شناسهٔ خبر: 56623 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر اقتصاد فرانسه مطرح کرد؛

امیدواری پاریس برای تحویل ۸ فروند هواپیما به ایران/ به دنبال چراغ سبز واشنگتن هستیم

شرکت ای تی آر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه روز سه شنبه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای ای.تی.آر به ایران، تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، برونو لومر گفت: هفته‌ها است که من مشغول مذاکره با همتای آمریکایی‌ام استیون منوچین هستم و امید دارم در مورد برخی مسائل مربوط به بنگاه‌های تجاری فرانسوی از سوی طرف آمریکایی گشایشی حاصل شود. منظور من از این شرکت‌های فرانسوی به ویژه هواپیماهای حمل و نقل منطقه‌ای (ATR) است که هشت فروند است و قرار بوده تا پیش از ششم اوت (۱۵ مرداد) به ایران تحویل داده شود.

داوید وارگاس سخنگوی شرکت هواپیماسازی ای.‌تی.‌آر سال گذشته پس از سقوط هواپیمای قدیمی این شرکت در حوالی یاسوج، در گفتگو با یورونیوز گفته بود که شرکت ایران ایر در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۰ فروند از هواپیماهای نسل جدید‌ ای‌تی‌آر را خریداری کرده که ۸ فروند آن تا کنون به این شرکت تحویل داده شده است.

چندی پیش نیز کریستین شرر مدیر اجرایی شرکت ای.تی.ار در این باره گفت: پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و رفع تحریم های تجاری علیه ایران، شرکت ای.تی. آر توافقنامه فروش ۲۰ فروند هواپیما را با تهران منعقد کرد، اما اکنون با خروج آمریکا از توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها نمی توان هواپیماها را تحویل داد.

وی افزود: باید برای این تعداد فروند هواپیما مشتری های دیگری پیدا کنیم، اما این موضوع اصلا کار آسانی نیست.

مدیر اجرایی این شرکت هواپیماسازی افزود: قرار بود ۱۲ فروند را اواخر سال جاری میلادی به ایران تحویل دهیم. در مجموع ما برای سال ۲۰۱۸ قرارداد ساخت و تحویل ۸۰فروند هواپیما را منعقد کرده ایم و سهم ایران رقم بزرگی است. البته این کشور تمایل خود را برای تحویل گرفتن هواپیماها اعلام کرده است، اما از آنجا که شرکت های بزرگ ایرباس و لئوناردو سهامدار عمده ما هستند، نمی توانیم موقعیت شرکت خود را به خطر اندازیم.

به گزارش ایرنا، در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی هسته ای ۲۰۱۵، برخی شرکت های اروپایی، اعلام کرده اند از بازار ایران خارج خواهند شد.

رئیس جمهوری آمریکا بارها شرکت‌های اروپایی همکار طرف‌های ایرانی را به اعمال فشار و پرداخت جریمه تهدید کرده و کشورهای غربی نیز تلاش می‌کنند از سد این اقدام ها عبور کنند. 

رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای مهم عضو این اتحادیه طی هفته های گذشته بارها بر وفاداری خود به اجرای برجام اصرار ورزیده و اعلام کرده اند به هرقیمتی توافق هسته ای با ایران را زنده نگاه خواهند داشت. 

اروپایی ها از اینکه می‌بینند آمریکا برای آنها تعیین می‌کند در مراودات اقتصادی چگونه رفتار کنند، احساس خوبی ندارند و مقابله با تهدیدها و تحریم های واشنگتن را سنگ محکی برای شناسایی عیار استقلال و حاکمیت اقتصادی خود می دانند. 

در تازه ترین واکنش ها به تهدیدهای آمریکا علیه اروپا، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه پیشنهاد داده تا هزینه احتمالی تحریم‌های ثانویه اقتصادی آمریکا علیه ایران که گریبانگیر شرکت‌های اروپایی می‌شود، از سوی اتحادیه اروپا تأمین شود. 

شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر، به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی ایرباس و شرکت ایتالیایی «لئوناردو فین‌مکانیکا» اداره می شود. این هواپیما یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای توربو ملخ‌دار در جهان است که برای جابجایی کمتر از ۹۰ مسافر طراحی شده است.

نظر شما