شناسهٔ خبر: 56817 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ای‌تی‌آر کاملاً مناسب پرواز در ایران است/ برنامه سازمان هواپیمایی کشوری برای توسعه پروازهای منطقه‌ای/ تاکید بر استقلال کمیسیون بررسی سوانح هوایی

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برنامه این سازمان برای گسترش پروازهای منطقه‌ای گفت: هواپیمای ای‌تی‌آر کاملاً مناسب شرایط اقلیمی، آب و هوایی و تجاری ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم ورود ۵ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر جدید به ناوگان ایران ایر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری توسعه مسیرهای منطقه‌ای در ایران را در دستور کار خود قرار داده است. این کار به سرمایه‌گذاری در مسیرهای خاص ناوگان خاص و تجهیزات خاص نیاز دارد.

وی ادامه داد: اکنون ۱۴ فرودگاه در کشور داریم که ۹۰ درصد مسافران از آن‌ها جابجا می‌شوند و ۱۰ درصد باقی مسافران به‌وسیله حدود ۶۰ فرودگاه دیگر کشور تردد می‌کنند.  این نشانگر یک بی‌توجهی و سیاست‌گذاری غلط است که سال‌ها قبل اتفاق افتاده است. سازمان هواپیمایی کشور بر آن شد تا این میراث نامیمون را از کشور حذف کند.

عابدزاده افزود: امروز با توجه به هواپیماهای جدید و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، شرایط کاملاً متفاوت شده است، در گذشته ما بیشتر به دنبال هواپیماهای بزرگ می‌گشتیم اما اکنون افزودن هواپیماهای منطقه‌ای با ناوگان هواپیمایی کشور را سیاست خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به حمایت این سازمان از توسعه پروازهای منطقه‌ای گفت: امروز هر کس که بخواهد در حوزه هوانوردی منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کند، از او حمایت می‌کنیم. اگر کسی تمایل داشته باشد، مسیرهای منطقه‌ای و به مقصد فرودگاه‌های کشور را راه‌اندازی کند، بدون کوچک‌ترین دردسری مجوز دریافت می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حداقل سرمایه‌گذاری به این حوزه وارد شوند.

عابدزاده ادامه داد: برای توسعه پروازهای منطقه‌ای در جهان تنها چند نوع هواپیما وجود دارد و انتخاب‌ها در این زمینه محدود است. هواپیماهای منطقه‌ای شامل جت‌های کوچک و زیر ۱۰۰ نفر مسافر، مانند جت میتسوبیشی ژاپن، امبرائر برزیل، بمباردیر کانادا و سوپر جت روسیه یا هواپیماهای توربو پراپ مانند Q۴۰۰ کانادا و ‌ای‌تی‌آر می‌شود. برای توسعه پروازهای منطقه‌ای هیچ انتخاب دیگری نداریم.

وی افزود: هواپیماهای توربو پراپ در مسافت‌های زیر ۵۰۰ کیلومتر از جت‌های منطقه‌ای اقتصادی‌تر و کاراتر هستند. و جت‌ها در پروازهای بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر صرفه بیشتری دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرتخصصی در مورد کارایی پایین هواپیمای ای‌تی‌آر گفت: اصولاً محدودیت برای همه هواپیماها وجود دارد و هیچ هواپیمایی را نمی‌توان یافت که برای پرواز در تمام مناطق کشور مناسب باشد.

وی ادامه داد:برخی اظهارنظرها در مورد ناکارآمدی این هواپیما غیرتخصصی و غیر کارشناسی است و ارزش پاسخ‌گویی ندارد. این مسائل سال‌ها قبل در کشور و در صنعت هوانوردی حل شده است و این دست اظهارنظرها دیگر مطرح نمی‌شوند.

عابدزاده افزود: مطمئن باشید، سیاست‌گذاران و متخصصان صنعت هوانوردی در انتخاب هواپیماهای مناسب برای پرواز در کشور تمام جنبه‌های تخصصی را در نظر گرفته‌اند و هواپیماهای خریداری‌شده قطعاً مناسب شرایط آب‌وهوایی، اقلیمی و تجاری ایران هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اهمیت صنعت هوا۱نوردی و توسعه اقتصادی کشور گفت: صنعت هوانوردی در بین صنعت سود ده کمترین سودآوری را دارد اما اثری که این صنعت بر توسعه کشور می‌گذارد بی‌بدیل است. چراکه اثرگذاری آن در تمام جنبه‌های مختلف توسعه است. این نوع هواپیما، امروز به درد کشور ما می‌خورد.

عابدزاده ادامه داد: طبیعتاً هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این میان وظیفه سنگینی دارد و با مسائل مختلف بازرگانی، فنی و غیره روبرو است. این هواپیما با سایر هواپیماهایی که در ناوگان این شرکت فعالیت می‌کنند متفاوت است و عملیات خاص و توجه خاصی را مطلبد.

وی افزود: قطعاً ایران ایر توانایی استفاده و بهره‌برداری و سودآوری با استفاده از هواپیماهای ای‌تی‌آر را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برخی از انتقادها درباره نحوه رسیدگی به سانحه پرواز تهران-یاسوج گفت: در طول تاریخ کشور هیچ کمیسیون بررسی سانحه‌ای که برای این اتفاق تشکیل‌شده مستقل‌تر نبوده است. رئیس کمیسیون فردی است که هیچ‌گاه جزو بدنه کارشناسی سازمان هواپیمایی نبوده و هیچ سندی را امضا نکرده است.

وی ادامه داد: کمیسیون بررسی سانحه امروز مستقل‌تر از هر زمانی است چرا که مستقلاً زیر نظر رئیس سازمان و نه اداره بررسی صلاحیت پروازی قرار دارد. امروز وزیر راه و شهرسازی کمیته نظارتی مخصوصی را برای نظارت به این  کمیسیون تعیین کرده است.

عابدزاده با اشاره به برخی از اظهارنظرها گفت: اگر کسی درون مجلس ادعا دارد که این کمیسیون مستقل نیست می‌تواند با قدرتی که دارد این کمیسیون را احضار کرده و شرایط را بررسی کند. مطمئن باشید که کمیسیون بررسی سوانح پاسخگو و شفاف است.

وی ادامه داد: این دست اظهارنظرها مناسب شرایط کنونی کشور نیست ما امروز می‌خواهیم جلوی دنیا بایستیم و با تحریم‌ها م قابله کنیم. بنابراین لازم است که همدلی داشته باشیم.

عابدزاده ادامه داد: امروز برنامه داریم با حداکثر ظرفیت کشور برای مقابله و اداره تحریم‌ها استفاده کنیم. بنابراین از همه متخصصان دعوت می‌کنیم در صنعت هوانوردی کشور مشارکت کنند و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

نظر شما