شناسهٔ خبر: 55477 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بندر شهیدبهشتی چابهار انجام می‌شود؛

۴ قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر چابهار امضا می‌شود/ بهره‌برداری از ۲ دستگاه مکنده غلات/ کلنگ‌زنی ساخت نخستین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی جنوب کشور

بندر شهید بهشتی چابهار معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به زودی چهار قرارداد سرمایه‌گذاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهیدبهشتی چابهار به امضا خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسن‌زاده با اعلام این خبر اظهارداشت:  این قراردادها با توجه به اهمیت سواحل مکران و افق بلندمدت توسعه‌ای که برای بندر چابهار در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، منعقد می شود.

وی تصریح کرد: قراردادهای یاد شده به روش ساخت، بهره برداری وB.O.T  خواهد بود، در زمینه جمع آوری مواد زاید کشتی ها، احداث مخازن نگهداری LPG، احداث مخازن فرآورده های نفتی و احداث انبار چندمنظوره در بندر شهید بهشتی چابهار و در مجموع به ارزش بیش از ۱۸۳  میلیارد تومان می باشد.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد جمع آوری مواد زائد نفتی و روغنی کشتی ها با اهداف افزایش ایمنی و زیست محیطی با مبلغ کل سرمایه گذاری ۱۹۵۷۱۳ میلیون ریال با شرکت چهار بهار پالایش صنعت به امضا خواهد رسید.

حسن زاده افزود: همچنین قراردادی در زمینه ذخیره سازی و صادرات نفت با احداث مخازن فرآورده های نفتی به روش B.O.T و با مبلغ سرمایه گذاری ۹۸۰۰۰۰ میلیون ریال به امضا خواهد رسید و شرکت نفت و گاز بلوچستان با احداث مخازن نگهداری LPG با ظرفیت ۲۶۵۰۰۰ تن در زمینه صادارت LPG با کشور پاکستان فعالیت خواهد کرد.

به گفته وی، با ابلاغ مشوق های ویژه بندر چابهار نوع نگاه و نگرش بخش های خصوصی، صاحبان کالا به بندر چابهار تغییر یافته به گونه ای كه ترغیب و تشویق هر چه بیشتر سرمایه گذاران را در پی دارد و تاکنون جمع کثیری از متقاضیان سرمایه گذاری به این بندر مراجعه کرده اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت بندر چابهار از ۲/۵ میلیون تن به۸/۵ میلیون تن در سال پس از افتتاح فاز اول و به دنبال ارائه بسته تشویقی و تخفیفات سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار در سال ۹۷ با توجه به حجم کالاهای وارداتی و صادراتی از طریق این بندر اقیانوسی و نیاز به احداث انبارهای چندمنظوره، عقد قرارداد با شرکت توسعه سیراف غرب در راستای پاسخ به تقاضای موجود در زمینه احداث انبار و ظرفیت های ایجاد شده در زمینی به مساحت ۳ هکتار و با ظرفیت ۵۷۶۰۰۰ تن به امضا خواهد رسید. مبلغ کل این سرمایه گذاری ۱۲۸۱۵۵ میلیون ریال است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از آغاز بهره برداری از ۲ دستگاه مکنده غلات در این مراسم خبرداد و گفت: با بهره برداری از این دو دستگاه و ورود این مکنده ها، تجهیزات بندر به روز تر و ارائه خدمات بهتر صورت می گیرد وشناورها و  کشتی های غلات با سرعت بالایی تخلیه می شوند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اعلام کرد: روز یکشنبه علاوه بر امضای ۴ قرارداد فوق، مراسم کلنگ زنی ساخت نخستین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی جنوب کشور در بندر شهید بهشتی چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت توسعه تجارت زندگی که اوایل خرداد ماه سال جاری به امضا رسیده بود، نیز برگزار می شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حسن‌زاده گفت: این قرارداد با سرمایه‌گذاری ۲۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت نخستین ترمینال تمام مکانیزه سبز و هوشمند مواد معدنی­ در بندر شهید بهشتی چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و این شرکت امضاء شده است و با ظرفیت اشتغالزایی ۳۷۵ نفر در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار اجرا می شود.

به گفته وی، تمامی تجهیزات مورد استفاده این پروژه با ظرفیت بارگیری سه هزار تن بر ساعت انواع مواد معدنی را داراست و این تجهیزات، طبق آخرین استانداردهای فنی و زیست محیطی اتحادیه اروپا ساخته شده که طراحی و ساخت بخش زیرساختی و انتقال مواد در داخل این ترمینال، با بهره گیری از توان مهندسی متخصصان جوان میهن عزیزمان انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: این مواد معدنی شامل سنگ آهن خرد شده، کنسانتره آهن و مس، گندله، آهن اسفنجی، بریکت آهن، کلینکر، کرومیت و غیره است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود:  این طرح طی ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و مدت زمان استفاده از این ترمینال نیز ۲۰ سال است

نظر شما