا ایستادگی می‌کنیم، اما بالاترین هزینه را به مردم کشور و به ویژه فقرا و افراد کم‌درآمد تحمیل خواهیم کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: انتخاب این راه یعنی ایستادگی با بالاترین هزینه که وضعیت کشور را در عرصه اقتصادی و فرهنگی بدتر کرده، وحدت را شکننده‌تر کرده و شکاف و افتراق را بیشتر خواهد کرد.

دکتر روحانی درباره راهکار سوم، خاطر نشان کرد: راهکار سوم این است که به هیچ وجه در برابر آمریکا تسلیم نشده و عزت ملی تاریخی خود را حفظ کنیم و آمریکا را در مبارزه اراده‌ها به زانو درآوریم.

رئیس جمهور که این بخش از سخنانش نیز با تشویق ممتد حاضران همراه شده بود، گفت: ملت ایران با اتخاذ این راهکار مثل همیشه تاریخ سربلند خواهد ماند و زورگویان خواهند فهمید که راه غلط و اشتباهی را انتخاب کرده اند. راهکار سوم راهکار مقاومت و ایستادگی با کمترین هزینه است به این شکل که واقعیت را مد نظر قرار دهیم، توقعات را مدیریت کنیم و همه با هم همکاری کنیم.

دکتر روحانی افزود: امروز دولت و من به عنوان رئیس جمهور و نماینده ملت، دست همه را می‌بوسم و در برابر همه آحاد ملت و جناح‌ها، حتی آنها که بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند، خم می‌شوم و دست همه آنها را می‌بوسم. امروز روز اهتزاز پرچم عزت و عظمت ملت ایران است و باید به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم سختی‌ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم، اما عزت، آزادی، استقلال، مردم‌سالاری، جمهوریت، اسلامیت، دین و فرهنگ‌مان را معامله نخواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهارداشت: در این مبارزه دولت در خط مقدم قرار دارد و همه مدیران دولت باید این احساس را داشته باشند که در خط مقدم مبارزه قرار دارند. کسی که در خط مقدم مبارزه است، یعنی زیر پایش مین دشمن را احساس می‌کند و نه صرفاً آتش موشک، توپخانه، خمپاره و بمباران هواپیمای دشمن، بلکه آتش تیر مستقیم دشمن را نیز به چشم می‌بیند.

دکتر روحانی تصریح کرد: این حضور در خط مقدم، همان حضور در خط مقدم است که پیامبر گرامی اسلام(ص) هر شب حضور در آن را بالاتر از گذراندن شب قدر توصیف کرده است. ما به عنوان مسئولین کشور و نیروهای خط مقدم در کنار هم باید از عمق جان سختی‌های این ایستادگی را به جان بخریم و باور داشته باشیم که هر روز و هر شب ما از ۱۸ اردیبهشت به این سو روز و شب قدر است. این شعار نیست، بلکه گفته پیامبر گرامی اسلام(ص) است چرا که امروز در مرز اقتصاد، عزت و آبروی ایران اسلامی ایستاده‌ایم و جان و آبروی‌مان را با افتخار در این مسیر تقدیم می‌کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه ما در کنار هم تا آخرین روز دولت دوازدهم به عهدی که با مردم بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و خود را امانت‌دار مردم می‌دانیم و اعلام می‌کنم که تا پای جان، آبرو و حیثیت خود با افتخار ایستادگی کرده و هیچ ترس و هراسی از هیچ چیزی ندارم.

دکتر روحانی تصریح کرد: البته این ایستادگی یک شرط مهم دارد و آن این است که مدیران دولت که در خط مقدم ایستاده‌اند، باید قبل از دیگران فشارها و سختی‌ها را احساس کرده و تحمل کنند. اگر بخواهیم بگوییم که این روزها، روزهای سختی است اما برای دیگران، حتماً شکست خواهیم خورد. اگر تا امروز روزانه ۸ ساعت کار می‌کردیم، نباید فردا نیز همین ۸ ساعت و با همین سبک و شیوه مدیریتی کار کنیم. امروز باید به فکر تغییر شرایط باشیم و از مشاورین و کارشناسان جدید بهره بگیریم و از هر فکر جدید و نویی استقبال کنیم و همه افکار و اندیشه‌ها را دعوت به همکاری کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: همه مدیران دولت از مدیران ارشد تا معاونین و مدیران کل باید در عمل نشان دهند که شرایط امروز با شرایط دیروز فرق دارد. اگر لازم است صرفه‌جویی شود باید اول از دولت شروع شود. از سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی می‌خواهم که با مسئولیت من، برنامه‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تدوین کنند.

