شناسهٔ خبر: 55229 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گردهمایی مدیران كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح شد:

تأکید بر پاسخگویی و تسریع در رسیدگی به مشکلات رانندگان بخش حمل و نقل جاده‌ای/ لزوم توجه بیشتر به استان‌های پرترافیک و دارای جابه‌جایی بالا

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای با بیان این كه در ۱۳ استان كشور بالغ بر ۸۰ درصد جابه‌جایی كالا و مسافر انجام می‌شود، افزود: این استان‌ها باید با حساسیت بیشتری به مشكلات و چالش‌ها رسیدگی كنند و با برگزاری نشست‌های مستمر با اصناف و تشكل‌های صنفی پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت بهره‌وری بیشتر در این حوزه به انجام رسانند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی سخنانی در این گردهمایی اظهار داشت: باتوجه به افزایش كاركنان سازمان و تغییر ساختاری سازمان پس از ادغام وظایف راهداری در ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر كشور، می‌بایست كارهای مطالعاتی و ساختاری كلان‌تری در سازمان انجام شود و به عنوان یك بنگاه اقتصادی به فعالیت‌ها نگریسته شده و با تحلیل مسائل و مشكلات موجود، چشم‌انداز آینده فعالیت‌ها ترسیم شود

وی با بیان این كه بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی كالا و مسافر در كشور در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد، افزود:

صاحب كالا ، راننده و شركت حمل و نقل سه مؤلفه مهم این بخش را تشكیل می‌دهند كه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تنظیم كننده روابط بین این سه مؤلفه در كشور است

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص رسیدگی به مطالبات اخیر رانندگان اظهار داشت: با توجه به كارگروهی كه در ستاد و استان‌ها در این زمینه تشكیل شده است، پیشنهادها و راه‌كارهایی درخصوص رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های شركت‌ها و رانندگان ارایه شده است كه لازم است با همكاری جدی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به نتیجه مورد انتظار برسد.

وی با اشاره به نقش نظارتی سازمان، خطاب به كمیسیون‌های نظارتی و رسیدگی به تخلفات در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تأكید و خاطرنشان ساخت: كمیسیون‌های موجود باید با جدیت و سرعت هرچه بیشتر تخلفات را بررسی و رسیدگی كنند و در این زمینه جلسات كمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ رسیدگی به تخلفات شركت‌های حمل و نقل هم با حساسیت بیشتر برگزار و احكام و آرای صادره اجرا شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای با بیان این كه در ۱۳ استان كشور بالغ بر ۸۰ درصد جابه‌جایی كالا و مسافر انجام می‌شود، افزود: این استان‌ها باید با حساسیت بیشتری به مشكلات و چالش‌ها رسیدگی كنند و با برگزاری نشست‌های مستمر با اصناف و تشكل‌های صنفی پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت بهره‌وری بیشتر در این حوزه به انجام رسانند.

در ادامه این نشست تخصصی فرامرز مداح عضو هیأت عامل و نماینده تام‌الاختیار ریاست در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری به تشریح برنامه‌ها و سلسه اقدامات سازمان درخصوص بهبود وضعیت موجود حمل و نقل عمومی و رسیدگی به مشكلات رانندگان پرداخت و اظهار داشت: برای رفع مشكلات رانندگان ،كارگروه ویژه بهبود مستمر كسب و كار بخش حمل و نقل جاده‌ای به ریاست معاون برنامه‌ریزی وقت سازمان تشكیل شد كه اعضای این كارگروه شامل نمایندگان اصناف رانندگان بخش حمل و نقل كالا و مسافر و كامیونداران،‌ دفاتر حمل و نقل كالا ، مسافر، ترانزیت ، حقوقی، حراست و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان حضور داشته و به صورت مستمر و با سخت‌كوشی نسبت به بررسی مشكلات مطروحه از سوی رانندگان تلاشگر حوزه حمل و نقل جاده‌ای كشور و اتخاذ راهكارهایی در جهت رفع این موانع و مشكلات اقدام شده است.

