شناسهٔ خبر: 56018 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون حقوقی وزارت راه و شهر سازی تاکید کرد:

توسعه بخش حمل‌و‌نقل نیازمند انتقال بار از جاده به ریل است

علیرضا محفوظی معاون حقوقی، امورمجلس وهماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر توجه‌ها را به حمل ونقل ریلی معطوف کنیم، مشاغل زیادی درراه آهن ایجاد خواهد شد و با انتقال افراد شاغل بخش جاده ای به بخش ریلی، در عمل اشتغالزایی بیشتری محقق می‌شود.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، علیرضا محفوظی در دوازدهمین جلسه هماهنگی و تبادل نظر روسای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تابعه وزارت راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب افزود: با وجود مزیت‌‌های بی بدیل راه آهن، اگر بخش عمده این بار به راه آهن منتقل شود بخش حمل و نقل در کشور توسعه بیشتری پیدا می کند.

محفوظی در این جلسه که با حضور مدیرعامل راه آهن و روسای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت راه و شهرسازی در ساختمان مرکزی راه آهن تشکیل شد، یکی از مزیت‌‌های حمل‌و‌نقل ریلی بار را نرخ ارزان تر آن نسبت جاده دانست و افزود: درحال حاضر ۹۰ درصد اشتغال حمل ونقل بار، به جاده اختصاص دارد و این درحالی است که وضعیت کشته شدگان سوانح جاده ای نگران کننده است.

وی با اشاره به ترافیک گسترده در برخی از جاده‌‌های کشور، گفت: این قضیه باید با نگاه ملی و از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد، اگر توجهاتمان را به حمل و نقل ریلی معطوف کنیم، مشاغل زیادی درراه آهن ایجاد می شود که میتوانیم با انتقال شاغلان بخش جاده ای به بخش ریلی عملاً اشتغالزائی بیشتری داشته باشیم. 

خصوصی سازی و یک اشتباه تاریخی

معاون حقوقی وزارت راه و شهر سازی در این جلسه با قدردانی از خدمات مدیرعامل راه آهن و تلاش وی در ابعاد مختلف برای توسعه این شرکت، اظهار داشت : راه آهن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا ، از مزایای زیادی برخودار است ، به نحوی که حتی علما و مراجع قبل از انقلاب نیز مشروعیت کار در راه آهن را تایید می‌کردند.

محفوظی با بیان این که وجود ساز و کار‌‌های مناسب در راه آهن به مزیت‌‌های این شرکت می افزاید ، در مورد دلایل تشکیل شرکت رجا و خصوصی سازی در راه آهن ادامه داد: این شرکت از دل راه آهن تاسیس شد تا راه آهن بتواند به شکل شفاف، کمک ها و یارانه‌‌هایش را به بخش مسافری خصوصی پرداخت کند.

وی با تاکید بر اشتباه تاریخی در مورد تشکیل رجا بر اساس اصل ۴۴ گفت: شرکت رجا بر اساس این اصل تشکیل نشده، بلکه هدف از تشکیل آن هماهنگی با راه آهن درخدمات عمومی و اجتماعی بود.
معاون حقوقی وزارت راه و شهر سازی با بیان اینکه خصوصی سازی در بخش حمل و نقل باری توجیه بسیاری دارد، تصریح کرد: رویکرد تشکیل رجا درآمد زائی و سودآوری نیست و هر چه زودتر این اشتباه اصلاح شود به نفع کشور و نظام است، چرا که دست راه آهن را برای کمک به این شرکت می بندد. 

پیشگیری از وقوع تخلفات اداری

محفوظی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا گروه‌‌های کارشناسی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری ثابت نباشند، افزود: قائل به ثابت بودن این گروه نیستیم چرا که ممکن است گرفتاری‌‌هایی برای این افراد به واسطه شغل و تکالیفشان به وجود بیاید.

وی با تایید اظهارات مدیرعامل راه آهن مبنی بر پیشگیری از وقوع تخلفات اداری ، اظهار داشت: هر چه این نگاه درون سازمانی باشد، نفع آن بیشتر و تبعات و مشکلات آن کمتر است و می توان سر بزنگاه بسیاری از مسائل را حل و مانع از بزرگنمایی آن شد.

وی با تشریح عملکرد هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تابعه وزارت راه و شهر سازی ، تاکید کرد: روسای هیات‌‌های نظارت به تخلفات اداری باید به سمت تسهیل امور و حل مشکلات مردم پیش روند و در عین حال نگاه این هیات باید پیشگیرانه و درون سازمانی باشد. 

محفوظی ازروسای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری خواست: رسیدگی‌‌ها باید عادلانه، بدون جانبداری و بی طرفانه باشد و توجه داشته باشیم که گزارشات مورد سوء استفاده و بهره برداری قرار نگیرد.

