شناسهٔ خبر: 55418 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بلوردی مطرح کرد؛

مهمترین اقدامات راه و شهرسازی کرمان در سال ۹۶/ رتبه اول استان کرمان در طول بزرگراه‌ها/ شناسایی سه محله در کرمان برای طرح بازآفرینی امید

محمد مهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به شناسایی سه محله در کرمان برای طرح بازآفرینی امید در سال گذشته، مهمترین فعالیت‌های این اداره‌کل را در سال ۹۶ تشریح کرد.

محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های این اداره کل در سال گذشته اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین فعالیت‌هایی که سال ۹۶ انجام‌شده مربوط به ساخت ۷۰ کیلومتر بزرگراه است که در مجموع در ۲ سال گذشته سالانه بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان که ساخته شده و استان کرمان از نظر طول بزرگراه‌ها رتبه اول کشور را دارد.

وی افزود: استان کرمان ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت دارد که دو بزرگراه، کریدور اصلی هستند که یکی از آنها بزرگراه کرمان- راور- دیهوک است و بخش عمده‌ای از ساخت آن مشکل اعتبار جدی دارد، حدود ۱۰۰ کیلومتر آن نیز آماده است که اگر بتوانیم با استفاده از اسناد خزانه یا سایر محل‌های اعتباری بودجه آن را تامین کنیم، طول قابل‌توجهی در سال جاری تبدیل به بزرگراه می‌شود و میزان بزرگراه‌های استان به ۱۹۰۰ کیلومتر می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه ۳۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر مربوط به حوزه اداره کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان است، اظهار کرد: استان کرمان مجموعاً دارای ۴۸ هزار واحد مسکن مهر است که بخشی مربوط به جنوب استان کرمان و بخشی مربوط به شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر است. 

وی بیان کرد: سال گذشته در دو مرحله نزدیک به ۷ هزار واحد مسکن مهر افتتاح و به متقاضیان تحویل داده‌شد، همچنین حدود ۴ هزار واحد مسکن مهر دارای پرونده قضایی در جلسات متعدد و مستمر با رئیس‌کل دادگستری و قضات بررسی شد و پرونده قضایی آنها خاتمه پیدا کرد که بخش عمده‌ای از واحدها تحویل مردم شد.

بلوردی افزود: نزدیک به ۲۹۰۰ واحد مسکن مهر باقی‌مانده که بخشی از آنها مربوط به تعاونی‌های مشاغل آزاد است که متقاضیان از قوانین و مقررات آنها اطلاعی نداشتند که درگیر مسائل قضایی هستند و بعید است که مشکلات قضایی آنها در زمان کوتاهی حل شود، اما در سایر موارد تا پایان امسال بخش عمده‌ای که درگیر مسائل قضایی نیستند به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص موضوع بازآفرینی شهری در استان کرمان گفت: مطالعات بافت فرسوده، شناسایی محلات هدف بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیررسمی چهار شهر در استان کرمان انجام شده که این شهرهای پرجمعیت رفسنجان، کرمان، سیرجان و جیرفت که در حوزه راه و شهرسازی جنوب کرمان، هستند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: در طرح بازآفرینی امید که جز طرح‌هایی است که رئیس جمهور پیگیری می‌کند، در شهر کرمان سه محله در بخش بافت ناکارآمد شناسایی شد که آیین‌نامه اجرایی بازآفرینی طرح امید خردادماه ابلاغ شد و براساس آن سه محله به عنوان اولویت در شهر انتخاب می‌شود. 

وی افزود: بر این اساس سه محله ناکارآمد و دارای بافت فرسوده معرفی و بازآفرینی آنها در جلسه ستاد بازآفرینی تصویب می‌شود، سپس مطالعات مشاور انجام و چنانچه مطالعات آن مغایرت اساسی با طرح تفصیلی شهر نداشته باشد، در ستاد بازآفرینی و کمیسیون ماده ۵ تصویب و وارد مراحل اجرایی می‌شود. 

بلوردی تصریح کرد: موضوع دیگری که به طور جدی در دستور کار وزارتخانه و ستاد ملی بازآفرینی است، برنامه اقدام مشترک بین سایر دستگاه‌های اجرایی در محلات هدف بازآفرینی است که تاکنون سه جلسه ستاد بازآفرینی استان کرمان در سال ۹۷ برگزار شده است. 

وی درباره فعالیت‌های معاونت املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان یادآور شد: در حوزه املاک و حقوقی نیز موضوعی که دنبال شد، راه‌اندازی سامانه جامع املاک در چهار استان مازندران، کرمان، تهران و البرز بود که بیش از ۲۰ فعالیت برای آن شناسایی شده و در سامانه به‌صورت الکترونیکی رای داده می‌شود که پیاده سازی شده و در دست اجرا است.

نظر شما