مداح همچنین افزود: در این ارتباط افزایش كرایه حمل كالاهای عمومی تا سقف ۲۰ درصد مورد تصویب و تأكید كارگروه قرار گرفت و با توافقی بودن نرخ حمل  كالا در جهت رفع موانع افزایش كرایه در چند سال اخیر، مصوبه لازم از وزیر صنعت، معدن  و تجارت اخذ شد.

وی نحوه محاسبه نرخ حمل كالا براساس تن كیلومتر را یادآور شد و خاطرنشان كرد: درخصوص تعیین نرخ حمل براساس تن كیلومتر و تشدید نظارت و رسیدگی به تخلفات شركتهای حمل و نقل، مصوبات لازم از سوی كارگروه صادر و لازم‌الاجرا اعلام شد.

مداح با اشاره به ابلاغ بخشنامه به ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانهای سراسر كشور درخصوص تسریع و اعمال قاطعیت لازم در جهت رسیدگی به پرونده‌های تخلفات شركت ها افزود با صدور احكام مربوط به بازرسان ویژه كارگروه جهت حضور در جلسات كمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ رسیدگی به تخلفات رانندگان و شركتهای حمل و نقل و بازرسی نحوه عملكرد این كمیسیون‌ها صادر شده و در این خصوص اقدامات اجرایی از سوی بازرسان آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

نماینده تام‌الاختیار ریاست در امور فن‌آ‌وری اطلاعات و سرمایه‌گذاری همچنین به تشكیل جلسات ویژه كمیسیون ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات شركتهای حمل و نقل در محل پایانه‌های مهم بار از جمله استانهای تهران و اصفهان و صدور احكام لازمه در محل برگزاری اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: راه‌اندازی سامانه‌های رسیدگی به شكایات رانندگان و اطلاع‌رسانی پیامكی، استفاده از امكانات سامانه پیامكی ۳۰۰۰۱۴۱ جهت دریافت شكایات رانندگان، استفاده از امكانات سامانه تلفن گویا و بخش پاسخگویی ۱۴۱، دریافت نظرات و مشكلات رانندگان از طریق سایت ۱۴۱.ir و صندوق پستی سازمان از جمله كانالهای ارتباطی بود كه جهت دریافت مشكلات رانندگان و نظرات و پیشنهادات آنان در این مدت مورد استفاده قرار گرفت كه براساس آمار و محتوای ثبت شده در این خصوص، تأمین لاستیك و اقلام مصرفی ناوگان، مشكلات نوبت‌دهی در پایانه‌های حمل‌ بار و مطالبات رانندگان از سایر دستگاههای اجرایی از جمله مهمترین مطالبات رانندگان بوده است.

براساس این گزارش، داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهدرای و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این گردهمایی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه رسیدگی به مشكلات شغلی و مطالبات رانندگان ارایه كرد و افزود: با برگزاری جلسات مكرر در سطوح مختلف حاكمیتی و با مشاركت سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، بخشی از مشكلات فرابخشی رانندگان از جمله مسائل مربوط به بیمه و بازنشستگی، تأمین لوازم و قطعات مورد نیاز، افزایش كرایه‌های حمل و سایر موارد مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی حضور مدیران استانها در پایانه‌های بار و مسافر جهت نظارت مستقیم بر وضعیت رانندگان و جابه‌جایی كالا و مسافر را بسیار اثربخش توصیف كرد و اظهار داشت: در راستای رفع مشكلات موجود پیشنهاد می‌شود در قوانین و مقررات هم بازنگری شود، و در زمینه تمدید پروانه فعالیت شركت‌ها، رسیدگی‌ها و نظارت‌های لازم انجام شود.

امانی یادآور شد: به منظور رسیدگی به مشكلات در مواقع خاص از مشاركت تمام دستگاه‌ها و فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای در استان در جهت تأمین منافع سازمان و شركت‌ها و رانندگان بهره‌برداری شود و تعامل و همكاری مناسب و مطلوبی میان مسئولین دولتی و اصناف تشكل‌های صنفی برقرار شود.