دکتر روحانی گفت: نمی‌شود در موضوعات مختلف از جمله سفرهای خارجی و برنامه‌های دیگر همانگونه عمل کنیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ عمل کرده ایم و مثلاً اگر برای موضوعی ۵ نفر به سفرهای خارجی می‌رفتند حالا باید ۲ نفر همان کار را در سفر انجام دهند و اگر برای انجام کاری در سال ۹۶ یک هفته صرف می‌شد در حال حاضر باید ۲ روزه آن کار انجام شود و اگر قبلاً با بلیط های درجه یک و تجاری به سفر می‌رفتیم حالا باید با بلیط های اقتصادی سفر کنیم که مردم ببینند که صرفه جویی را از خودمان شروع کرده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر صرفه جویی را از خودمان آغاز کنیم و همه به صحنه بیاییم، مردم هم ما را همراهی کرده و در برابر مشکلات خواهند ایستاد، گفت: البته باید برنامه‌ریزی و تدبیر داشته باشیم و برنامه‌های خود را برای مردم توضیح دهیم.

دکتر روحانی افزود: مسئولان که بار سنگینی را در خط مقدم بر دوش دارند، باید بدانند که هرگز بدون یاری و مساعدت مردم، پیروز نخواهیم شد و مردم نیز باید بدانند که ما چه کاری انجام می‌دهیم و باید خدمات را به مردم توضیح دهیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: اگر مردم بدانند که چه می‌کنیم و درست عمل کنیم، قطعاً از ما حمایت خواهند کرد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید در این مقطع حساس حداقل در ۴ بخش اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید، برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین و ارایه کنیم، گفت: اگر این ۴ بخش اصلاح و درست شود، موفق خواهیم شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط سخت و دشوار فشار دشمنان، گسترش بیکاری در جامعه فشاری مضاعف را ایجاد می‌کند، اظهار داشت: باید با تلاش و توان بیشتر مشکل اشتغال و بیکاری در جامعه را حل کنیم و وزارت کار باید با همه قدرت در این راستا به صحنه بیاید تا بتوانیم، اشتغال روان و آسان ایجاد کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: باید از هزینه‌های مربوط به تأمین اجتماعی برای ۶ ماه و یکسال گذشت کنیم و اشتغال روستایی را با سبک جدید و در نظر گرفتن شرایط ساماندهی کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی باید به مردم توضیح دهند که برای اشتغال چه برنامه‌ای دارند، گفت:‌ ما می‌توانیم در صنعت ساختمان اشتغال و امید ایجاد کنیم و در این راستا هیچ‌دستگاه و شرکت دولتی حق ندارد زمینی را که نیاز ندارد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندهد و این یک الزام است و آن را دنبال می‌کنم که اگر دستگاهی زمینی را در سال ۹۷ استفاده نکرده و آن را واگذار هم نکرده آن زمین را از آن دستگاه بگیرند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید در هر زمینه‌ای برای رفع مشکل اشتغال در کشور، تلاش کنیم، افزود: همه بویژه سازمان برنامه و بودجه، وزرا و ستاد اقتصادی دولت باید به میدان بیایند تا بتوانیم در این بخش تحول ایجاد کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر می‌خواهیم، نقدینگی سرگردان در کشور سامان داده شود و به درستی هدایت شود، باید وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، سهام خود را در بورس فعال کرده تا کارخانه‌ها و بنگاه‌های سودده آنان در اختیار مردم قرار گیرد و در این راستا همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند اوراق منتشر کنند باید به میدان آمده و با هر سودی که مورد تصویب است اوراق در اختیار مردم قرار گیرد چرا که مردم زمانی که ببینند پولشان در جایی است که سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود و کشور نیز به واسطه آن سرمایه‌گذاری، بهتر اداره می‌شود، قطعاً همراهی خواهند کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید تولید را رونق داده و در آن تحرک ایجاد کنیم، افزود: دولت تعهد می‌کند که در راستای ایجاد تحرک در تولید، برای واردات مواد اولیه کارخانه‌هایی که باید از خارج از کشور وارد شود، ارز رسمی در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید از بالا بردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم و آنهایی که می‌خواهند، برای انتخابات مجلس در سال آینده کاندیدا شوند و امروز خیلی زود شروع به تبلیغات کرده اند، نباید مطالبات مردم را در سخنان خود بالا ببرند و در این راستا استانداران و مسئولان دولتی باید حقایق را به مردم بازگو کرده که کسی نتواند از این فرصت استفاده کرده و بدانند، اگر راه دیگری را دنبال کنند، مردم با آنها همراهی نخواهند کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید توقعات را پایین‌ آورده و تولید را افزایش دهیم، گفت: همه باید به تولید داخلی کمک کنیم و امروز یک فرصت خوب برای تولید داخلی فراهم شده است. هنگامی که دولت واردات ده‌ها قلم واردات مصرفی را ممنوع می‌کند، فرصتی برای تولید داخلی است و باید تلاش برای تولید، بیشتر شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: از قوه قضائیه خواسته‌ام که از فضای کسب و کار حمایت کند و ما هر چه لازم باشد در جلسه سران سه قوه دنبال خواهیم کرد.

