شناسهٔ خبر: 55273 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

همسو با اقتصاد مقاومتی؛

تولید ۸۰ درصد واگن‌های باری و مسافری بومی سازی شد

نمایشگاه ریلی یک دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در کشور ۳۰ درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندیهای شرکت های داخلی، اکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا حضور بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل ریلی نشان داد که توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف این صنعت ازجمله ساخت واگن‌های مسافری و باری و زیرساخت‌های موردنیاز شبکه ریلی کشور با حمایت دولت تدبیر و امید بسیار ارتقا یافته است.

به بهانه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته که با حضور ۹۰ شرکت خارجی و بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور از ۲۹ خرداد تا یکم تیرماه سال جاری در تهران برپا شد، با دست‌اندرکاران داخلی این صنعت به گفت‌وگو نشستیم.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریل ایران در این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت به‌عنوان تنها تولیدکننده سوزن خط آهن در کشور محصولات خود را تحت لیسانس شرکت «وسلو کوجیفر» فرانسه تولید می‌کند.

سید کاظم طاهرزاده افزود: طبق قراردادی که با این شرکت فرانسوی منعقد شده، دانش فنی و تکنولوژی در زمینه تولید سوزن برای قطارهای پرسرعت ریخته‌گری و تولید تراورس بتنی به کشور انتقال می‌یابد و به‌این‌ترتیب محصولات با آخرین استانداردهای جهانی راه‌آهن تولید می‌شود.

ریل‌بند یا تراورس تکیه‌گاه بتنی، چوبی یا فولادی است که ریل‌های راه‌آهن روی آن بسته می‌شود.

به گفته وی، این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه ۵۰۰ دستگاه سوزن در سال یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده سوزن خط آهن دوراهه و کراس اور در خاورمیانه است.

مدیرعامل شرکت بتون صنعت نیز با توجه به توانمندی شرکت‌های داخلی در این بخش گفت: این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری‌های جدید سالیانه به‌طور متوسط تولید ۷۵۰ هزار تراورس بتنی را در دستور کار خود قرار داده که کیفیت تولید این محصول نیز از سوی دانشگاه مونیخ آلمان مورد تائید قرار گرفته است.

حسین میرابیان افزود: تراورس های تولیدی این شرکت می‌توانند در حوزه حمل باری ۲۵ تا ۳۰ تن و برای حوزه‌های جابجایی مسافر نیز تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر از قطارهای مسافری را تحمل کنند.

وی یادآور شد: محصولات این شرکت در پروژه‌های ملی خط آهن بافق - زرین‌شهر به طول ۴۵۰ کیلومتر، خط آهن قزوین - رشت، خط آهن میانه - تبریز و ملایر - کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفته است.

آرش میرابیان قائم مدیرعامل شرکت بتن صنعت نیز گفت: با تولید تراورس های بتنی در داخل کشور تاکنون صرفه‌جویی ارزی زیادی نصیب کشور شده و همه محصولات این شرکت مطابق با بالاترین کیفیت استانداردهای اروپایی تولید می‌شود.

وی با یادآوری اینکه برای هر کیلومتر خط آهن هزار و ۶۶۰ عدد تراورس بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اکنون این شرکت موفق شده با تولید ۷۵۰ هزار تراورس بتنی در سال، هر روز سه کیلومتر از خطوط ریلی کشور را نوسازی کند.

با این حال تأمین منابع مالی موردنیاز شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است و با تضمین دولت باید از هرگونه سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت شود و یا با اختصاص بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به شرکت‌های ریلی، کمبود منابع مالی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز در بخش نوسازی ناوگان در کشور به‌تدریج انجام شود.

در این راستا مدیرعامل یک شرکت تأمین سرمایه در صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌گوید: با توجه به نیاز ۲۸ میلیارد تومانی برای توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور استفاده از منابع مالی بازار سرمایه می‌تواند تحولات بزرگی را در این صنعت به وجود آورد.

محمودرضا خواجه نصیری افزود: کمبود منابع مالی در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور کاملاً مشهود است و اعمال تحریم‌های ظالمانه در چندسال گذشته اجازه نداده با انجام سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز در این صنعت شاهد توسعه پایدار آن باشیم.

وی تأکید کرد: توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی از طریق استفاده از منابع مالی بازار سرمایه بستر مناسبی برای رونق کسب‌وکار فعالان عرصه حمل‌ونقل ریلی است و اکنون با توجه به افزایش ارزش بازارهای سرمایه ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از توان مالی این بازار وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت تأمین سرمایه اضافه کرد: متأسفانه برخی از نهادهای مالی و اقتصادی از ظرفیت صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور اطلاع کافی ندارند درحالی‌که با استفاده از توانمندی‌های این بازار می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی در این بخش باشیم.

خواجه نصیری تصریح کرد: تنوع گسترده بازارهای تأمین مالی از بازارهای سرمایه ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی است و در این راستا شرکت‌های تأمین سرمایه می‌توانند با تأمین منابع مالی موردنیاز زمینه بهبود ساختارهای مالی شرکت‌های فعال در حوزه ریلی را بهبود بخشند.

به گفته وی، در سال‌های اخیر دولت به توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور توجه زیادی کرده و با حمایت‌های مجلس و دولت، شرایط مناسبی برای انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل ریلی به وجود آمده است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه با توجه به ضمانت‌هایی که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهد استفاده کنند.

ناوگان ریلی باید نوسازی شود

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی معتقد است: توسعه حمل‌ونقل ریلی در کاهش آلودگی‌ها و حفظ محیط‌زیست تأثیرگذار و در قیاس با حمل‌ونقل جاده‌ای میزان سوانح آن بسیار کم است اما فرسودگی ناوگان می‌تواند در بروز حوادث در این بخش نگران‌کننده باشد.

علی‌اکبر عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از ناوگان فرسوده به افزایش هزینه شرکت‌های ریلی منجر می‌شود درحالی‌که شرکت‌های داخلی در تولید ناوگان باری و مسافری به توانمندی‌های بالایی دست پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو نیز گفت: نوسازی ناوگان ریلی کشور با استفاده از توانمندی‌های شرکت داخلی در تسهیل تردد مسافران با قطارهای مسافری یکی از مهم‌ترین ضروریات این بخش است، اما کمبود منابع مالی اجازه نوسازی ناوگان را نمی‌دهد.

مجتبی لطفی افزود: فعالیت در بخش حمل‌ونقل ریلی در کشور نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است و دولت باید تلاش کند کمبود منابع مالی را در این بخش برطرف کند و تا زمانی که این مهم انجام نشود، کیفیت خدمات ریلی نیز ارتقا پیدا نمی‌کند.

در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، علاوه بر ۲۰۰ شرکت ایرانی، ۹۰ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، چین، روسیه، لتونی، اسپانیا، ترکیه، جمهوری چک و اتریش آخرین دستاوردهای خود را در بخش‌های تولید واگن‌های مسافری، باری، لوکوموتیو و قطعات مختلف صنعت حمل‌ونقل ریلی و تجهیزات الکترونیک خطوط ریلی به نمایش گذاشتند.

توجه به توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک و برگزاری چندین میزگرد تخصصی از رویکردهای اصلی ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی بود تا طبق سند جدید، راهبرد حمل‌ونقل لجستیک و حمل‌ونقل ترکیبی چندوجهی در مدل‌های مختلف، زمینه‌های توسعه آن در ایران فراهم شود.

نظر شما