شناسهٔ خبر: 5687 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

موج نخست سفرهای دریایی در هرمزگان بدون سانحه به ساحل رسید

شناور جابجایی بیش از ۳ میلیون نفر سفر در موج نخست سفرهای نوروزی سال ۹۴ در پایتخت مسافرت های دریایی ایران و بر پهنه آب های فیروزه ای رنگ خلیج فارس در حالی رقم خورد که این حجم گسترده سفرها بدون حتی یک سانحه ناگوار دریایی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، استان هرمزگان هر ساله پذیرای میلیون ها میهمان نوروزی از اقصی نقاط سرزمین پهناور ایران است که در ایام بهاری چند صباحی را در دامن آب های فیروزه ای خلیج فارس سپری می کنند؛ به گونه ای که بنادر مسافری این استان بیش از ۹۵ درصد از کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و ۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را پشتیبانی می کنند و حجم عمده این مسافرت ها نیز در تعطیلات نوروزی انجام می شود.

برخوداری این استان از ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، آب و هوایی معتدل در ایام تعطیلات نوروزی، همچنین بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و همچنین بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور باعث شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در بین استان های کشور به عنوان "پایتخت مسافرت های دریایی ایران زمین" شناخته شود.

"ابراهیم ایدنی" رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان طی مصاحبه ای که به مناسبت انجام موفقیت آمیز سفرهای دریایی در نیمه نخست طرح نوروزی ۹۴ انجام شد، پرتردد ترین مسیرهای دریایی کشور را مربوط به حوزه جغرافیایی این استان دانست.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی سفرهای دریایی سال ۹۴ که از ۲۵ اسفندماه گذشته آغاز شده و تا تاریخ پانزدهم فروردین ماه جاری ادامه دارد، هم اکنون بیش از نیمی از مسیر را پشت سر گذاشته است؛ ما در این طرح به رعایت ضوابط ایمنی در بنادر، شناورها، مسیرهای تردد و همچنین مشارکت مسافران در این زمینه توجهی ویژه داریم.

به گفته این مقام مسئول، در نیمه نخست طرح نوروزی امسال، ناوگان مسافری در هرمزگان از طریق ۹ بندر مجاز وظیفه حمل و نقل ایمن مسافران دریایی را به مقصد جزایر زیبای خلیج فارس را به انجام رساندند.

۱۸ هزار نفر؛ ظرفیت ناوگان مسافرت دریایی

وی ظرفیت برنامه ریزی شده ناوگان مسافرت دریایی برای تعطیلات نوروزی سال ۹۴ را در مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: در مسیرهای دریایی قشم با افزایش شناورها ظرفیت موجود به حدود ۶ هزار صندلی، و مسیرهای دریایی کیش نیز به حدود یک هزار و ۸۰۰ صندلی رسیده است.

به گفته ایدنی، ۲۹ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ دستگاه جابجایی خودرو به قشم و ۲۵ فروند شناور لندینگ کرافت نیز با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ دستگاه جابجایی خودروی مسافران به کیش را انجام می دهند.

وی در همین رابطه یادآور شد: بنادر لنگه، چارک و آفتاب برای سفر خودرو و مسافر به جزیره کیش مشغول به خدمت رسانی هستند.

این مقام مسئول از سپری شدن موج نخست سفرهای نوروزی سال ۹۴ بدون حادثه ناگوار دریایی خبر داد و ضمن اشاره به آخرین وضعیت ناوگان مسافرت دریایی این استان خاطرنشان کرد: ۹۹ فروند شناور مسافری و لندینگ کرافت در ایام تعطیلات نوروزی به مسافران دریایی خدمات می دهند که تعداد ۵۵ فروند آنها مخصوص حمل مسافر است؛ از این تعداد، ۴۴ فروند مسیر قشم و هرمز و ۱۱ فروند نیز مسیر کیش را پوشش می دهند.

ایمنی سفر؛ دغدغه اصلی سکانداران مسافرت های دریایی هرمزگان

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود از "ایمنی سفر" بعنوان دغدغه اصلی سکانداران حمل و نقل دریایی در این استان طی ایام اجرای طرح نوروزی سال ۹۴ سخن به میان آورد.

ایدنی از علاقه مندان به سفرهای دریایی خواست تا از طریق بنادر مجاز، به وسیله شناور مجاز و در زمان مجاز تردد کنند. همچنین قبل از انجام سفر دریایی، حتماً بلیط تهیه نموده و ایمنی سفر خود را تضمین کنند.

اوج ترافیک بنادر؛ ساعات ۸ تا ۱۲ صبح و ۱۷ تا ۲۰

ایدنی ساعات ۸ تا ۱۲ صبح و ۱۷ تا ۲۰ هر روز در ایام تعطیلات نوروزی را زمان اوج ترافیک بنادر دانست و از مردم خواست طی ساعات مذکور، صبر و بردباری را سرلوحه رفتار خود قرار دهند.

دوم تا دهم فروردین؛ اوج ترافیک بنادر مسافری
رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان دوره زمانی بین دوم تا دهم فروردین هر سال را به عنوان زمان اوج سفرهای دریایی در کشور عنوان کرد و از فعالیت تیم های آتش نشانی، آمبولانس، غواصی و بازرسان در تک تک بنادر مسافری هرمزگان به صورت ۲۴ ساعته خبر داد.

شماره های طلایی برای یک سفر ایمن دریایی
وی از مردم خواست برای کسب اطلاعات دریایی ایام نوروز با دو شماره ۳۲۱۲۲۵۰۰ (۰۷۶) و ۳۲۱۲۲۵۰۱ (۰۷۶) تماس حاصل نمایند؛ این شماره ها، اطلاع رسانی ۲۴ ساعته به مسافران دریایی را برعهده دارند.
ایدنی، شماره تماس اضطراری ۱۵۵۰ طی ۲۴ ساعت شبانه روز را آماده ارسال و دریافت اطلاعات برای جستجو و نجات شناورها از طریق هوا و دریا اعلام کرد و گفت: از هم استانی ها و میهمانان نوروزی خواهشمندیم صرفاً در موارد مربوط به سوانح دریایی و شرایط اضطرار، با این شماره تماس حاصل کنند.

وی افزود: در بحث ارایه اطلاعات هواشناسی نیز سامانه پیامکی۳۰۰۰۷۶۳۷۳۰۰۰ آماده اطلاع رسانی به مسافران دریایی است.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان در بخش پایانی اظهارات خود پیش بینی کرد؛ در سال ۹۴ جابجایی بیش از ۱۷ میلیون نفر سفر و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو از طریق بنادر مسافری هرمزگان انجام شود که انتظار می رود حدود ۵ میلیون نفر- سفر از حجم کل این مسافرت ها در ایام تعطیلات نوروزی محقق شود.

وی اضافه کرد: با تدابیر اندیشیده شده در این طرح و فراهم کردن شرایط لازم برای تردد ایمن دریایی، آب های فیروزه ای رنگ خلیج فارس فرش راه مسافران نوروزی می شود.

لازم به ذکر است، میهمانان نوروزی علاقه مند به سفرهای دریایی می توانند برای سفر به جزایر قشم و هرمز از بندر شهید حقانی بندرعباس و برای سفر با خودرو به جزیره قشم از مسیر دریایی بندر پهل- بندر لافت استفاده کنند.

همچنین بنادر لنگه، چارک و آفتاب در غرب هرمزگان نیز برای سفر مسافر و خودرو به جزیره کیش آماده خدمات رسانی به مسافران دریایی هستند./

 

 

 

نظر شما