معاون حقوقی، امور مجلس وهماهنگی استانهای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه رای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری باید بازدارنده باشد، افزود: باید ازهمه ابعاد و ظرفیت ها برای قضاوت استفاده کنیم چرا که در مقابل افراد مسئولیم.

وی تاکید کرد: هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری باید توجه داشته باشند که زمانی که پرونده تخلف شخصی درحال بررسی است به وی مسئولیت ندهد، چرا که هم آبروی دستگاه و هم آبروی شخص را در معرض خطر قرار خواهند داد.

اتخاذ تدابیر جلوگیری از تخلف

همچنین در این جلسه مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه قضاوت درمورد اقدامات دیگران کار سخت و مشکلی است، گفت : اگرچه کارهیات رسیدگی به تخلفات اداری بررسی تخلفات و صدور احکام در این باره است اما، ضرورت دارد دریابیم که تخلف انجام شده چه تبعاتی داشته و برای آنکه مجدد تکرار نشود، تدبیری در این باره بیاندیشیم. 

سعید محمد زاده با بیان اینکه بسیاری از تخلفات به قصد دلسوزی برای دستگاه صورت می گیرد، تصریح کرد: در جلسه شورای مدیران راه آهن بر این نکته تاکید شده است که مدیران نباید هیچ اقدامی خلاف مقررات و قوانین انجام دهند، حتی اگر نیت آنان از این اقدام، خیر و به نفع مجموعه راه آهن باشد.

وی با پیشنهاد تدوین مجموعه ای از اتفاقاتی که منجر به صدور حکم از سوی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری می شود، اظهارداشت: اگر این مجموعه بدون اشاره به اسم افراد منتشر و در اختیار مدیران قرار داده شود، موجب آگاهی و آشنایی با تخلفات و مانع از تکرار آنها شده و راه آهن برای تدوین چنین مجموعه ای آماده همکاری است.

مدیرعامل راه آهن با یادآوری ایجاد کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح در راه آهن تصریح کرد: این کمیسیون به منظور پیشگیری از سوانح و تدوین راهکارهای جلوگیری از تکرارآنها ایجاد شده است.

استراتژی راه آهن در برخورد با تخلفات اداری 

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن نیز در این جلسه با ارائه تاریخچه عملکرد راه آهن، به نقش برجسته این شرکت در جنگ تحمیلی و تلاشهای آن در توسعه و پیشرفت کشور در سالهای پس از جنگ اشاره کرد و گفت: شرکت راه آهن تا کنون در کانون توجه مقام معظم رهبری و مقامات عالی نظام از جمله رئیس جمهور و مجلس بوده است و در طی این سالها قوانین خوبی برای توسعه شرکت راه آهن تدوین شده است.

وی با بیان این که راه آهن در سال گذشته ۴۶.۸ میلیون تن معادل ۱۱ درصد از حمل بار زمینی کل کشور را به عهده داشته است، افزود: این مقدار ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این درحالی است که شرکت راه آهن هیچ منابع جدیدی نداشته و تنها با ایجاد روشهای جدید و افزایش بهره وری به این عدد دست یافته است.

وی با بیان اینکه راه آهن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۲.۵ درصدی داشته است، اظهار داشت: در حوزه مسافری نیز راه آهن ۲۴.۴ میلیون نفر مسافر جابجا کرده است که این میزان با رشد ۶ درصدی همراه بود. 

نصرت نظامی با یادآوری اینکه اقتصاد بخش مسافری پاسخگوی سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست، خاطر نشان کرد: لازم است که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه آهن گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله امریکا که مهد خصوصی سازی بشمار می رود ، هیچ یک از بخش‌‌های مسافری خصوصی نیستند و دولت به آنها یارانه می دهد تا از بازگشت این کمک ها در اقتصاد عمومی استفاده کند.

وی در ادامه با تشریح عملکرد هیات‌‌های بدوی نظارت بر تخلفات اداری کارمندان، افزود: استراتژی هیات‌‌های تجدید نظر در مواجه با رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص پرونده‌‌های اجرایی مبتنی بر حصول اطمینان نسبت به کشف حقیقت، ارائه شواهد و مدارک و اتخاذ تصمیم آگاهانه و به موقع است و تلاش می شود تا ضمن نظارت بر حسن آرای صادره با یادگیری سازمانی از بروز حوادث جلوگیری شود.
گفتنی است در این جلسه یزدی نماینده مسئول هماهنگی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری به ارائه آخرین آمار عملکرد این هیات در دستگاه‌‌هایی اجرایی پرداخت. 

همچنین در این جلسه گزارش دوازدهمین نشست نمایندگان وزرا و مسئولان هماهنگی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اجرائی کشور، گزارش تحلیلی عملکرد سه ماه اول امسال دفتر هماهنگی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و روسای ادارات ارائه و راهکارها و پیشنهادهای لازم بررسی شد. 

نظر شما