به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، شبکه راهسازی در تمامی کشورهای جهان ازجمله ایران بهعنوان یکی از طرق اصلی رشد و پیشرفت نام برده میشود که البته مستلزم مطالعات دقیق، وقت بسیار و هزینههای بالایی است، بهطوریکه طبق آمارهای رسمی ساخت هر کیلومتر راه جادهای در کشور ما بین ۲ تا ۸ میلیارد تومان هزینه دارد.
از غرب شهر همدان که خارج شوید و آخرین تابلوی مهد تاریخ و تمدن را پشت سر بگذارید، جادهای پر پیچوخم با شیبی ملایم به سوی مقصد راهنمایتان میشود، جایی که باید تمام مهارت و آخرین قدرت اتومبیل خود به را کار بگیرید تا از شیب رو به فزونی جاده بالا بکشید.
حبیب نادیان رفیع در این رابطه بیان کرد: اینکه برای گردنه اسدآباد که ۱۵ کیلومتر است از رأس گردنه (نرسیده به راهدارخانه) به طول ۹ کیلومتر یک قرارداد هشت میلیارد تومانی بستهایم و در سال گذشته، پیمانکار این پروژه، مقداری از آن را انجام داد و آسفالتریزی یک کیلومتر نیز صورت گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از شیبهای ایجاد شده ناپایدار بود، تصریح کرد: به همین دلیل مجدداً خواستار انجام مطالعات ژئوفیزیک شدهایم، ضمن اینکه بر همین اساس عملیات خاکبرداری بهصورت موقت (تا پایان مطالعات) متوقف شد تا شیبهای پایدار احصاء شود که به چه شیوههایی برداشت کنیم که ریزش صورت نگرفته و امور راهداری دشوارتر نشود.
وی اظهار کرد: تقریباً ۹ کیلومتر از این مسیر به اتمام رسیده و قریب به ۵۰ درصد مسیر آماده قیر و آسفالت است، ضمن اینکه مصالح خاکریز نیز تقریباً به پایان رسیده است.
نادیان با اشاره به اینکه کار اصلی ما پایدار کردن شیبها است، اذعان کرد: اگر در پایدار کردن شیبها به نتیجه برسیم، زیرسازی آسفالت را انجام میدهیم هرچند که سال گذشته از اعتبار اعلام شده یک میلیارد تومان تخصیص دادند که تأمین اعتبار از محل سازمان راهداری بوده است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل افزود: ازآنجاییکه کل اعتبار این طرح از سازمان راهداری بوده و به جهت ارتباط تنگاتنگ در ساختوساز و روانسازی، طی جلسهای قرار بر این شد که کل پروژه از راه و شهرسازی به اداره کل راهداری محول شود که در ماههای آتی این مسئله نهایی خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر موارد مذکور نگهداری زمستانی، تیر چراغبرق، علائم، گاردریل و ... بر عهده اداره کل راهداری است، لذا بهتر بود که کارفرمای طرح نیز راهداری باشد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در پایان بابیان اینکه این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده و استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مساعدتهای لازم را مبذول کردهاند، تأکید کرد: باید همه مسئولان در حد توان به اجرای این پروژه کمک کنند و اعتبارها تخصیص یابد چراکه امکانات، وسایل و تجهیزات وجود دارد، شیبها احصاء و طرح بازبینی شده و مشکلی از این جهات نداریم، اما تنها مانع ما نبود اعتبار است.
نظر شما