این گزارش حاكیست در ادامه نشست سراسری مدیران كل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ستاد و استانها حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان ضمن تقدیر از خدمات به‌جا و دلسوزانه مسئولان حوزه حمل و نقل سازمان در جهت دریافت نكته نظرات رانندگان و مشكلات آنها و بررسی و اتخاذ راهكار لازم در جهت رفع بحران افزود: در این ایام نقش معاونان راهداری، مدیران فنی و دست‌اندركاران امور اجرایی راهداری بسیار حائز اهمیت است كه بتوانند با برگزاری جلسات مشورتی و مستمر با نمایندگان خود در شهرستانهای سراسر كشور و حضور در راههای كشور به صورت گشت‌های راهداری و اكیپ‌های راهداری، مشكلات راهها شناسایی شده و در جهت رفع مشكلات موجود اقدامات لازم صورت گیرد.

معاون راهداری سازمان همچنین بر لزوم شناسایی پتانسیل‌ها و توانمندیهای موجود در زمینه انجام پروژه‌های راهداری جاری تأكید كرد و افزود: در حال حاضر ۱۷ هزار نفر نیروی راهداری در سطح كشور فعال هستند و ۹ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری سنگین و نیمه‌سنگین در اختیار اكیپ‌های راهداری قرار دارد كه رسیدگی به وضعیت این نیروهای راهداری و تجهیز و به روز بودن ماشین‌آلات فعلی در اختیار از الزامات است كه باید همواره موارد اهتمام و توجه ویژه قرار گیرد.

براساس این گزارش در ادامه برگزاری سمینار سراسری مدیران كل ستادی و استانهای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، محمد تیموری عضو هیأت عامل و معاون  توسعه مدیریت و منابع سازمان با اشاره به ابلاغیه‌های دولت مبنی بر اعمال صرفه‌جویی به سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان امور اداری و  استخدامی در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر نگاه دولت، نگاه صرفه‌جویی است. با شرایط كنونی كشور و تشدید تحریم‌ها و عدم وصول برخی درآمدهای دولت، باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود كه در این راستا پرهیز از پرداخت هزینه‌های غیرضروری در حوزه تشریفات اداری باید صورت گیرد

وی افزود: حتی در شرایط بحرانی اقتصاد نیز توجه به نیازهای نیروی انسانی شاغل باید مورد توجه باشد چرا كه رضایت پرسنل در رضایت كاری آنها و افزایش چرخه بهره‌وری اجرای فرآیندهای كاری آنان مؤثر است

در این نشست صدرا... بمانا مشاور ریاست سازمان در امور نوسازی ناوگان با اشاره به سیاستهای جدید سازمان درخصوص نوسازی حمل و نقل در دو بخش كالا و مسافر گفت: در این راستا تعدادی با بانكهای عامل تفاهم‌هایی در دست انجام است كه منابع مالی مورد نیاز تأمین شود و با مشاركت سازمان در پرداخت تسهیلات به رانندگان دارنده خودرو فرسوده برای تعمیر و نگهدرای و تأمین وسایل مورد نیاز و همچنین در جهت پرداخت مابه‌التفاوت پرداخت نیز از محل منابع سازمان اقدام لازم صورت گیرد.

در ادامه این نشست ،مدیركل حراست سازمان نیز به بیان مشكلات ناشی از تحریم‌ها در اقتصاد حمل و نقل پرداخت و افزود: در شرایط بحران استفاده از تولیدات داخلی، تكیه بر اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در این راستا ایجاد و توسعه تعامل و هماهنگی بین مدیران ستادی و استانی نیز راهگشا است

گفتنی است در بخشی از این گردهمایی منوچهر سلمان‌زاده مدیركل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان‌شرقی ضمن ارایه گزارشی از نتایج بررسی‌ها و پیشنهادهای  ارایه شده در جلسه گذشته گردهمایی مدیران در زمینه رسیدگی به مشكلات كسب و كار بخش حمل و نقل جاده‌ای، مدیران ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، هرمزگان، اصفهان و فارس نیز نكته ‌نظرها و پیشنهادهای راهبردی خود را به حاضران در نشست ارایه كردند./

نظر شما