شناسهٔ خبر: 56463 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سکونت ۵۱۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان شرقی/ اختصاص۱۳ هزار فقره تسهیلات برای بازآفرينی بافت‌های ناکارآمد استان

بافت فرسوده بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، استان آذربایجان ­شرقی با مساحت ۴۵ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع، جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۹۰۹ هزار نفر را در خود جای داده که حدود ۵۱۰ هزار نفر از آن‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفريني شهری ايران،  ۳۵۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان آذربایجان­ شرقی وجود دارد که از این میزان ۲۰۰۰ هکتار (معادل ۵۷ درصد) در مرکز استان (تبریز) قرار دارد. حدود ۵۱۰ هزار نفر در این سکونتگاه‌­ها زندگی می­‌کنند که ۴۰۰ هزار نفر آن (معادل ۷۸ درصد) در شهر تبریز قرار دارند.

 بافت فرسوده

بر اساس این گزارش، ۵۸۰۰ هکتار از مساحت استان آذربایجان­ شرقی بافت فرسوده شناسایی شده است که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را در خود جای می‌­دهد. سهم تبریز از بافت­‌های فرسوده شهری استان ۲۵۲۲ هکتار (معادل ۴۳ درصد از کل استان) است که ۵۰۰ هزار نفر در این بافت­‌ها سکونت دارند.

 تسهیلات اعطایی

در راستای اجرای مصوبه هيات وزيران، ۱۲ هزار و ۸۷۱ فقره تسهيلات از محل اعتبار بانک‌­های عامل طی سال­‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرينی شهری، به استان آذربایجان­شرقی اختصاص يافته است. از این میزان، ۱۱ هزار و ۳۸۴ فقره به بانک های عامل معرفی شده و ۷۰۰۵ فقره به عقد قرارداد منجر شده است.

 محلات هدف برنامه ششم

با هدف بازآفرینی شهری در استان، محلات هدف مختلفی در ۸ شهرستان استان تا سال ۱۴۰۰ تعریف شده ­اند. در شهر «تبریز» محلات «سیلاب­ ملازینال»، «ایده ­ئو»، «خلیل­ آباد» و «یوسف ­آباد» طی سال­های ۹۶ و ۹۷ برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده­‌اند.

در شهرستان «مراغه»، محلات «پهرآباد»، «انزال» و «میکاییل­ آباد» و در شهرستان «مرند»، محلات «علی ­آباد»، «میناخور» و «ناصرآباد» طی مدت اشاره شده از اهداف پروژه ­های بازآفرینی شهری بوده­‌اند.

همچنین پروژه­‌های بازآفرینی شهری طی سال­‌های ۹۶ و ۹۷ در محلات «حاشیه شهرک ولیعصر» و «شمال جاده ترانزیت» شهرستان «میانه» و محلات «پاسگاه»، «دیزچ­ جنوبی» و «کوزه ­گران» شهرستان «بناب» به مرحله اجرا درآمده­‌اند.

محله «چلب­ وردی»، در شهرستان «اهر» محله «لاله­ قبا» در شهرستان سراب و محله «بازار» در شهرستان ملکان نیز از محلات هدف بازآفرینی شهری طی مدت مذکور بوده‌اند./

نظر شما