شناسهٔ خبر: 55294 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری راه آهن خبرداد؛

رشد ۱۵ درصدی حمل مسافر ریلی در سه ماهه اول ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل/ توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی در شهرستان‌های کشور

میر حسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه «در سه ماهه اول سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۶.۷ میلیون نفر مسافر بین شهری و حومه‌ای جابه‌جا کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است» گفت: در بخش حومه‌ای ۱.۷ میلیون نفر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد و در بخش «بین‌شهری» نیز پنج میلیون مسافر جابه‌جا شده که ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی در آئین بهره‌برداری از قطار ریل باس که در شهرستان دورود برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شاکریم که با توجه به اهدافی که در وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بحث ارتقای سطح کیفی و ایمنی خطوط راه‌آهن در کنار توسعه خطوط راه‌آهن تعریف شده، بحث ارتقای سطح کیفی خدمات به مسافران هم در بخش تأمین ناوگان مورد توجه قرار گرفته و در حال اجراست.

وی افزود: قطار ریل باس که با مبلغ قراردادی ۳۰ میلیارد تومان خریداری شده توسط یکی از شرکت‌های داخلی و با همکاری یکی از شرکت‌های خارجی تولید شده، امروز در خدمت مردم شریف درود قرار خواهد گرفت که به مردم درود از این بابت تبریک می‌گوییم.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ما در سه ماهه اول سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۶.۷ میلیون نفر مسافر بین شهری و حومه‌ای جابه‌جا کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است؛ در بخش «حومه‌ای» ۱.۷ میلیون نفر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم و در بخش «بین‌شهری» نیز با پنج میلیون مسافر جا به جا شده، ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، توسعه قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ایست که در این رابطه، ۲ گام مهم در سال‌های گذشته برداشته شده، گام نخست ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای زیرمجموعه راه‌آهن است که در قانون برنامه ششم به تصویب رسید.

موسوی خاطرنشان کرد: قرار بر این شده که یک شرکت اختصاصی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود که به طور ویژه در بخش قطارهای حومه‌ای و محلی فعالیت کند که اساسنامه آن را تهیه کردیم و به دولت ارسال کردیم تا در دستور کار قرار بگیرد امیدواریم این اساسنامه زودتر تصویب و شرکت هم هر چه سریعتر ایجاد شود و با اختصاص اعتبارات لازم شاهد توسعه قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای در کشور باشیم.

وی بیان کرد: دومین گامی که دولت برداشته، بخش خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر است که تأمین مالی و خرید آن از کشور کره جنوبی انجام شده، توافقات لازم در این رابطه نیز صورت گرفته و بنا شده که با مشارکت یکی از شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی، قراردادش نهایی و ساخته شود و در اختیار ما قرار بگیرد.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی با هدف کاهش شلوغی جاده‌ها و سفری ایمن معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و درصدد هستیم که در شهرستان‌های کشورمان نسبت به توسعه جابجایی مسافران محلی و حومه‌ای اقدام کنیم تا از این طریق بتوانیم از شلوغی جاده‌ها بکاهیم و مسافران با وسیله ایمن و راه‌آهن جا به جا شوند.

وی افزود: در ۵۸ کریدور، حدود شش و نیم میلیون تقاضای سفر در روز وجود دارد که عمده آنها توسط وسایل شخصی یا عمومی است که معمولاً بیشترین تصادفات هم در بخش سفرهای حومه‌ای اتفاق می‌افتد و مطالعاتی که ما انجام دادیم می‌تواند حداقل ۱۰ درصد از این سفرها از طریق راه‌آهن و قطارهای حومه‌ای انجام شود یعنی روزانه ۱۵۰ هزار نفر به این روش جابه‌جا شوند.

موسوی عنوان کرد: از این ۵۸ کریدور، ۱۰ کریدور ریلی و راه‌آهن داریم که با توسعه خطوط در کنار این خطوط ریلی و با تأمین ناوگان مناسب می‌توانیم حدود ۳۷۰ هزار نفر مسافر روزانه در نقاط محلی و حومه‌ای جابجا کنیم.

وی تصریح کرد: در پنج کریدور بعد از ۱۰ کریدور که قطار و ریل نداریم می‌توانیم ۱۷۰ هزار نفر در روز جابه‌جا کنیم که در مجموع ۵۱۰ هزار نفر مسافر را می‌توان جا‌به‌جا کرد.

نظر شما