شناسهٔ خبر: 5530 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

انتقاد شدید آخوندی از وضعیت نابسامان فرودگاه امام خمینی (ره)/ پروازهای نوروزی خارج از ظرفیت این فرودگاه است/ افزایش ظرفیت سالانه به ۳۰ میلیون مسافر با احداث ترمینال‌های ۲ و ۵

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی وضعیت فعلی فرودگاه امام خمینی (ره) را شایسته ملت ایران ندانست و گفت: ترمینال پنج با ۵۰ هزار مترمربع و ترمینال دو با حدود ۲۳۰ هزار مترمربع مساحت باید در گذشته احداث می‌شدند اما این کارها انجام نشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از فرودگاه امام خمینی (ره) که به مناسبت آغاز سفرهای نوروزی پیش از ظهر امروز ۲۸ اسفند انجام شد در جمع خبرنگاران گفت: فرودگاه امام (ره) از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. ظرفیت آن سالی پنج میلیون مسافر است اما در حال حاضر سالانه هشت میلیون مسافر در آن تردد می‌کنند که ۶۰ درصد بیشتر از ظرفیت پروازی آن است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که این فرودگاه در روز می‌تواند ۱۲۰ تا ۱۳۰ پرواز را عملیاتی کند ادامه داد: امروز مجبوریم به خاطر سفرهای نوروزی روزانه ۲۱۶ پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) را شاهد باشیم.

وی امروز را یکی از روزهای شلوغ فرودگاه امام خمینی (ره) دانست و گفت: خدمات دهی راضی کننده نیست. متاسفانه از سال ۸۵ تا به امروز که هشت سال از احداث فرودگاه امام می‌گذرد ترمینال جدیدی افتتاح نشده است و اگر همه ترمینال‌های آن احداث می‌شد برای تردد سالانه ۳۰ میلیون نفر مسافر ظرفیت‌سازی شده بود. 

آخوندی با ابراز نارضایتی از شرایط فعلی این فرودگاه اظهار کرد: خدمات دهی به ۲۱۶ پرواز در روز کار بسیار سختی است. کافی است یک پرواز دجار مشکل شود. به عنوان مثال امروز یک هواپیمای قدیمی دچار مشکل شد که چند صد مسافر به همراه چند هزار نفر مسافر پروازهای دیگر گرفتار شدند و این تاخیر سه ساعته بسیار آزار دهنده است.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از بی‌دقتی برخی ایرلاین‌ها تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید با آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که دچار این بی دقتی‌ها می‌شوند برخورد و این مشکلات را پیگیری کند.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه حقوق مسافر گفت: بر اساس این آیین‌نامه اگر تاخیرها بیش از حد مجاز باشد شرکت‌های هواپیمایی جریمه ریالی می‌شوند.

آخوندی با تاکید بر لزوم عبور از تنگنای فعلی فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: ترمینال پنج با ۵۰ هزار مترمربع و ترمینال دو با حدود ۲۳۰ هزار مترمربع مساحت در صورت احداث ۲۵ میلیون مسافر را به ظرفیت فعلی این فرودگاه اضافه خواهند کرد. متاسفانه در گذشته این کارها انجام نشده است و ما باید ببینیم که با شرایط موجود چه راهکاری می‌توان اندیشید.

وی وضعیت فعلی فرودگاه امام خمینی (ره) را شایسته ملت ایران ندانست و افزود: احداث ترمینال جدید با وجود تنگناهای مالی کار دشواری است ضمن این که ۱۳ دستگاه و نهاد در فرودگاه امام خمینی (ره) خدمات‌رسانی می‌کنند که ایجاد هماهنگی میان آن‌ها کار آسانی نخواهد بود. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشغال بخش زیادی از سالن انتظار فرودگاه برای بازرسی چمدان‌ها ادامه داد: باید جابه‌جایی خاصی در دیوارهای پارتیشن فرودگاه ایجاد و سالن دیگری را برای بازرسی بار مسافران معین کرد.

وی با اشاره به وجود دو گیت بازرسی برای کنترل گذرنامه مسافران تاکید کرد: وجود نخستین گیت ضروری است اما برای جانمایی محل بازرسی دوم باید با همکاری ستاد حفاظت فرودگاه‌ها راهکار جدیدی اندیشیده شود.

آخوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقاد مردم از تاخیر یکی از پروازهای امروز و تغییر مسیر هواپیمای این پرواز گفت: تغییر مسیری در کار نبود. یکی از ایرلاین ها در مسیر برگشت دچار تاخیر شده بود که از مسافران آن پذیرایی خواهد شد. /

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۱۱:۱۶حسام الدین محسنی 0 4

    با سلام و با تشکر از عنایت ویژه وزیر محترم راه و شهرسازی نسبت به فرودگاه امام خمینی، لطفا بخش پروازهای بین المللی این فرودگاه را از بخش پروازهای حج و عتبات جدا نمایید. همچنین در راه اندازی مترو فرودگاه امام تسریع گردد.
                                

نظر شما