رضا نفیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجامشده در دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: در این مدت سعی شد ارتباطات حملونقلی با کشورهای همسایه و سایر کشورها توسعه یابد.
وی افزود: توسعه ارتباطات با کشورهای دارای مراودات ترانزیتی از طریق برگزاری جلسات و دیدارهای دوجانبه در دستور کار این دفتر قرار گرفت تا مسائل و مشکلات با تعامل و تبادلنظر برطرف یا در صورتی نبود مشکلات و موانع روابط تحکیم شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت حملونقل بینالمللی با اشاره به برنامه سازمان برای توسعه ارتباطات حملونقلی با سایر کشورها بیان داشت: در سال جاری جلساتی با کشورهای سوئیس و یونان، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان برگزار شده است.
نفیسی با اشاره به نتایج جلسه با مسئولان حملونقل کشور گرجستان گفت: در این جلسه دو كشور با حسن نیت و با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای شرکتهای حملونقل ایرانی و گرجی، موافقت کردند تسهیلاتی برای کامیونهای گرجی و ایرانی قائل شوند و تا سال ۲۰۱۹ بالغبر ۱۹ هزار پروانه تردد بین دو کشور تبادل شود.
وی در خصوص نشست دوجانبه ایران و ترکمنستان نیز گفت: با توجه به افزایش یکجانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاك تركمنستان از ۱ به ۱.۵ دلار، سفیر تركمنستان با درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و حضور در سازمان راهداری و حملونقل جادهای دیدار و در خصوص رفع موانع ترانزیتی و توسعه روابط حملونقل جادهای بین دو كشور گفتوگو كردند که سفیر ترکمنستان یکی از دلایل این افزایش را اخذ مابهالتفاوت سوخت در مرز بازرگان از کامیونهای ترکمنی اعلام کرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی یادآور شد: مابهالتفاوت سوخت در مرز بازرگان نهتنها از کامیونهای خارجی بلکه از ناوگان ایرانی نیز اخذ میشود.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به نارضایتی رانندگان ناوگان ایرانی عبوری از مرز ترکمنستان و افزایش ۶۰۰ دلاری هزینههای آنها بیان داشت: در بخشنامه ابلاغی ۱۵ تیرماه، بارگیری کامیونهای ترکمنی که مبادرت به حمل کالای ترانزیتی ترکمنستان و صادراتی ایران از داخل پایانههای مرزی ایران را داشتند ممنوع گردید؛ اما مجدد از آنها دعوت شد تا برای رفع این مشکل در جلسات حضور یابند.
نفیسی در خصوص امضا توافقنامه حملونقل جادهای در سفر رئیسجمهوری به سوئیس اظهار داشت: سوئیس تنها کشوری بود که موافقتنامه حملونقلی با ایران نداشت که پیشنویس این توافقنامه در اواخر فروردینماه سال جاری با هیئت سوئیسی امضا و مقرر شد در سفر رئیسجمهوری اسلامی ایران به سوئیس این توافقنامه امضا شود.
وی افزود: این توافقنامه در بخش کالا و مسافر است بین دو کشور منعقد شد و از مزایای آن میتوان به نامحدود بودن تردد و حمایت سازمانهای بینالمللی حملونقلی از آن اشاره کرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی همچنین به نشست با مسئولان حملونقل جادهای ازبکستان اشاره کرد و گفت: حذف عوارض ورود از ناوگان جادهای یكدیگر باهدف كاهش هزینههای جابجایی كالا بین دو كشور و ترانزیت از قلمرو یكدیگر، چگونگی افزایش تردد ناوگان جادهای ازبكی به ایران و مسائل مربوط به تردد کامیونهای دو طرف از مرزهای جادهای دو كشور، عوارض و هزینههای پرداختی توسط رانندگان ازجمله مواردی بودند كه مورد مذاكره قرار گرفت.
نفیسی در ادامه گفت: دور دوم مذاكرات كارشناسی مربوط به اصلاح موافقتنامه حملونقل بینالمللی جادهای سال ۱۳۷۲ انجام گردید و آقای دهقان اف رئیس كمیته حملونقل جادهای ازبكستان با پیشنهادهای طرف ایرانی مبنی بر مبادله سالیانه تعداد نامحدود مجوز تردد برای کامیونهای دو طرف و مبادله تعداد مشخصی پروانه تردد معاف از عوارض ورود بهصورت اصولی موافقت نمود و پیشنویس پروتكل اصلاحی مربوط به آن در این خصوص تنظیم و مبادله شد.
وی در ادامه با اشاره به اجلاس كميسون مشترك همكاریهای حملونقل جادهای فیمابين دو كشور جمهوری اسلامی ايران و جمهوری يونان به منظور توسعه هرچه بيشتر روابط حملونقل بينالمللی جادهای فیمابين برگزار و در زمينه بررسی مسائل و مشكلات حملونقل كالا و مسافر بين دو كشور و ساير موارد مذاكره شد كه طرفين به توافقاتی دست يافتند.
مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بينالمللی در زمينه دستيابی بر توافقهايی در بخش حملونقل جادهاي مسافر، اظهار داشت: هر دو طرف علاقه خود را برای گسترش حملونقل بينالمللی جادهای مسافر بين دو كشور ابراز كرده و بر اجرای كامل ماده سوم جلسه اول كارگروه مشترك در آتن سال ۲۰۱۵ تأكيد کردند. همچنین باتوجه به اهميت حمل و نقل چندمنظوره طرف ايرانی اعلام كرد كه همكاری چندجانبه برای پيگيری راهاندازی کریدور خليجفارس–دريای سياه بين كشورهای جمهوری اسلامی ايران، آذربايجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و يونان ضرورت دارد.
نفیسی که عضو کمیته برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب نیز هست در خصوص برگزاری این جلاس که در مهرماه سال جاری در تهران برگزار میشود، گفت: کریدور شمال-جنوب که وظیفه حمل بار هند به روسیه را دارد برای فعال شدن میتواند توسط اعضای این کریدور مورد حمایت قرار گیرد که در این خصوص برگزاری نشستهایی با کشورهای عضور به منظور تبادل نظر و بحث و بررسی، تاثیر گذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه «باید تجار و صاحب کالا با مزایا و امکانات کریدور شمال-جنوب آشنا شوند» گفت: در کنار این اقدام به رفع مشکلات فنی در زمینه بندر و ریل و جاده همت گمارده و تسهیلاتی برای تردد کالا از این کریدور در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای به شناسایی بارهای عبوری از کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: نزدیک ۴.۵ میلیون تن بین هند و روسیه مبادلات تجاری وجود دارد که این کریدور میتواند نقش بسزایی در جابجایی کالا بین دو کشور ایفا کند. از این رو از تجار و بازرگانان برای آشنایی با مسیر کریدور دعوت به عمل آورد و تسهیلات حمل کالا از این کریدور را به آنها معرفی کرد.
نفیسی یادآور شد: یکی از اقدامات قابل توجه میتواند شناسایی مسیرهای موازی کریدور شمال-جنوب است از نظر قیمت، زمان و مسافت است، اما مهمترین اقدام فعال شدن این کریدور است.
نظر شما