شناسهٔ خبر: 55214 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حمل‌ونقل ریلی:

رونق تجارت با توسعه شبکه ریلی و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل چند وجهی/ ساخت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در سراسر کشور

گزارش آخر هفته  تحریم‌های آمریکا بر راهآهن تاثیرگذار نیست، شرکت‌های خارجی خواهان حضور بلندمدت در صنعت ریلی ایران هستند، دو خطه کردن راه آهن تهران-قزوین-زنجان با ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار و تامین منابع مالی لازم برای توسعه صنعت ریلی کشور با فروش سهام پروژه و انتشار اوراق سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

رونق تجارت با توسعه شبکه ریلی و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل چند وجهی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اين نكته كه رونق بخشیدن به تجارت با توسعه شبکه ریلی سراسری و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی چند وجهی ميسر می‌شود گفت: بدون شک هرگونه توسعه‌ای می‌تواند بار مثبت همراه داشته و موجبات امیدواری در مردم را فراهم کند.

وی افزود: بخش ریلی رشت –بندر انزلی در سه قطعه در حال اجراست و می توانیم حمل و نقل ترکیبی را در منطقه داشته باشیم. همچنین فراهم‌سازی شرایط استفاده بهینه استان‌های همجوار از خدمات و ظرفیت‌های بندری استان با هدف افزایش قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان کالا و به‌تبع آن افزایش صادرات غیرنفتی در شمال کشور را شاهد خواهیم بود.

ساخت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در سراسر کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از عملیات اجرایی برای ساخت بیش از سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر طرح ریلی در سراسر کشور خبر داد.

خادمی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور است، ادامه داد: ساخت خط آهن شیراز- بوشهر یکی از این طرح های ریلی است و ساخت آن با ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد.

تحریم‌های مجدد مشکلی برای همکاری ریلی ایران و چین ایجاد نمی‌کند

مدیر فروش شرکت CRRC چین با بیان اینکه «ما از پیشنهادات امریکا استفاده نمی‌کنیم» گفت: تحریم‌های مجدد امریکا علیه ایران مشکل بزرگی برای همکاری‌های فی‌مابین نخواهد بود.

لینگ تاکید کرد: شرکت ما علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های ایرانی و راه‌آهن ایران است و هر یک از زیربخش‌های این شرکت از همکاری‌‌ با شرکت‌های ریلی ایرانی رضایت کامل دارند. 

تحریم‌های آمریکا بر راهآهن تاثیرگذار نیست

قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: تحریم‌های آمریکا تاثیر چندانی روی فعالیت‌های این شرکت و حمل و نقل ریلی کشور نخواهد داشت.

عاشوری گفت: یکی از نگرانی‌های صاحبان بار و کالای ترانزیت در استفاده از خطوط ایران در زمان تحریم‌های سابق، نگرانی بابت بیمه کالای خود بود که به کمک بیمه‌های داخلی مشکل بیمه‌های بین المللی را حل کرده بودیم که در صورت بازگشت تحریم‌ها باز هم می‌توانیم از این الگو استفاده کنیم ضمن اینکه، چون عمده حمل و نقل بین المللی ریلی ما با کشور‌های همسایه، آسیای میانه و کشور‌های چین و روسیه است و با کشور‌های اروپایی و دور دست نیست، این امر ریسک چندانی برای ما ندارد.

شرکت‌های خارجی خواهان حضور بلندمدت در صنعت ریلی ایران هستند

تمرکز ایران برای توسعه راهآهن و قرار گرفتن ایران در کریدورهای ارتباطی سبب شده است تا با وجود تهدید آمریکا برای پایان دادن شرکت ها به همکاری با کشورمان، حضور خود را در طرح های صنعت حمل و نقل ریلی ایران تداوم بخشند.

مدیرعامل شرکت ترکیه ای پانل گفت: این شرکت بدون توجه به سیاست های تحریمی آمریکا، از سه سال پیش در ایران فعال است و محصولات تولیدی این شرکت از جمله فنر، پیچ، ریل پد، رید پلیت، رول پلاک و هولار (مواد اولیه تراورس ) در مسیرهای ریلی قزوین - رشت، ارومیه - میانه و بافق - زرین شهر استفاده شده است.

دو خطه کردن راه آهن تهران-قزوین-زنجان با ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل راه‌آهن شمالغرب در ادامه سخنان خود به تشریح اقدامات انجام شده در این راه‌آهن پرداخت و گفت: دو خطه کردن خط تهران-قزوین-زنجان. بزرگترین پروژه ای است که در این حوزه اجرا می‌شود. این پروژه اکنون در حدود ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: این پروژه در ۴ قطعه از قزوین تا زنجان تقسیم شده و کارگاه‌ها در اکثر قطعات فعال هستند. ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه تخصیص داده شده و اکنون پیمانکاران ۳۵۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

تامین منابع مالی لازم برای توسعه صنعت ریلی کشور با فروش سهام پروژه و انتشار اوراق

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کسری بودجه صنعت ریلی کشور، گفت: می توان پروژه تعریف کرد و در بازار سرمایه از طریق فروش سهام پروژه، انتشار اوراق و استفاده ازسرمایه های خرد و... منابع مالی برای اجرا آن را تامین کرد.

نماینده مردم درود، ازنا در مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهایی مانند چین متقاضی اجرای پروژه‌های ریلی در ایران هستند؛ کشور ما برای تامین منابع مالی فقط به نفت و بودجه سالانه کشور اتکا دارد این در حالی است که روش های مختلفی برای تامین منابع مالی وجود دارد و می‌توان از طریق بازار بورس منابع لازم برای گسترش صنعت ریلی را تامین کرد.

نظر شما