دکتر روحانی با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم فرمودند که مصوبات جلسه سران قوا را ‌همان لحظه ابلاغ کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه مطمئناً به راحتی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم ،به ضرورت مبارزه با فقر در کشور اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم افرادی که درآمدشان کم است،‌ دچار مشکل شوند و باید از اقشاری که در فشار هستند، حمایت کنیم.

دکتر روحانی تنظیم بازار را در شرایط کنونی، وظیفه بزرگ بر دوش مسئولان دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود و این اولین وظیفه دولتی‌هاست تا قیمت محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را به طور دقیق مورد نظارت قرار دهند تا اجناس گران عرضه نشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید امور شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار گرفته و اجازه ندهیم مردم در فشار باشند، گفت: تنظیم بازار امروز یک رکن بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز فرصت خوبی برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شده و در مبارزه با فشارها و تحریم‌های آمریکا بخش خصوصی باید به کمک دولت بیاید تا با راه‌ حل های جدید نیازمندی‌های کشور و مردم را تأمین کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روز گله‌گذاری نبوده و باید به فکر حمایت از یکدیگر باشیم، گفت: همه وزرایی که در زمینه تولید، واردات و صادرات نقش دارند، باید از بخش خصوصی مشورت و راه‌حل بگیرند.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت صرفه‌جویی در آب و برق، اظهار داشت: دولت و ادارات آن در فصل تابستان باید در صرفه‌جویی نسبت به مردم پیشگام باشند و در این راستا وزرا باید مصرف آب و برق در دستگاه‌ها را در ۳ ماهه تابستان بررسی کرده و اگر در دستگاهی نسبت به سه ماهه پارسال مصرف بیشتری اتفاق افتاد، باید با مسئول مربوطه برخورد شود.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر مسئولان در شرایط کنونی و افزایش خدمات در دستگاه‌های دولتی بویژه آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان، گفت: باید خدمات را تسهیل و ارزان‌تر کنیم و اگر بناست قیمتی در خدمات بالاتر برود نباید اجازه دهیم این افزایش قیمت بیشتر از نرخ تورم باشد.

