شناسهٔ خبر: 55687 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دومین جلسه شورای راهبردی نهاد گفتمان شهری مطرح شد:

خانه‌های گفتمان شهری باید ابزار انتقال مشکلات به مدیران باشند/ نقش چشمگیر خانه‌های گفتمان در بازتولید هویت شهرها

جلسه اعضای شورای راهبردی خانه‌های گفتمان شهری در دومین جلسه سازماندهی و تغییر اساس‌نامه و مشخص شدن الگوها را از دیگر موارد ضروری در ساختار خانه‌های گفتمان دانسته و تأکید کردند که نهاد گفتمان شهری باید با کم کردن واسطه‌ها و جلب نظر مردم نشان دهد که می‌تواند گام‌های مؤثری برای حل بحران‌ها بردارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دومین جلسه شورای راهبردی نهاد گفتمان شهری با حضور اعضای اصلی در خانه گفتمان شهری (وارطان) برگزار شد.

در این جلسه تفکیک دو بحث گفتگو و گفتمان به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح و تأکید شد که گفتگو یک برنامه بوده و گفتمان به عنوان یک پروژه تعریف می‌شود.

در ادامه جلسه بحث اهداف ایجاد خانه‌های گفتمان نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که قطعا هدف آن‌هاباید در سطح کلان تعریف شود تا جزئی‌ها معنا پیدا کند، این درحالی است که هم‌اکنون هدف اصلی این نهادها به طور کامل مشخص نیست.

در این جلسه با تأکید براینکه خانه‌های گفتمان شهری تلاش دارند تا شکاف بین مردم و متخصصین را از بین ببرند باید از مدیریتی درست و مشخص برخوردار شوند که باید در جلسات شورای راهبردی تعیین تکلیف شود.

همچنین سازماندهی و تغییر اساس‌نامه و مشخص شدن الگوها از دیگر موارد ضروری در ساختار خانه‌های گفتمان به شمار می‌روند که باید در صورت اعمال، مردم متوجه انجام آن ها بشوند چراکه نهاد گفتمان شهری باید با کم کردن واسطه‌ها و جلب نظر مردم نشان دهد که می تواند گام‌های مؤثری برای حل بحران‌ها بردارد.

در بخش دیگری از این جلسه ضرورت یادگیری انجام گفتگو در جامعه نیز مطرح و خانه‌های گفتمان شهری بهترین مکان برای این امر معرفی شد چراکه این خانه‌ها باید تعریفی از شهر داشته و باید به بررسی مشکلات بپردازد.

به عقیده اعضای شورای راهبردی خانه گفتمان شهری، این اماکن ابزاری برای بیان مشکلات مردم به مدیران و متخصصان محسوب شده و می‌توانند به بازتولید هویت شهرهای کمک کنند.

گفتنی است هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نخستین نشست شورای راهبردی خانه‌های گفتمان شهری با تأکید بر اهمیت تداوم رویکرد ایجاد نهادهای گفتمان در سطح شهرهای کشور بیان کرد: من در تمامی سفرهای استانی خود در راستای وظیفه شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی و ترویج این مسئله بین مردم می‌بیینم که راه‌اندازی نهادهای گفتمان در هرمنطقه‌ای به نحوی دچار مشکل است به همین دلیل قصد داریم اتفاقی بیفتد مسیر اجرایی این هدف در نقاط مختلف تسهیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به فعالیت‌های ۶ بعدی برنامه ملی بازآفرینی شهری تحت عنوان توان‌افزایی محلات اعلام کرد: با توجه به مطالعات انجام شده مسئله آسیب‌های اجتماعی یکی از ابعاد بسیار مهم این برنامه به شمار می‌رود که حتی از جانب نگاه حاکمیتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی از این روز هر سه ماه یکبار شورای اجتماعی کشور از سوی نهاد رهبری برگزار و مسائل متعدد این آسیب‌ها از جنس طلاق، اعتیاد، پرخاش‌گری و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد، مسئله‌ای که ما نیز به دلیل تأثیر مستقیم بر جامعه هدف در کنار برنامه بازآفرینی به آن توجه کرده و در این رویکرد اقداماتی را برای آن تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین تأکید کرد که در این راستا اماکن و نهادهایی را در برنامه‌ریزی خود تعیین و مشخص کردیم تا مکانی برای گفتگو و رفع مشکلات در مسیر پیش‌رویمان باشد، نهادهایی که در من در سفرهای استانی می‌بینیم همگی در مراحل ساخت، مرمت و یا اتمام و برگزاری جلسات هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه متأسفانه امروز حضور اهل حرفه در نهادهای گفتمان‌ شهری در سراسر کشور غالب بر حضور عموم مردم است اعلام کرد: با وجود آنکه اعتقاد دارم وجود جریان حرفه‌ای، متخصصین و دانش‌ورزان در این نهادها امری واجب بوده ولی حضور عوام حتی به عنوان مستمع در این اماکن ضروری است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه خاطرنشان کرد: به تصور من خط‌کشی در ساختار مدیریت خانه‌های گفتمان شهری نیز اقدام درستی نخواهد بود چراکه اینطور منافع عمومی و حرفه‌ای تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

عشایری همچنین با تأکید براینکه قطعا سیاست راه‌اندازی خانه‌های گفتمان شهری در سراسر کشور همانند گذشته ادامه خواهد یافت گفت: ما همچنان در شرکت بازآفرینی خرید خانه‌های تاریخی در سراسر کشور به ویژه در مراکز استان‌ها را در اولویت قرار داده و به این مسیر ادامه خواهیم داد./

نظر شما