شناسهٔ خبر: 55388 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طلبی مه‌ابادی خبر داد:

اجرای چارت جدید اداره کل راه و شهرسازی قم در آینده‌ای نزدیک

ابوالفضل طلبی مهابادی مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، الزامات قانونی و اصلاح داخلی ساختار سازمانی، سیاست‌ها و برنامه‌های این اداره کل را در مورد نیروی انسانی تشریح و آن را مقدمه تحولات مثبت در حوزه نیروی انسانی دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، ابوالفضل طلبی مه‌ابادی اظهار داشت: اصلاح ساختار سازمانی مناسب، زمینه‌ساز پیشرفت تحولات مربوط به نیروی انسانی است و این موضوع باعث تسهیل و تسریع در امور مربوط به اداره کل می‌شود.

مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم ضمن اشاره به مواد ۲۹ و ۳۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: بر اساس این مواد قانونی تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظف به بازنگری در ساختار سازمانی و تشکیلات تفضیلی خود می‌باشند که طبق نقشه اصلاح نظام اداری (مصوب شورای عالی اداری) کلیه دستگاه‌های اجرائی می‌بایست ۲۵ درصد از سطوح مدیریتی و پست‌های سازمانی خود را کاهش دهند.

طلبی مه ابادی در مورد الزامات داخلی بیان داشت: چارت جدید باهدف نوسازی و در راستای کوچک‌سازی و مناسب‌سازی، کاهش هزینه‌ها، تحول و چابک سازی ساختار، حذف واحدها و مدیریت‌های غیرضروری، ادغام وظایف موازی، استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی و تسهیل و تسریع در امور به تصویب رسیده است.

وی افزود: پس از انتزاع مدیریت راهداری از این اداره کل، نیاز به بازطراحی ساختار سازمانی و تشکیلات تفضیلی ضروری به نظر می‌رسید که بر همین اساس از سوی وزارت راه و شهرسازی چارت جدید در استان‌ها ابلاغ‌شده است و هم‌اکنون مرحله نهایی ثبت آن توسط وزارت متبوع و از طریق سامانه کارمند ایران در حال پیگیری است.

طلبی مه‌ابادی ادامه داد: با توجه به ابلاغ وزارت خانه متبوع و پس از تأیید مرحله نهایی، چارت جدید به‌زودی برای اجرا به کلیه مدیریت‌های اداره کل ابلاغ خواهد شد.

ایشان در خصوص استخدام و جذب نیرو در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد: در سال ۱۳۹۷ در قالب نیروی رسمی و پیمانی فقط مجوز استخدام یک نفر به‌عنوان کارشناس حمل‌ونقل برای این اداره کل در نظر گرفته شده و در قالب نیروی قراردادی مجوزی برای این اداره کل در نظر گرفته نشده است.

وی یکی دیگر از الزامات داخلی اصلاح ساختار سازمانی را موضوع تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی و پیمانی دانست و در این خصوص گفت: یکی از پیش‌نیازهای اصلی تبدیل وضع و استخدام کارکنان، تائید ساختار سازمانی در سازمان اداری و استخدامی کشور است و برای این‌که تبدیل وضع همکاران صورت پذیرد می‌بایست ابتدا نمودار سازمانی و تشکیلات تفضیلی به تائید سازمان اداری و استخدامی کشور برسد که این امر توسط وزارت متبوع در دست پیگیری است.

مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم ایجاد نظم و انضباط اداری، رفع تبعیض از کارکنان و پاسخگویی به مطالبات نیروی انسانی را ازجمله مسئولیت‌های مهم این اداره کل برشمرد و افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این مدیریت، اطلاع‌رسانی در خصوص آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط اداری و داخلی مربوط به چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی، احتساب مدرک تحصیلی، مرخصی کارکنان، حضوروغیاب و از این قبیل موارد است.

وی تصریح نمود: سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر سازمانی است که باید با نهایت ظرافت و درایت با آن مواجه شد تا منجر به ارتقای انگیزش کارکنان شود که این ارتقاء نیازمند 

آموزش‌های خاص و نوین به کارکنان و ایجاد فضایی جدید متناسب با نیازمندی‌های جدید کارکنان است.

طلبی مه‌ابادی افزود: بر همین اساس در حوزه آموزش و بهسازی نیروی انسانی در سال ۹۶، بالغ‌بر ۶۰۰۰ ساعت برای کارکنان افزون بر ۳۰۰۰ ساعت آموزش برای مدیران دوره آموزشی برگزارشده است.

مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص اصلاح فرآیندهای اداره کل توضیح داد: بیشترین میزان مراجعات ارباب‌رجوع در بخش‌های املاک و حقوقی و نظام‌مهندسی با موضوعات انتقال قطعی زمین‌های مسکونی، انتقال قطعی زمین‌های غیرمسکونی، استعلام فرم جیم، صدور و تمدید پروانه‌های مهندسی حقیقی و حقوقی هستند که در این رابطه اصلاح فرآیند کار و مراحل انجام کار انجام شده است.

طلبی مه‌ابادی ضمن اشاره به دستور ریاست محترم جمهوری و به‌تبع آن وزارت خانه متبوع مبنی ارائه خدمات در میز خدمت توضیح داد: کارگروه توسعه مدیریت این اداره کل نسبت به احصاء فرآیندهای این اداره کل (ارائه خدمت حضوری یا الکترونیکی) برای ارباب‌رجوع و ارسال پیشنهادات لازم به وزارت متبوع، اقدامات لازم را به عمل آورده است.

وی افزود: میز خدمت با حضور کارشناسان هر یک از مدیریت‌ها در راستای رعایت حقوق شهروندی و آشنایی مردم با وظایف حوزه‌های مختلف اداره کل راه و شهرسازی استان قم در آینده نزدیک در ساختمان شماره یک استقرار می‌یابد.

طلبی مه‌ابادی گفت: پاسخگویی سریع به مراجعان و حذف مراحل غیر ضروری در روند رسیدگی به درخواست‌های مردمی از اولویت‌های اجرایی این مجموعه است.

وی به‌ضرورت خدمت‌رسانی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری و اتلاف وقت مراجعین اشاره کرد و گفت: پورتال اداره کل راه و شهرسازی استان قم به نشانی www.qom.mrud.ir با اضافه کردن لینک «میز خدمت الکترونیکی» آماده ارائه خدمت الکترونیکی به همشهریان و مراجعین خواهد بود.

مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطرنشان ساخت: نامناسب بودن فضای اداری به لحاظ عدم تناسب، تعداد زیاد مراجعین، فرسوده بودن ساختمان و به‌تبع آن اتلاف انرژی و سرمایه مالی، لزوم احداث ساختمان جدید و یکپارچه، کمبود نیروی انسانی با توجه به حجم فعالیت و چارت سازمانی، کمبود خودروی سازمان، نقص سیستم آتش‌نشانی و اطفاء حریق، آسانسور و فرسوده بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی را ازجمله چالش‌های موجود این اداره کل است./

نظر شما