شناسهٔ خبر: 56482 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای پروژه‌های توسعه محله‌ها در کرمانشاه

حاشیه نشینی در محله مرتضی گرد منطقه نوزده تهران مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه گفت: برای تسریع در جریان ارتقای وضعیت محله، پروژه‌هایی با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان در محلات آقاجان، ده مجنون و محلات حاشیه‌ای انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کرمانشاه، مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی این استان کفت: برای تسریع در جریان ارتقای وضعیت محله از سال قبل ۱۰ پروژه با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان در محلات آقاجان، ده مجنون و محلات حاشیه‌ای انجام شد.

وی تصریح کرد: در مجموع دو هزار و ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح استان وجود دارد که ۴۰۰ هزار نفر ساکن این مناطق هستند و از این میان نیز یک هزار و ۳۰۰ هکتار از شهر کرمانشاه بافت فرسوده است و در واقع ۳۴ درصد جمعیت شهر در این محلات ساکن هستند.

وی افزود: موضوع بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مسائل مختلفی از ابعاد گوناگون نظری اقتصادی، اجتماعی، بحث‌های کاربری و گرفتاری‌هایی به جهت وضعیت اسکان و سکونت به دنبال دارد و یک مساله مبتلا به فرابخشی است که متولی آن یک ارگان خاص نیست. بر این اساس ستاد بازآفرینی شهری تشکیل شده که در استان، به ریاست استاندار و درشهرستان‌ها به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود و وظیفه آن نیز شناسایی این محلات و اولویت‌بندی برای انجام اقدام مورد نیاز در قالب یک برنامه تحت عنوان برنامه بازآفرینی محله و ارائه آن به دولت یا سازمان راه و شهرسازی برای تامین اعتبار است.

شریفی ادامه داد: این اقدامات در چهار بخش اصلاح و بهینه‌سازی مانند زیر ساخت‌ها، بحث مسائل روبنایی اعم از سرانه فضای علمی و خدماتی و آموزشی و نوسازی مسکن در قالب اعتبار تسهیلات و امتیازاتی است که شهرداری ها متولی آن هستند.


مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: دولت برنامه مسکن را در این چارچوب دنبال می‌کند که در این میان بهزیستی، کمیته امداد و دفتر اجتماعی استانداری متولی بحث‌های اقتصادی و اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه طرح مسکن امید را مطرح کرد که باید به عنوان پیشگام و شروع کننده نوسازی مسکن باشد افزود: دولت درصدد است اراضی خود را با مشارکت بخش خصوصی به عنوان واحدهای مسکونی بسازد تا ساکنین محلات بافت فرسوده آنجا اسکان یابند و واحدهای قدیمی خود را تحویل دهند و دولت در آن محله این برنامه را تکرار کند تا این بافت‌ها احیا شوند.


شریفی با بیان اینکه ما با همکاری ادارات دارایی، املاک و استانداری در مرحله شناسایی اراضی دولتی در استان هستیم گفت: محور همه این برنامه‌ها در آیین‌نامه باز آفرینی، شهرداری‌ها به عنوان مدیریت شهری هستند که باید در هر محله‌ای این برنامه را تدوین کند.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه افزود: ما هم به عنوان راه و شهرسازی تکالیفی نظیر سیاست‌گذاری نظارت و بسترسازی برای تدوین قوانین را برعهده داریم که در این راستا سیاست ها را تدوین و دنبال تبیین به دستگاه‌ها هستیم.
وی همچنین گفت: برای تسریع در جریان ارتقای وضعیت محله از سال قبل ۱۰پروژه با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان در محلات آقاجان، ده مجنون و محلات حاشیه‌ای انجام شد.


شریفی به اصلاح شبکه زیر ساخت برق، ساماندهی ۲۵ کوچه به عنوان معبر اشاره و عنوان کرد: علاوه بر ساخت یک کلانتری در شاطرآباد مدرسه‌ای در جهت ارتقای سرانه فضای آموزشی در آن محله در دست ساخت است و در شهرستان‌های جوانرود، اسلام‌آباد و صحنه هم پروژه‌های مختلفی جهت تسریع در برنامه بازآفرینی محلات انجام می‌شود.

نظر شما