شناسهٔ خبر: 55252 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر امور اعتباری بانک مسکن تشریح کرد؛

جزییات تامین منابع تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن

محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن از مسولیت شعب بانک در سراسر کشور برای تامین منابع تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن خبر داد و گفت: این تسهیلات متناسب با مراحل پیشرفت فیزیکی پروژه­ ساختمانی، در چند مرحله پرداخت می­‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه استقبال از تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در بین سازنده­‌ها و فعالان ساختمانی در سطح گسترده رو به افزایش است، اعلام کرد: منابع مورد نیاز این نوع تسهیلات از دو محل مالی تامین می­‌شود.

علمداری در این باره افزود: تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن از دو محل جذب سپرده (منابع جدید) و بازپرداخت تسهیلات پرداختی (وصولی اقساط) تامین می­‌شود بنابراین در هر یک از شعب بانکی، متناسب با میزان منابع بدست آمده از این دو محل، امکان پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن وجود دارد.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با تاکید بر اینکه ملاک عمل در هر شعبه، میزان منابع جذب شده از محل سپرده­ گذاری یا وصولی اقساط است، گفت: هر یک از شعب در صورتی که منابع کافی برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن را نداشته باشد، در مواجهه با درخواست سازنده­‌های خوش­ حساب و دارای سابقه فعالیت مالی و پولی در بانک مسکن، آن شعبه می ­تواند از اعتبارات ویژه مدیریت شعب برای پاسخگویی به موقع به درخواست سازنده استفاده کند.

علمداری درباره علت وضع شرط داشتن منابع کافی برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در شعب بانک مسکن گفت: بانک مسکن در حال حاضر بدون وابستگی به خطوط اعتباری بانک مرکزی، تسهیلات مسکن را از منابع داخلی خود تامین مالی می­ کند. بنابراین به غیر از اقساط ماهانه تسهیلات مسکن مهر که صرف پرداخت همین نوع تسهیلات به باقی مانده پروژه­ های ساختمانی مسکن مهر می­ شود، سایر اقساط پرداختی، برای تامین منابع تسهیلات بدون سپرده از جمله تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن می­ شود.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن درباره شکل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نیز گفت: این تسهیلات متناسب با مراحل پیشرفت فیزیکی پروژه­ ساختمانی، در چند مرحله پرداخت می­ شود.

به گزارش بانک مسکن وی افزود: آن دسته از سازنده­ ها و فعالان ساختمانی که بانک مسکن را به عنوان بانک اصلی خود برای سپرده­ گذاری و انجام فعالیت­های بانکی برگزیده­ اند، در اولویت دریافت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن هستند.

بر اساس این گزارش، سازنده ­ها و پروژه­ های ساختمانی برای دریافت این نوع تسهیلات ساخت به سه دسته تقسیم بندی می شوند که سقف تسهیلات متناسب با هر دسته، متفاوت تعریف شده است.

برای سنتی سازی، سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت در تهران ۷۰ میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون، در سایر شهرها ۵۰ میلیون و در مناطق کمتر توسعه یافته ۴۰ میلیون تومان است. این تسهیلات به سازنده های دارای صلاحیت حرفه ای و پروانه انبوه سازی نیز در ۴ گروه شهری نام برده شده به ترتیب در سقف­ های ۹۰، ۸۰، ۷۰ و ۶۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. سازندگان حرفه ای در صورتی که از تکنولوژی های نوین ساخت و کاهنده مصرف انرژی در ساختمان برای ساخت و ساز استفاده کنند، در قالب دسته سوم تسهیلات، در تهران ۱۱۰ میلیون، در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۰۰ میلیون، در سایر شهرها ۹۰ و در مناطق کمتر توسعه یافته ۸۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده دریافت خواهند کرد ضمن آنکه نرخ سود تسهیلات برای دسته سوم، یک درصد کمتر از دو دسته دیگر خواهد بود.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن درباره علت اختلاف بین نرخ سود تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در پروژه ­های رعایت کننده الگوی مصرف انرژی در مقایسه با سایر پروژه­ های ساختمانی گفت: این اختلاف نرخ سود به عنوان مشوق برای توسعه بازار ساخت و سازهای حرفه ای و تبدیل وضعیت بساز و بفروش ها به سازنده های دارای صلاحیت، اعمال می شود.

نظر شما