شناسهٔ خبر: 55759 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد در جمع خبرنگاران مطرح كرد:

حضور هندی‌ها در بهره‌برداری بندر چابهار تا یک ماه آینده

راستاد در جمع مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشکل ضمانت نامه‌های شرکت هندی بابت حضور در پایانه بندر چابهار رفع شده است و تا یک ماه آینده به عنوان بهره‌بردار در بندر چابهار حضور پیدا خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در حاشیه همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در جمع خبرنگاران درباره حضور شرکت هندی به عنوان بهره‌بردار در بندر چابهار، افزود:‌ با هندی‌ها در آخرین مراحل تشریفات مستند سازی قرارداد هستیم تا بهره‌برداری موقت از پایانه چابهار شروع شود.قرار بود هندی‌ها نیمه ژوئن سال میلادی سال جاری بیایند که مشکلی در هماهنگی برای ضمانت‌های شرکت هندی (IPGL) در حوزه بانکی وجود داشت که بر اساس رایزنی‌های اخیر طرف هندی مشکلات خود را با بانک مربوطه هندوستان حل کرد.انتظار داریم کمتر از یک ماه آینده شرکت هندی به طور عملیاتی بهره‌بردار پایانه بندر چابهار شود.

وی در خصوص میزان تخفیفات تعرفه‌ای و مقایسه آن با تخفیفات تعرفه‌ای کشورهای CIS اظهار داشت: پیشنهاد ما در تخفیف تعرفه‌ها در زمینه لجستیک و حمل و نقل مطرح شده است و برای ارتقاء آمار ترانزیت از طریق شمال به جنوب و بالعکس از طریق خزر ما فضای مناسبی برای ارتقاء آمار ترانزیت داریم. تخفیفات تعرفه‌ای می‌تواند برای صاحبان کالا جذاب باشد و ما تلاش می‌کنیم با ارائه مشوق‌های مناسب و تخفیفات جذاب آمار ترانزیت دریایی را از بنادر خود ارتقا دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه زنجیره حمل و نقل باید هماهنگ و منسجم با منافع مشترک باشد، گفت: اگر کنسرسیوم یا شرکتی مشترک بین کشورهای حاشیه خزر با رویکرد مدیریت زنجیره حمل و نقل شکل گیرد ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم بهبود کیفیت در حمل و نقل بین کشورهای پیرامون خزر ایجاد شود و در زمینه ترانزیت تحول قابل توجهی رخ دهد.

وی افزود:‌ ما در ترانزیت و حمل و نقل دریایی از نظر حمل کانتینری خلاء‌های زیادی داریم؛ در جهان غیر از کالای فله خشک و مایع سایر محموله‌ها از طریق کانتینر حمل می‌شود اما در کل دریای خزر سهم کانتینر تقریبا صفر است.اگر بخواهیم حمل و نقل کانتینری در خزر شکل بگیرد باید در قالب چارچوب منطقه‌ای، شرکتی که گفته شد تشکیل شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یک شرکت یا کنسرسیوم همکاری مشترک در زمینه حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای ساحلی خزر می‌تواند بهبود کیفیت را رقم بزند.با همکاری شرکت‌های کارگزاری دریای و بندری کشورهای مختلف می‌توان تفاهمات بین کشورها را فراهم کرد تا وضعیت ترانزیت خزر بهبود یابد.

نظر شما