شناسهٔ خبر: 56323 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه آبادی در نمايشگاه فرصت‎های طراحی قطعات هوانوردی:

کاهش وابستگی در قطعات صنعت هوانوردی نياز به ايجاد ساختاری مشخص دارد/ برگزاری چنين نمايشگاهی نياز اساسی صنعت هوانوردی است

رحمت‌اله مه‌آبادی رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران در بازديد از اولين نمايشگاه فرصت‎های طراحی و ساخت قطعات صنعت هوانوردی گفت: ما در اين صنعت، ساختاری را نياز داريم که بتواند فرايندهای مختلفی را برای معرفی نيازها و سازماندهی شرکت‎های توانمندی که ظرفيت و آمادگی لازم را برای رفع نيازها دارند ايجاد و آنها را سازماندهی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط‎ عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، رحمت‎اله مه‎آبادی گفت: این نمایشگاه کار جدیدی است و تا کنون چنین نمایشگاهی برگزار نشده است و از این نظر جالب توجه و مهم است.

وی افزود: در برگزاری این نمایشگاه فرصت زیادی برای فراهم کردن مقدمات امر و اطلاع‎رسانی لازم وجود نداشته و طبیعتاً محدودیت‎های اعتباری هم وجود داشته است اما با این وجود استقبال خوبی از نمایشگاه شده و گواه این است که برگزاری چنین نمایشگاهی نیاز اساسی و شیوه مؤثری برای رفع نیازهای صنعت است.

مه‎آبادی ادامه داد: در بازدیدی که داشتم متوجه شدم که شرکت‎های مختلف با دیدگاه‎ها و جهت گیری‎های مختلفی قطعات مورد نیازشان را عرضه کرده‎اند. بعضی‎‎ شرکتهای هواپیمایی قطعاتی که خیلی با ایمنی ارتباطی ندارد و در درون کابین استفاده می‎شود را آورده‎اند ولی بعضی‎ها قطعات حساس‎تر را نیز آورده‎اند و بعضی‎ها هم دقت نظر داشته‎اند و قطعات تیراژی را آورده‎اند که از نظر اقتصادی برای سازندگان جذابیت بیشتری دارند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در فرصت‎های بعدی باید یک استراتژی مشخصی داشته باشیم که کدام قطعات مورد نیاز عرضه شود و با سازماندهی کردن استراتژی‎ها، بتوان سازندگان را برای سرمایه‎گذاری جلب کرد.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که در پشت این طرح برنامه و ساختاری را تعبیه نکرده‎ایم چراکه وقتی از برخی غرفه‎ها در مورد مذاکراتشان جویا شدم متوجه شدم که تولیدکنندگان علاقه‎مند را به سوی سازمان هواپیمایی کشوری هدایت کرده‎اند درحالی که باید کاری کنیم که این مسیر روند درستی داشته باشد تا به بن بست ختم نشود. برای این کار باید راه رسیدن به نقطه هدف که همان گرفتن محصول است را از پیش طراحی کنیم.

مه‎آبادی با اشاره به تکراری بودن برخی قطعات ارائه شده توسط شرکت‎کنندگان گفت: این نشان می‎دهد که بین آنها هماهنگی لازم اتفاق نیفتاده است. ما باید بیاییم هر کدام قطعه‎ای را بیاوریم که بقیه نیاورده‎اند تا از این فضا و فرصت محدود استفاده بیشتری شود.

وی افزود: خود این نکته آخر نشان می‎دهد که ما نیاز به ساختاری داریم که بتواند فرایندهای مختلفی را برای معرفی نیازها و سازماندهی شرکت‎های توانمندی که ظرفیت و آمادگی لازم را برای رفع نیازها دارند ایجاد و آنها را سازماندهی کند. اگر این ساختار نباشد باعث ایجاد مقاومت‎های طبیعی و منفی می‎شود چراکه اگر تکلیف سازندگان روشن نباشد، رفت و آمدهای زیاد، آنها را خسته و فراری می‎کند که جلب دوباره آنها بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس هئیت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه برای تشویق به سرمایه‎گذاری و ساخت قطعات غیر تیراژی نیاز به دستورالعمل‎های حمایتی است، گفت: فکر می‎کنم کاری که شرکت‎های خودروسازی برای تولید قطعات خودرو در داخل کشور کردند قابل الگو برداری باشد. آنها شرکت‎هایی مانند ساپکو را ایجاد کردند که از یک طرف به دنیا وصل شده‎اند و از طرف دیگر برای کمک به سازندگان داخلی اقدام به حمایت‎های فنی و حمایت‎های تسهیل‎گر مختلف می‎کنند.

وی با بیان اینکه نیاز است برای کل صنعت هوانوردی یک شرکت مشترک ایجاد شود که برای کاهش وابستگی به خارج برنامه‎ریزی و اقدام کند، گفت: همچنین باید صلاحیت و توان سازندگان سنجیده شود و پس از آن برای مذاکرات بعدی اقدام کرد. ما این کار را در شرکت فرودگاه‎ها کرده‎ایم به طوری که اکنون طبق تفاهم‎نامه‎ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم آنها مجموعه‎هایی را برای مذاکره و همکاری به ما معرفی می‎کنند که توانمندی لازم را داشته باشند.

نظر شما