شناسهٔ خبر: 55490 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در نشست هم‌اندیشی با مهندسان مشاور:

اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیکی تا نیمه دوم سال جاری/ لزوم رعایت دقیق آیین‌نامه ایمنی راه‌ها در زمان طراحی

جلسه معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیکی تا نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: برای این اقدام یک روش پرداخت تعریف خواهد شد و از اتلاف وقت خودروها پشت گیت‌های عوارضی جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت  راه و شهرسازی سید حسین میرشفیع عضو هیئت‌مدیره و معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در نشست هم‌اندیشی با مهندسان مشاور در بخش قراردادهای مشارکتی و پروژه‌های آزادراهی اظهار داشت: این جلسه بر چهار نکته مبنی بر همفکری و مشورتی بودن جلسه، فهم و برداشت مشترک، عملیاتی شدن مباحث در این هم‌اندیشی و دستیابی به نگرش متفاوت نسبت به نظام فنی و اجرایی تأکید دارد.  

وی افزود: در واقع با توجه به اهمیت بالای مدیریت، تضمین کیفیت و کارایی پروژه، انتظار می‌رود که اجرای پروژه مطابق بخش‌نامه‌ها و مصوبات باشد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تأکید کرد: نوع قرارداد‌ها نیاز به بازنگری دارد و  باید برای ایجاد انگیزه نزد سرمایه‌گذار، یکسری مشوق‌های مالی تعریف شود. در واقع نیازمند یک دیدگاه جدید برای مشارکت بخش خصوصی هستیم.

میرشفیع با اشاره به تدوین نظام‌نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات  میان ارکان پروژه‌های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نظام‌‌نامه مذکور برای اولین بار تهیه شده است، لذا نیازمند بازنگری و دقت بیشتر برای پاسخگویی به موضوعات است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: در اجرای آیین‌نامه قانون مشارکت در آزادراه‌ها باید منفعت عمومی و سرمایه گذار برآورده شود.

وی به بهره‌گیری از دانش و ابزارهای نوین همچون فناوری اطلاعات در فرایند ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اشاره کرد و  گفت: توسعه IT در زیرساخت باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در اجرا شده است و می‌توان از این فناوری‌ها به‌ویژه در بخش آزادراهی بهره‌مند شد.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: روش‌های کنترل پروژه سال‌به‌سال در حال تحول است و اگر مبنای کار ما صدور خدمات فنی-مهندسی باشد،‌ باید خود را با دانش روز کنترل پروژه منطبق کنیم و این روش‌ها در داخل کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

میرشفیع با بیان اینکه « در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مقرر شده از روش‌های سنتی فاصله گرفته شود» اظهار داشت: در حال تلاش برای فراهم کردن مقدمات ارسال الکترونیکی صورت‌وضعیت‌ها هستیم. همچنین مستندسازی پروژه باید با دقت بالا و بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به الزامات قرارداد‌های مشارکتی بیان داشت: در این الزامات بحث کنترل کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  که توسط سرمایه گذار  انجام می‌شود و دولت در این خصوص بیشتر به تضمین کیفیت می‌پردازدد که نیازمندبه‌کارگیری نظام‌نامه جدیدی است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: خوشبختانه طی یک سال گذشته چند قرارداد تضمین کیفیت منعقد شده است و از نتایج ٖآن‌ها  در جلسه امروز برای همفکری استفاده خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خطاب به مهندسان مشاور بیان داشت: تقویت بخش‌های مالی و در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف مانند هزینه-منفعت در پروژه‌ها موجب اتکا بیشتر سرمایه‌گذار به مشاور می‌شود. همچنین درصورتی‌که نرخ حق‌الزحمه مشاور در پروژه به روش قابل قبولی محاسبه  و مورد موافقت سازمان برنامه‌وبودجه قرار گیرد، مشکلات و اختلاف نظرات مربوط به حق‌الزحمه‌ها برطرف خواهد شد.

میرشفیع با اشاره به کاهش خطرات زیست‌محیطی در زمان اجرای پروژه اظهار داشت: اتفاقات بسیار خوبی در مجموعه مهندسی مشاور کشور رخ داده و صرفاً از منظر آیین‌نامه‌ نگاه نمی‌شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به وجود ضعف در بخش ژئوتکنیک و هیدرولوژی بیان داشت: هنگامی که بخش خصوصی مسئولیت پروژه را بر عهده دارد،  توجه  دقیق‌تری به کیفیت اجرا خواهد داشت. کم‌توجهی به هیدرولوژی راه‌ها و ارائه مطالعات ضعیف موجب افزایش هزینه‌های  بهره‌بردار می‌شود.

وی با تأکید بر رعایت آیین‌نامه‌ ایمنی راه‌ها در هنگام ساخت پروژه بیان داشت: کار ارائه شده از سوی مهندسان مشاور، پیمانکاران و  شرکت ساخت و توسعه تأثیر زیادی بر تلفات ناشی از تصادفات رانندگی دارد. رعایت دقیق آیین‌نامه ایمنی راه‌ها به‌منظور کاهش تلفات در راه‌ها مورد انتظار مردم از جامعه مهندسی است.

میرشفیع توجه به معماری و منظر راه را مهم خواند و گفت: نباید ساخت یک جاده فقط از نظر طرح هندسی نگاه شود.توجه به  معماری و منظر راه از خستگی دید کاربر جلوگیری نموده و احتمال خطر تصادفات را کاهش می‌دهد. از طرفی در ازدراه‌ها می‌توان با طرح مناسب منظر ، جاذبه توریستی و درآمدزایی ایجاد ‌کرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: درصورتی‌که مطالعات ترافیکی به‌درستی انجام نشود، سرمایه‌گذار در موقع بهره‌برداری و استهلاک سرمایه با مشکل مواجه می‌شود.

میرشفیع در پایان از اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیکی در سراسر آزادراه‌های کشور تا نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: برای این اقدام یک روش پرداخت تعریف خواهد شد و از اتلاف وقت خودروها پشت گیت‌های عوارضی جلوگیری می‌کند. با توجه به ضوابط اخذ عوارض الکترونیک در طراحی آزادراه باید تغییراتی ایجاد شود. 

نظر شما