شناسهٔ خبر: 55330 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن خبرداد؛

برقی‌سازی ۶۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در دستور کار راه‌آهن/ افزایش ۴۰ کیلومتری سرعت قطار برقی گرمسار- اینچه برون

یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه آهن از آغاز به کار عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون در تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: شرکت راه‌آهن براساس تکالیف سند ۱۴۰۴، برقی سازی ۶ هزار کیلومتر خطوط راه آهن را در دستور کار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی افزود: طرح برقی سازی و ارتقاء راه آهن گرمسار اینچه برون (EPCF) به طول ۴۹۵ کیلومتر با هدف افزایش حمل بار ترانزیتی به عنوان یکی از طرح های با اهمیت در توسعه روابط ایران و روسیه تعریف و در دستور کار راه آهن قرار گرفت. 

وی افزود: در همین زمینه شرکت راه آهن روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرار داد معرفی و مقرر شد ۱۵ درصد هزینه طرح از محل منابع داخلی کشور و ۸۵ درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین شود. 
یزدانی تشریح کرد: این طرح شامل بسته های کاری برقی سازی مسیر، تامین لکوموتیو های برقی، ساخت و تجهیز دپو های تعمیراتی لکوموتیو اصلاح مسیر، سازه های فنی و تونل ها، توسعه خطوط ایستگاه ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری شبکه برق است. 

وی با تشریح اهداف این طرح در بخش مسافری و باری خاطر نشان کرد: با اجرائی شدن این طرح سرعت بهره برداری قطارهای مسافری به ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید و ظرفیت جابجایی مسافر به ۷ زوج قطار مسافری ارتقا می یابد. همچنین سرعت بهره برداری در بخش باری به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و ظرفیت سالانه ۹ تا ۱۰ میلیون تن افزوده می شود. 

معاون فنی و زیر بنائی راه آهن با بیان اینکه سرمایه این طرح ۱.۲ میلیارد یورو است، تصریح کرد: توسعه صادرات و واردات، افزایش درآمد ارزی و کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی را می توان به عنوان اهداف کلان این طرح برشمرد. به گفته وی افزایش تناژ حمل بار و ظرفیت جابجایی مسافر کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر و همچنین کاهش هزینه های بهره برداری تامین و نگهداری از جمله اهداف اقتصادی این طرح به شمار می رود. 

یزدانی با اشاره به اینکه اجرائی شدن این طرح افزایش ایمنی سفر را به همراه دارد، اظهار داشت: اشتغالزائی، افزایش جذابیت سفر و کمک به توسعه اجتماعی، همچنین رفاه ساکنین شهرها و مناطق مجاور مسیر از جمله اهداف اجتماعی است که در این طرح دنبال می شود.

نظر شما