شناسهٔ خبر: 56936 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

توسعه اقتصادی از بنادر به دست می‌آید

رامین نورقلی پور رامین نور قلی‌پور:* سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند فضایی را فراهم کند تا سرمایه‌گذاران به راحتی و بدون دغدغه در پسکرانه بنادر فعال شوند و به همین دلیل نیز یکی از ابزارهای رشد و توسعه یافتگی در این بخش، فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز است.

یکی از بهترین مناطقی که سرمایه گذاری در آن سوده است، بنادر جنوبی کشور است. بنادر جنوب به جهت نزدیکی به اقیانوس فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند که مواد اولیه را با قیمت ارزان‌تر دریافت کنند و در مقابل صادرات ارزان‌تری هم داشته باشند. زمانیکه هزینه حمل و نقل و جابجایی کالا کاهش پیدا می‌کند و تولیدکننده با سرعت می‌تواند به تولید برسد، سرمایه‌گذاری توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

از سال‌های پیش سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در پسکرانه بنادر کردیم. تجربه سایر کشورها هم نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در پسکرانه بنادر موفقیت‌های بی‌شماری دارد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها نزدیکی‌ واحد صنعتی به دریا است. تولید در شهر وحاشیه شهر برای خیلی از تولیدکنندگان صرفه ندارد. به خصوص در مورد  صنعت فولاد که نیاز مبرمی به آب دارد. در برخی دیگر از صنایع هم سرمایه گذاری کنار دریا و  نزدیک بودن به بندر منفعت‌های متعددی دارد. بدین جهت یکی از کارهای که دولت می‌تواند انجام دهد هدایت سرمایه‌گذاران به سمت بنادر است. سازمان بنادر و دریانوردی هم می تواند فضای را فراهم کند تا سرمایه گذاران به راحتی و بدون دغدغه در پسکرانه بنادر فعال شوند. لذا یکی از ابزارهای رشد و توسعه یافتگی در این بخش فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز است.

واحدهای صنعتی نباید با چالش زیرساختی چون آب، برق، گاز، تلفن و... مواجه شوند. اگر هر کدام موارد یاد شده تامین نشده باشد، سرمایه گذار رغبت خود برای سرمایه گذاری را از دست می‌دهد. یکی از بخش های که می توان به آن تکیه داد تا فرآیند رشد و توسعه را دید بنادر است. توسعه اقتصادی از تولید در حاشیه شهرها به دست نمی‌آید بلکه از فعالیت واحدهای صنعتی در بنادر چنین موفقیت‌هایی کسب می‌شود.

در زمینه تامین تجهیزات در بنادر کشور کارهای بزرگی صورت گرفته  است اما تجهیزات موجود، به منزله توسعه یافتگی نیست. توسعه‌یافتگی از بنادر نسل سوم به دست می‌آید و این امر تنها با حضور پررنگ بخش خصوصی قابل‌حصول است. بخش خصوصی با استفاده از نیروهای ماهر و کارآمد می‌تواند بنادر را توسعه دهد. یکی از موضوعاتی که از آن غافل شده‌ایم توسعه شهرهای بندری است. شهرهای بندری نماد توسعه هستند. اگر آنها پیشرفته نباشند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. خوشبختانه به سمت توسعه شهرهای بندری و استفاده از پسکرانه بنادر در حال حرکت هستیم.

* نماینده مجلس شورای اسلامی

نظر شما