شناسهٔ خبر: 56582 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تشریح کرد؛

طرح خیابان شهید انصاری در انتظار تایید شورایعالی شهرسازی و معماری ایران

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با وجود مخالفت‌های موجود، همه بررسی و تلاش‌های لازم برای اجرای یک پروژه با رویکرد گردشگری در طرح محله بلاغی به کار گرفته شد که البته اگر در طرح پیشنهادی مشاور تغییرات کمتری صورت می گرفت شاهد طرح اثرگذار و ماندگارتری در سطح کشور می‌بودیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در این باره عنوان کرد: طرح خیابان شهید انصاری شرقی از جمله برنامه‌هایی بوده که با همه پیگیری‌های انجام شده مشمول زمان طولانی شده و همین موضوع مسایل بسیاری را ایجاد کرده است.

وی افزود: در سال ۸۸ و پس از تغییرات بسیار، سرانجام مسیر اجرای این خیابان از شکل مورب خارج شده و مقرر شد به صورت مستقیم اجرا شود با عرضی در حدود ۲۵-۳۰ متر و با تراکم چهار طبقه به همراه پلاک‌های تجاری، که در همین راستا تملک‌هایی توسط شهرداری صورت می گیرد.

دبیر کمیسیون ماده ۵ استان اضافه کرد: آن طرح در سال ۹۴ که طرح جامع شهر قزوین برای بررسی و اظهار نظر به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شده بود مورد مخالفت واقع شد و مقرر شد که موضوع پروژه خیابان شهید انصاری در بندی جدا و بر اساس تهیه طرحی ویژه در مقیاس طراحی شهری محله بلاغی به انجام برسد.

حق لطفی با اشاره به دلایل مخالفت شورایعالی با طرح مصوب استان در سال ۸۸ گفت: توجه ویژه به تحقق نقش ترافیکی، بر هم خوردن یکپارچگی و انسجام بافت تاریخی محله بلاغی، تخریب بخشی از عرصه تاریخی ثبتی (مسجد مدرسه حیدریه و گرمابه بلاغی) عدم تناسب ویژگی‌های کالبدی مسیر و ضوابط ساختمانی بناهای مجاور آن و اختلال در جریان زندگی محلی و ایمنی و امنیت ساکنان محله در اثر هدایت ترافیک عبوری مرکز شهر به درون محله مسکونی از جمله دلایل مخالفت با طرح سال ۸۸ خیابان شهید انصاری شرقی بود.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۹۵ شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی مشاور صاحب نام و با تجربه ای را برای تهیه طرح بر اساس اصول ابلاغ شده توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب نمود.

حق لطفی با اشاره به خصوصیات طرح تهیه شده توسط این مشاور عنوان کرد: نقش خیابان شهید انصاری در این طرح از یک محور شریانی به یک دسترسی محلی تغییر پیدا کرد و با توجه به لزوم غلبه پیاده و با ایجاد عرض متغیر در طول مسیر، پیش بینی لازم برای آرام سازی ترافیک در آن انجام شد.

حق لطفی با تاکید بر اینکه رویکرد غالب طرح تهیه شده بر اساس توسعه صنعت گردشگری قرار داشت، اظهار کرد: به علت نبود پایداری فنی و اجتماعی محله،تراکم ساختمانی از چهار طبقه به دو و نیم طبقه با سطح اشغال ۷۰ درصد کاهش یافت و کاربری‌ها و خدمات عمومی در راستای جذب توریست در آن لحاظ شد.

وی با بیان اینکه این طرح در مسابقه نظرسنجی چهره برتر ساختمان کشور رتبه اول را در بخش طرح‌های عمرانی به خود اختصاص داد، عنوان کرد: طرح تهیه شده در جلسات با سطوح مختلف و با حضور نمایندگان و مقاماتی از وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای شهر قزوین، بارها و بارها توسط مشاور ارایه شده و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: در جلسه کمیسیون با توجه به اینکه طرح باید توسط شهرداری اجرا می شد، مقرر گردید که طرح پیشنهادی توسط مشاور در جلسه علنی شورای شهر نیز مطرح گردد که در آنجا مورد مخالفت اعضای شورا قرار گرفت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: موضوع دوباره توسط استان به معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع پیدا کرد و مقرر شد طرح با پایه مطالعات مشاور در استان دوباره جمع بندی و نهایی گردد.

دبیر کمیسیون ماده ۵ ادامه داد: سرانجام این طرح با رویکرد محله محوری و غلبه پیاده بر سواره با عرض پیش بینی شده به اندازه ۱۴ متر به طور ارگانیک و هماهنگ با بافت، در راستای تملکات صورت گرفته با حفظ بناهای تاریخی و عدم تخریب کالبدی بافت و کاربری‌های خدماتی عمومی با رویکرد گردشگری مورد نیاز محور و همچنین با تراکم سه طبقه در تاریخ ۲۷ تیرماه جاری در کمیسیون مصوب شد.

به گفته حق لطفی این طرح پس از طی روال قانونی در استان جهت بررسی و اظهار نظر به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال و در صورت تایید جهت اجرا به استان ابلاغ خواهد شد.

نظر شما