شناسهٔ خبر: 55228 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دریانوردان در سخت‌ترین شرایط فعالیت می‌کنند

مهرداد لاهوتی مهرداد لاهوتی*: حمل و نقل دریایی سهم قابل توجهی در جابجایی کالا دارد. البته این سهم در سایر کشورها بسیار بیشتر است چرا که حمل و نقل دریایی ضمن گستردگی فعالیت در مقایسه با سایر شقوق حمل و نقل ارزان تر است.در ایران نیز حمل و نقل دریایی مزیت های متعددی دارد که هنوز برای خیلی از تجار ناشناخته است چرا که هنوز با روش های سنتی و قدیمی کالاهای خود را جابجا کنند.

آنگونه که پیگیری کردم تجار حمل و نقل جاده ای را ترجیح می دهند ولی اگر با مزیت های این نوع وسیله حمل و نقل آشنا شوند دیگر اولویت شان جاده نخواهد بود.

در این میان دریانوردان نقش بسیار بزرگی در تجارت کشور دارند. اگر این افراد از خودگذشتگی نداشته باشند این حرفه و شغل نمی تواند ادامه دار باشد. دریانوردان در سخت ترین شرایط فعالیت می کنند و هدف آنها خدمت به کشور است.

روز جهانی دریانورد فرصتی را فراهم می کند تا از سخت کوشان این حوزه که جان خود را بر روی دریا می گذارند تقدیر و تشکر کرد.

خوشبختانه در حوزه دریانوردی قوانین جامع و کاملی وجود دارد. با این اوصاف اگر دریانوردان خواسته ای داشته باشند مجلس شورای اسلامی از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد چرا که می دانیم اگر آنها نباشند حمل و نقل دریایی دوام نمی آورد.دریانوردان حداقل ۶ ماه روی دریا هستند و از خانواده خود خبر ندارد.در این میان امواج دریا آسیب روحی و روانی را دارد لذا تحت هیچ شرایطی نباید دریانوردان را فراموش کرد.

*  نماینده مجلس 

دریانوردان سرمایه ملی هستند

 ایمنی دریانوردان باید رتبه اول توجه ارگان های دریایی باشد. دریانوردان سرمایه های ملی هستند و از آنجا که این شغل بسیار سخت و پیچیده است باید برای حفظ سلامتی دریانوردان به سمت تصویب مفادی رفت که کمک کننده باشد.نکته دیگری که این روزها دغدغه نمایندگان مجلس شده بحث حفظ جان دریانوردان در برابر دزدان دریایی است. ایران باید در تقویت و امنیت مسیر تردد کشتی های تحت پرچم ایران اقدام بیشتری انجام دهد.

حفاظت دریانوردان از دزدان دریایی نکته مهمی است که بخش های نظامی کشور مسوول پیگیری آن هستند.

ما نمی توانیم دزدان دریایی را کنترل کنیم اما توان حفظ و حراست از دریانوردان خود را داریم. ما معتقدیم شغل دریانوردی جزو مشاغل سخت و زیان آور است و در این باره هیچ شبه ای وجود ندارد. آنها ماه های طولانی از خانواده خود دور هستند و ریسک های زیادی را متحمل می شوند.

نمونه اخیر سانحه دریایی نفتکش سانچی است. دریانوردان این کشتی ها همواره نگرانی این را دارند که با سانحه و یا تصادمی روبرو نشوند ولی اتفاق خبر نمی کند و هر لحظه احتمال یک فاجعه دریایی وجود دارد. با این اوصاف سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان حاکمیتی با سیاست های سازمان جهانی دریانوردی همراه است و در این مسیر کنوانسیون های بین المللی خوبی تصویب شده است ولی هنوز کافی نیست. این حرفه به حمایت های بیشتری نیاز دارد.

*رامین نورقلی پور، نماینده مجلس

همیشه دریانوردان نباید به خطر بی‌افتد

دریانوردی شغلی سخت وپیچیده است و با توجه به اینکه دریانوردان دور از خانواده هستند و سفرهای طولانی دارند باید حمایت از شخص دریانورد و خانواده آنها صورت گیرد. اگر این افراد از نظر فکری شرایط مناسبی داشته باشند، کمتر آسیب می بینند اما وقتی نگرانی از معیشت خانواده خود داشته باشند عملکرد آنها تنزل پیدا می کند.

آنگونه که شنیده ایم برخی از شرکت های کشتیرانی حقوق و مزایایی خوبی برای پرسنل خود در نظر نگرفتند و این امر برای ما نگرانی های را ایجاد کرده است. بدین جهت از وزارت کار و رفاه اجتماعی می خواهیم در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهد و شرایطی را فراهم کند که دریانوردان کشورمان در شرایط بحران مالی قرار نگیرند.

این شغل به اندازه کافی چالش دارد لذا باید سعی کنیم که بر مشکلات دریانوردان افزوده نشود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود مجهیز کردن کشتی ها به تکنولوژی های جدید است. هیچ کشتی قدیمی نباید در آبهای بین المللی فعالیت کند چرا که جان دریانوردان به خطر می افتد.

سازمان بنادر و دریانوردی در این مقوله و رعایت قوانین بین المللی عملکرد قابل قبولی دارد و اجازه نمی دهد کشتی که به تکنولوژی روز مجهز نیستند در آبهای بین المللی تردد داشته باشند. در مورد نفتکش سانچی نیز چنین اتفاقی افتاد. آن کشتی با کشتی های روز دنیا برابری می کرد و هیچ کس نتوانست از نظر تکنولوژی این نفتکش را زیر سوال ببرد.

این روند باید ادامه پیدا کند و ارگان های دریایی هم در این زمینه می توانند فعالانه حضور داشته باشند. از طرفی برای حفظ جان دریانوردان در مقابل دزدان دریایی باید از همه ظرفیت ارتش ونیروی دریایی استفاده کرد. از مجموعه های یاد شده می خواهیم با همکاری سازمان بنادر سفر های ایمن را برای دریانوردان کشتی های تجاری فراهم کند.

* محمد حسین قربانی؛  نماینده مجلس

نظر شما