شناسهٔ خبر: 55638 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان مطرح کرد:

پایان عصر دولت رفاه و توسعه/ ثبت نام حدود ۴۰۰ هزار نفر در بانک مسکن

مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر که در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر متقاضی وام بانک مسکن هستند گفت: باید بپذیریم عصر دولت رفاه و توسعه پایان پذیرفته و از این پس باید نقش دولت، دولت مشارکتی باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر، حامد مظاهریان در مراسم تودیع و معارفه یکی از مدیران بانک عامل بخش مسکن با بیان اینکه دوره جدیدی در ساخت و ساز مسکن پیش رو داریم، گفت: این بانک به دلیل ماهیت ویژه بازار مسکن در ایران باید راه جدیدی را در پیش گرفته و همگی کمک کنیم تا ریل گذاری جدیدی برای یک دهه در بخش مسکن صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید شاخصه های دوره جدید را بشناسیم، افزود: خود ما در دولت هنوز در برابر وضعیت جدید و ورود به آن آمادگی نداریم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: دولت در ایران در تمام دهه های گذشته به عنوان دولت رفاه مطرح بوده و بار توسعه بر دوش آن است. هر اتفاقی که در سالهای گذشته رخ می داد برطرف کردن آن بر عهده دولت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همین دو سه سال پیش بعد از سرمازدگی کیوی، این دولت بود که به بحث پرداخت خسارت می بایست ورود می کرد. با این حال باید بپذیریم که عصر دولتی که دولت رفاه و توسعه است پایان پذیرفته است.

مظاهریان ادامه داد: نقش دولت از این پس باید دولت مشارکتی باشد که سخت ترین مرحله ورود به دولت مشارکتی تغییر انگاره ذهنی است. به این صورت که اگر کشاورز محصولی می کارد باید خودش محصولش را بیمه کند؛ وقتی کشاورز به سود می رسد دولت منتفع نمی شود. بنابراین زیان آن نیز نباید به عهده دولت باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد در کنار بانک عامل بخش مسکن به صورت موثر در این حوزه عمل کرده و مشارکت داشته باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد بازار مسکن گفت: پرداختن به نیازهای واقعی و تعریف پروژه های جدید منطبق با نیازهای جامعه یک ضرورت محسوب می شود. در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر متقاضی وام بانک مسکن هستند که این بانک تامین نیاز آنها را تامین مالی می کند.

مظاهریان افزود: این ۴۰۰ هزار نفر ظرف یک سال آینده برای خرید مسکن وارد بازار می شوند غیر از اینکه انتظار داریم رابطه مشخصی بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم، در بخش عرضه نیز انبوه ساز مذکور باید بتواند یک ارتباط منطقی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا یک مسیر جدید طراحی کرده و وارد یک دوره تحولی جدید شویم.

نظر شما