شناسهٔ خبر: 55210 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای:

تاكید رئیس مجلس بر پرداخت به‌موقع بودجه آزادراه تهران- شمال از سوی دولت/ تلاش برای پذیرفتن مطالبات سرمایه‌گذاران به عنوان تضمین

گزارش آخر هفته  دو شرط دولت برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در منطقه سه آزادراه تهران- شمال، گسترش همکاری بخش آتش مركز تحقيقات با مركز تحقيقات آتش فرانسه و تركيه، ، مدیر جدید دفتر نگهداری راه‌های روستایی و فرعی معرفی شد و اخذ گواهینامه مدیریت آتش از سوی یک شرکت خصوصی سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

تاكید لاریجانی بر پرداخت به‌موقع بودجه آزادراه تهران- شمال از سوی دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از آزادراه تهران- شمال گفت: مجلس تامین مالی این پروژه را مدنظر قرار دارد و دولت باید در تخصیص به موقع اعتبارات اقدام كند تا اجرای پروژه با تعویق مواجه نشود.

وی تلاش و همت وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان برای مدیریت این پروژه سنگین را تحسین كرد و گفت: آزادراه تهران-شمال كار پیچیده و از نوع فنی موجب كسب استانداردهای مطلوبی برای كشور است، به طوریكه از نظر فنی و حجم پروژه در مقایسه با سایر پروژه‌های راهسازی كمتر مشاهده شده است.

تلاش برای پذیرفتن مطالبات سرمایه‌گذاران به عنوان تضمین

معاون وزیر راه وشهرسازی در دیدار با اعضای کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها مطرح کرد: تلاش می کنیم تا با بررسی شرایط موجود و قوانین مورد نیاز، راهکاری فراهم شود تا مطالبات سرمایه‌گذاران از دولت به عنوان تضمین در بانک‌ها پذیرفته شود.

خادمی در بررسی موارد مطرح شده در حوزه مالیات و ارزش افزوده سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد: این موارد ظرفیت پیگیری جدی دارد و برای حل و فصل آن کارگروهی تشکیل می‌شود تا با روش‌های قانونی به این موضوعات رسیدگی شود.

دو شرط دولت برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در منطقه سه آزادراه تهران- شمال

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان با اشاره به دو شرط ایران برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در منطقه سه آزادراه تهران- شمال گفت: آن‌ها به‌منظور پایبندی در زمان احداث باید این پروژه را فاینانس کنند و اجرای پروژه توسط پیمانکاران ایرانی را بپذیرند.

وی افزود: نکته مهم این آزادراه قرارگرفتن در مسیر شمال-جنوب کشور است، بنابراین علی‌رغم اینکه آزادراه تهران-شمال به‌عنوان یک جاده گردشگری یاد می‌شود، اما یک محور اقتصادی برای کشور نیز است.

گسترش همکاری بخش آتش مركز تحقيقات با مركز تحقيقات آتش فرانسه و تركيه

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی از گسترش همكاری‌های بخش آتش مركز تحقیقات راه مسكن و شهرسازی با مركز تحقیقات آتش فرانسه و همكاران آن‌ها در تركیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیك امكانات و تجهیزات در مقياس بزرگ از طریق این همكاری‌ها دریافت خواهد شد.

این مقام مسئول متوسط حریق در خودرو حدفاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۳ را ۱۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: تأثیر روانی آتش در اتوبوس موجب کاهش استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز نسبت به آن وظیفه دارد که باید دانش فنی خود را در این زمینه ارتقا دهد.

اخذ گواهینامه مدیریت آتش از سوی یک شرکت خصوصی

شرکت عقاب افشان تولید کننده محصولات اسکانیا در ایران موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی مدیریت آتش از موسسه ملی تحقیقات سوئد شد. 

با دریافت این گواهینامه زین پس تست‌های مربوط به ایمنی در برابر آتش در ایران انجام می‌شود. 

نصب فیلتر ذرات DPF بر روی خودروهای دیزل برون شهری منتفی شد

براساس دلایل ارائه شده و دفاعیات كارشناسی دفتر ایمنی و ترافیك سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص عدم ضرورت نصب فیلتر بر روی خودروهای دیزل برون‌شهری با موافقت و تصویب كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا، الزام به نصب فیلتر بر روی وسایل‌نقلیه سنگین دیزل برون‌شهری لغو شد.

هدایتی با اشاره به مشكلات ناشی از اجرای این مصوبه افزود: باتوجه به مشكلاتی نظیر هزینه بالای خرید هر فیلتر به قیمتی بالغ بر ۵۰۰۰ یورو به ازای هر وسیله‌نقلیه، ابهاماتی در ارتباط با كارائی نصب و راه‌اندازی آن برای خودروهای با تكنولوژی تولید قدیمی، افزایش هزینه‌های استهلاك و به تبع آن هزینه تعمیرات وسیله‌نقلیه در كنار فیلتر، كاهش احتمالی توان خروجی خودرو، نگهداری دشوار ادواری و خراب شدن فیلتر و موتور در صورت عدم استفاده از گازوئیل یورو ۴ و غیره، موضوع برای تعیین تكلیف نحوه اجرای مصوبه به سازمان محیط‌‌زیست منعكس گردید.

مدیر جدید دفتر نگهداری راه‌های روستایی و فرعی معرفی شد

در مراسمی با حضور معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مسئولان و كاركنان دفتر نگهداری راه‌های روستایی سازمان، محمد رودباری به عنوان سرپرست این دفتر معرفی و از خدمات حیدر نوروزی مدیر پیشین تقدیر شد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینكه نگهداری از راه‌های روستایی از یك سال گذشته به سازمان محول شده است اظهار داشت:اعتبارات لازم در خصوص اجرای پروژه‌های نگهداری راه‌های فرعی و به‌ویژه راه‌های روستایی آسفالته در سال‌های اخیر كاهش زیادی داشته است و امید می‌رود با رایزنی‌های لازم با مسئولان نهادهای استانی و به‌خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان‌ها بتوانیم در جهت افزایش سقف اعتبارات تخصصی مربوط به حوزه نگهداری راه‌های روستایی و استفاده از منابع اعتباری استانی گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

نظر شما