شناسهٔ خبر: 56260 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

مطالعه‌ تأمین نیازهای گردشگری دریایی/‌ سواحل کشور برای رشد گردشگری آماده می‌شوند

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به لزوم توسعه گردشگری در سواحل کشور، گفت: به دنبال ارتقای بهره‌‌وری و بهره‌برداری از سواحل کشور برای رشد گردشگری هستیم؛ در این راستا مطالعات تأمین نیازهای گردشگری دریایی در دستورکار است.

‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، درباره‌‌ فعالیت شناورهای مسافری دریایی در آب‌های تحت حاکمیت ایران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۶ فروند شناور مسافری در ناوگان مسافری دریایی کشور فعال است که همه بین بنادر و جزایر آب‌های جنوب کشور تردد می‌کنند که عمده فعالیت این کشتی‌ها در مسیر بندرعباس به جزیره قشم است.

وی بیان کرد: برنامه‌های حمایتی، تسهیلاتی و پشتیبانی از شناورهای مسافری داریم، ضمن آنکه بسته‌های تشویقی و حمایتی دیگری هم در راه است تا به افزایش ظرفیت ناوگان مسافری دریایی بینجامد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در زمینه زیرساخت‌های گردشگری و اسکله‌های موقت شناور و شناور مناسب گردشگری، حمایت‌های لازم از سوی سازمان بنادر انجام می‌شود؛ فعالان این حوزه و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این‌باره به سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه‌ کنند.

راستاد همچنین از برگزاری جلسات مستمر با ‌سازندگان شناور مسافری گفت و افزود: ‌سازمان بنادر و دریانوردی، به دنبال توسعه‌ صنعت مسافری و گردشگری دریایی است که این‌ به اشتغال و درآمدزایی مناسب می‌انجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی استاندارد‌سازی شناورهای گردشگری دریایی را از اولویت‌‌های سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و افزود:‌ ساخت شناورهایی‌ که به محیط زیست دریایی آسیب نرساند از اولویت‌های سازمان بنادر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه معرفی توانمندی‌های صنعت حمل و نقل مسافری دریایی به سازندگان شناور‌ از وظایف‌ سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: به طرح‌های مناسب ‌در چارچوب استاندارد‌ها و ایمنی دریانوردی و پس از ‌صدور گواهینامه‌های استاندارد ‌‌تسهیلات بدون بهره پرداخت می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه امکانات ساحلی هم باید استاندارد‌های لازم را داشته باشند، گفت: ‌وقتی شناورهای استاندارد داریم حتما باید در سواحل استاندارد پهلو بگیرند که این امکانات فراهم شده است‌ و شرایط برای رشد‌ گردشگری دریایی فراهم است.

راستاد اظهار داشت: شناورهایی که توسط سازندگان داخلی طراحی و تولید می‌شود، به فعالان حوزه گردشگری معرفی و مشوق‌های توسعه ناوگان مسافری و گردشگری نیز به این سمت هدایت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به فارس، گفت: تلاش سازمان بنادر و دریانوردی‌ این است که گردشگران دریایی از شناورهای ایمن و مطمئن در سفرهای دریایی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل دریایی برنامه‌ریزی کرده است تا سهم جابه‌جایی مسافر از طریق دریا را افزایش دهد در این راستا از توسعه ناوگان مسافری دریایی و همچنین راه‌اندازی خطوط جدید حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم توسعه گردشگری در سواحل کشور گفت: به دنبال ارتقاء بهره‌برداری از سواحل کشور برای رشد گردشگری هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برگزاری جلسات مختلف بین سازمان بنادر و دریانوردی‌ و سازمان میراث فرهنگی بابت توسعه گردشگری دریایی خبر داد.

وی با تأکید بر اینکه‌ مطالعات تأمین نیازهای گردشگری دریایی در دستورکار است، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه و بهبود و رونق ناوگان گردشگری دریایی و ایجاد شرایط ایمن در حوزه گردشگری دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور دنبال می‌کند؛ فعالیت‌های ‌گردشگری در حوزه دریایی در سواحل و بنادر کشور نیازمند نظارت دقیق است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره میزان توسعه گردشگری دریایی در بنادر شمالی و جنوبی کشور بیان کرد: در بنادر شمالی، خط مسافری دریایی وجود ندارد اما اولویت، توسعه گردشگری دریایی است؛ پیشنهاداتی از سوی کشورهای حاشیه خزر هم برای راه‌اندازی خط مسافری به بنادر شمالی کشور داریم که در حال بررسی هستیم؛ در سواحل شمال و جنوب جاذبه‌های گردشگری زیادی‌ وجود دارد اما از آن استفاده نشده است‌ در حالی‌ که کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه، با داشتن سهم ناچیزی از دریا، در گردشگری دریایی رشد مناسبی دارند.

راستاد بیان کرد: از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر شمالی کشور، در کنار توسعه صادرات، موضوع رشد گردشگری دریایی است؛ در این راستا تسهیل تردد مسافر و شناورهای مسافری و تدوین ‌ضوابط و مقررات ایمنی دریایی‌ انجام شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی خطوط جدید دریایی حمایت خواهد کرد.

نظر شما