شناسهٔ خبر: 55499 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

دولت نباید در طرح مسکن اجتماعی تنها بماند/ سروصدای افزایش قیمت مسکن از تقاضای خرید آن بیشتر است/ لزوم افزایش تسهیلات خرید مسکن

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: عاملی که در آینده افزایش‌ها در بخش مسکن را محدود می‌کند قدرت خرید مردم است و تصور ما بر این است که افزایش قیمت در بخش مسکن سروصدایش از تقاضای آن بالاتر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی در جلسه هم اندیشی صاحبنظران با موضوع چالش‌های بخش مسکن و راهکارهای آن پیرامون مباحث مطرح شده اظهار داشت: در بحث نظام بانکی وقتی خریداران نتوانند یک واحد مسکونی بخرند، بحث تقویت صندوق پس‌انداز به طور نسبی و در حد وضعیت اقتصادی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ مثبت بود.

وی افزود: در انتهای دوره بخش مسکن در میزان سرمایه‌گذاری حالت عادی پیدا کرد و برای اولین بار نرخ رشد مثبت شد اما یکسری مسائل و متغیرها روی این بخش فشار آورد. یکی از این موارد حجم بالای نقدینگی بود که مشخص بود باید روی بعضی از دارایی‌ها بنشیند که از گذشته اولین دارایی‌ها ارز، طلا، بورس و سپس به خاطر ضعف تقاضا، مسکن بود.

وی ادامه داد: این ضعف هم به این خاطر است که وقتی نقدینگی وحشتناک بالا برود و روی کالاهایی غیر از مسکن بنشیند، به واسطه ضعف تقاضا روی مسکن و به واسطه محدودیت بودجه خانوار، کسی سراغ خرید آن نمی‌رود و همین مساله سبب این خواهد شد که سرمایه گذاران کمتر به این بخش وارد شوند. در همین زمینه تعادل‌های به وجود آمده را وضعیت اخیر برهم زد و در بخش واقعی مسکن نه متغیرهای جمعیتی و نه متغیرهای تولید و عرضه عوض نشد و اتفاقی هم نیفتاد. با این حال واقعیت این است که قدرت خرید مردم در این شرایطی که توهم افزایش قیمت مسکن وجود دارد تغییر می‌کند.

لزوم تغییر سیاست در اعتبارات در حوزه مسکن

عبده تبریزی تاکید کرد: در حال حاضر قدرت نسبت وامی که بانک‌ها برای دو نفر ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون می‌دهند تضعیف شده است و دیگر برای یک نفر پرداخت ۵۰ تا ۶۰ میلیون برای خرید خانه در تهران کافی نیست. این می‌طلبد که یک تغییر سیاست جدی در حوزه اعتبارات با توجه به تغییر قیمت‌ها داشته باشیم تا بتوانیم امکان خرید خانه را برای مردم فراهم کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت و اولویت‌های خاص در این برنامه‌ها اظهار داشت: در چارچوب برنامه‌های بلندمدت و اینکه آیا می‌شود گفت در حال حاضر اولویت خاصی باید روی آن تاکید شود باید گفت با تمام این که می‌گویند کارهای فوری نمی‌توان انجام داد و برنامه‌های بالادستی اهمیت دارد اما در این برهه زمانی و هم اندیشی‌صورت گرفته، بخشی که فوری می‌توان روی آن تغییر یا تاکید داشت بحث اجاره است.

عدم تداوم افزایش قیمت مسکن و اجاره بها با توجه به اقتصاد خانوار

وی ادامه داد: در تمام این بخش‌ها در جایی بخش اجاره فوری به ذهن می‌رسد که در بخش اجاره، مالکین عمدتا بازده را با قیمت ارز مقایسه می‌کنند و معتقدند باید تغییر قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. این اتفاق در حالی است که بودجه خانوار از سال ۸۶ تا به الان به طور دائم تضعیف شده و امکان بالارفتن اجاره‌ها با توجه به اقتصاد خانوار امکانپذیر نیست.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز اگر گوشت گران شود، تصور این است که کمتر مصرف شود چون قدرت خرید نیست اما در بخش مسکن چه اتفاقی خواهد افتد؟ وقتی اجاره بالا برود تا قدرت دلار را جواب دهد در مقابل از خانواری که افزایش درآمدی ۲۰ درصدی داشته جواب نگرفته و خانوار نمی‌تواند بیاید اجاره دو یا یک و نیم برابر را بدهد.  

افزایش قیمت را قدرت خرید مردم محدود می کند

 حسین عبده‌تبریزی در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت افزایش نرخ مسکن طی‌ ماه‌های آینده گفت: با این اوصاف، افزایش‌ها در بخش مسکن محدود خواهد شد و عامل آن هم قدرت خرید مردم است. پیش‌بینی این است که افزایش قیمت در بخش مسکن سروصدایش از تقاضای آن بالاتر است و امکان عملی برای افزایش عجیب و غریب روی قیمت‌ها و اجاره نخواهیم داشت.

وی افزود: البته طبیعی است در بخش‌هایی افزایش هزینه تولید را داشتیم که متصل به دلار بود که نمونه آن فولاد است که افزایش قیمت دلار تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی قیمت تمام کننده این محصول گذاشت. چرا که به بخش خارجی وصل بود و کارگر خارجی در اختیار داشت و همین مساله باعث بالا رفتن دستمزدها شد که باعث بالا رفتن قیمت مسکن شد. با این حال اما اینکه بازار فکر می‌کند فراتر از این افزایش‌ قیمت‌ها می‌تواند دریافتی داشته باشد و مثلا قیمت زمین را دو برابر کنید تصوری است که در عمل اتفاق نخواهد افتاد.

مسکن اجتماعی مهم بوده و دولت نباید تنها بماند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به موضوعی درباره مسکن اجتماعی که گفته شد عمر این طرح‌ها در دنیا به سر آمده است، تصریح کرد: اینکه گفته شد زمان مسکن اجتماعی گذشته است باید بگویم اصلا این‌طور نیست و تنها شکل آن تغییر کرده است. دیگر به عنوان دولت کسی در شهرها خانه نمی‌سازد اما اتفاقا به عنوان بخشی از بسته تامین اجتماعی این مساله بسیار مهم است و در دنیا اهمیت ویژه‌ای به آن می‌دهند.

وی ادامه داد: این مساله از آن جهت در دنیا مهم است که کسانی که خودشان نمی‌توانند اجاره خودشان را بدهند یا قسط خانه را پرداخت کنند دولت می‌تواند به کمک آنها بیاید و طبیعی است که در سال‌های گذشته به لحاظ بودجه این برنامه اجرایی نشد. مسکن اجتماعی به طور شدید لازم بوده و باید در بخشی از بسته تامین اجتماعی کشور قرار بگیرد. البته در این مساله نقش دولت کافی نیست و شهرداری‌ها و نهادهای خیریه هم باید نقشی پررنگ در این حوزه داشته باشند. البته یک پیشنهاد هم وجود دارد که مالیات خانه‌های خالی را تبدیل به عوارض کنیم و توسط شهرداری‌ها گرفته شود تا منافع حاصل از آن در مسکن اجتماعی مصرف شود.

نظر شما