دکتر روحانی افزود: همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان و کسانی که مرجعیت اجتماعی دارند، باید حمایت کنند، چرا که امروز روزی نیست که بخواهیم به دنبال حاشیه‌سازی باشیم و دستگاه‌های دولتی باید نسبت به برنامه‌ها و خدمات خود با مردم صحبت کنند و از آنها مشورت بخواهند، اما نباید به دنبال حاشیه‌ها و پاسخگویی به برخی رفتارها در فضای مجازی باشیم. اگر کسی به دنبال فرافکنی و تشویش اذهان بود، باید پاسخ دهیم و روابط عمومی‌ها در این راستا امروز، مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دارند و باید در همان لحظه که سخن ناروا علیه خدمات دولت ارایه می‌شود، حقایق را اعلام کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حتماً در برابر فشارهای خارجی موفق خواهیم بود، گفت: اما اگر فشارهای خارجی با بداخلاقی‌های داخلی توأم شود این یک خطر مهلک برای کشور است و می‌تواند ضربه‌ای سنگین وارد کند. باید اختلافات را کنار گذاشته و با شجاعت، کار و تلاش کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم ما باید احساس کنند زندگی ضروری و روزمره آنها تحت هر شرایطی تأمین خواهد شد، خاطر نشان کرد: وزیر صنعت ، معدن و تجارت باید صریحا به مردم بگوید که چه اقلام و جنس‌هایی به کشور به وفور وارد می‌شود و قیمت آنها تغییر نخواهد کرد و اگر این اقدام نیاز به ارز دارد ما تحت هر شرایطی آن را تأمین خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: بانک مرکزی موظف است به مردم توضیح دهد که برای چه کارهایی ارز رسمی و به چه میزان پرداخت شده است. ما باید از مردم کمک بگیریم و آنها می‌توانند به دولت کمک کرده و بر امور نظارت داشته باشند و این حق آنهاست که بدانند چه کسی و به چه میزان و برای چه کاری ارز دریافت کرده و قیمت جهانی محصولی که با آن ارز وارد شده چقدر است.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید از فضای مجازی استفاده کرد و به مردم بگوییم در این پنجاه و یک روز، به چه کسی و به چه قیمتی و برای چه جنسی ارز دادیم، گفت: مردم برای تأمین زندگی روزمره خود و داروها و نیازهای خود نباید دغدغه داشته باشند و این مسئولیتی است که بردوش ماست.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما در برابر فشارهای خارجی نباید عصبانی شده، عجله کرده و سست شویم، بلکه باید قاطع و محکم ایستادگی کنیم و شک ندارم که اگر همه با هم باشیم و با تدبیر عمل کنیم، از مشکلات عبور خواهیم کرد.

دکتر روحانی با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس و موفقیت متخصصان کشور برای تأمین یکی از نیازهای نظامی در داخل کشور، گفت: ما روزهای سخت و دشوار فراوانی داشتیم و ریسک‌های بزرگی را پذیرفتیم اما با توکل به خدا و ایثار مردم، دانشمندان و متخصصان کشور، توانستیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام شرکت‌های دانش‌بنیان باید امروز احساس وظیفه سنگینی بکنند، گفت: همه باید به صحنه بیاییم تا بتوانیم با فشار دشمنان مقابله کنیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: به مسئولین کشور و ملت ایران اطمینان می‌دهم، اگر همه دست به دست هم دهیم و به آینده امیدوار بوده و بر خدا توکل کنیم، موفق خواهیم شد.

رئیس جمهور با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم در راستای ضرورت توکل به خداوند در مقابله با فشار دشمنان، گفت: تصور نکنید فردی که امروز به عنوان رئیس جمهور آمریکا تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و به همه مسلمانان جهان ظلم می‌کند، موفق خواهد بود بلکه او پاسخ رفتار ظالمانه خود را حتماً خواهد دید.

دکتر روحانی با بیان اینکه ما به رحمت خدا امید داریم و ایمان و باور داریم اگر خدا ما را یاری کند، موفق خواهیم بود، افزود: زندگی برای ما اگر سخت‌تر باشد، افتخارات و سربلندی ما هم در تاریخ بیشتر خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر مسئولان و تولیدکنندگان و همه آنهایی که مسئولیت بر دوش دارند، احساس کنند که باید در برابر یک قلدر بایستیم و پیروز شویم، تردید نداشته باشید که ما از این مقطع تاریخی عبور کرده و با افتخار خواهیم گذشت.

پیش از سخنان رئیس جمهور دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنانی به تشریح شرایط کشور در حوزه دیپلماسی، سیاست خارجی و اوضاع منطقه و جهان پرداخت و بر ضرورت تلاش در راستای حفظ امید و عزتمندی ملت ایران در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

همچنین دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در سخنانی به تشریح شرایط اقتصادی کشور و راهکارها و الزامات برون رفت از این شرایط پرداخت.

نظر شما