شناسهٔ خبر: 5533 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛

تجهیز شبکه ریلی کشور به سیستم کنترل هوشمند تا پایان سال ۹۴/ حمل‌ونقل ریلی باید عمومی شود

پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی از تجهیز شبکه ریلی کشور به سیستم کنترل هوشمند قطار تا پایان سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار در مسیر تهران - مشهد از تلاش برای مجهز کردن تمام شبکه ریلی کشور به سیستم کنترل هوشمند ریلی تا پایان سال ۹۴ خبر داد و گفت: شبکه ریلی ما باید به دست مهندسان توانمند ایرانی به سیستم کنترل اتوماتیک قطار مجهز شود. برای اجرایی شدن این سیستم در مسیر تهران _ مشهد ۳۲ میلیون یورو هزینه شده است اما این هزینه سبب می‌شود ظرفیت جابجایی بار و مسافر در این مسیر بین دو تا سه برابر افزایش یابد.

پورسید آقایی افزود: خوشبختانه دولت و مجلس به افزایش سرمایه‌گذاری در شبکه حمل و نقل ریلی توجه ویژه دارند و ما باید با برنامه‌ریزی مناسب شرایطی را به وجود بیاوریم تا حمل و نقل ریلی در کشور عمومی شود.

برقی کردن خط آهن تهران – مشهد موضوع دیگری بود که وی به آن پرداخت و گفت: با برقی شدن خط تهران _ مشهد که یکی از ضروریات شبکه حمل و نقل ریلی کشور است سرعت حرکت قطارها در این مسیر به بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد و مسافران می‌توانند این مسیر را در ۶ ساعت طی کنند.  

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که بهره برداری از این سیستم و برقی شدن خط آهن تهران مشهد سبب می‌شود هیچ محدودیتی در زمینه جابجایی بار و مسافر در این مسیر وجود نداشته باشد افزود: در این صورت سالانه امکان جابجایی ۳۵ میلیون نفر مسافر بین شهرهای تهران و مشهد وجود خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های زیادی حوزه حمل و نقل ریلی در کشور از برنامه‌ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کشور خبر داد و گفت: با ارتقاء بهره وری و افزایش ظرفیت موجود در کشور، موتور محرکه اقتصادی کشور نیز با سرعت بیشتری به حرکت در خواهد آمد. در این مدت طرح های مختلفی در دست اقدام قرار گرفته که امیدواریم در چند سال آینده زمینه ساز تحولات بزرگی در این عرصه باشد.

صبح امروز پنجشنبه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی سیستم کنترل هوشمند(اتوماتیک) قطار برای نخستین بار در کشور در مسیر تهران – مشهد به بهره برداری رسید که با استفاده از این سیستم هر گونه خطای انسانی در این مسیر به کمترین میزان کاهش می‌یابد./

نظر شما