شناسهٔ خبر: 57075 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تشریح کرد:

آخرین وضعیت طرح جامع پارس‌آباد/ فضای سبز و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در اولویت بازنگری

محبوب حیدری مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل، اولویت‌های طرح جامع پارس‌آباد را مبتنی بر حفظ کاربری‌های فضای سبز و توجه به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده این شهر دانست. وی مشکل اصلی پارس‌آباد را دارای حاشیه زیاد و سکونت‌گاه‌های غیر ‌رسمی توصیف کرد و گفت که در ادامه طرح، موضوع اشتغال و رفاه مردم پیش‌بینی می‌شود.

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه "اولویت‌های اصلی در تدوین طرح جامع پارس‌آباد چه مواردی است" گفت: حدود یک سال است که بازنگری طرح آغاز و تفکیک وضع موجود در آن مشخص شده است و یکی از اولویت‌های آن توجه به حفظ محیط زیست و فضای سبز است.

وی افزود: موضوعات مهم طرح جامع پارس‌آباد مبتنی بر حفظ فضای سبز و توجه به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده این شهر است. البته بیشتر برنامه‌ها در حوزه طرح جامع، حفظ کاربری‌های فضای سبز و تخلفاتی است که در فضای سبز اتفاق افتاده است. قصد ما این است که با چنین تخلفاتی برخورد شود تا بتوانیم برای ادامه طرح کار کنیم.

این مدیر استانی با اشاره به برخی دغدغه‌ها درباره تغییر کاربری‌ها توضیح داد: موضوع مهم دیگر در طرح جامع، فضاها و مکان‌های آموزشی هستند که متاسفانه برخی اوقات دچار تغییراتی می‌شوند. چرا که برخی اوقات تغییر کاربری‌هایی از سوی شهرداری‌ها و صاحبان ملک درخواست می‌شود و بر این اساس ما حساسیت‌هایی داریم که نباید در فضاهای سبز و یا آموزشی به این واسطه تغییراتی به وجود آید.

حیدری همچنین در پاسخ به این سوال که "مساله اشتغال در طرح جامع چگونه لحاظ  می‌شود؟"، توضیح داد و گفت: فعلا طرح جامع فقط تفکیک وضع موجود است، ولی در ادامه کار باید موضوع اشتغال و رفاه مردم هم پیش‌بینی شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "اصلی‌ترین نیازهای شهر پارس‌آباد که لازم است در طرح جامع به آنها توجه بیشتری صورت گیرد، چیست؟" گفت: شهرستان پارس‌آباد دارای حاشیه‌های زیاد و نیز دارای تعداد زیادی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده است و البته بزرگترین دغدغه ما سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که من چندین بار از آن‌ها بازدید کرده‌ام.

 وی اضافه کرد: متاسفانه مردم واقعا در این سکونت‌گاه‌ها تحت فشار هستند. رطوبت در برخی خانه‌ها تا یک متر هم بالا آمده است و نیاز هست که لوله‌های فاضلاب  و آب نوسازی و بهسازی شوند و در خیابان‌های این محلات زه‌کشی صورت گیرد. همچنین کانال‌هایی که قطع شده‌اند و آب تخلیه نمی‌شود، مشکلات بسیاری را بری مردم به وجود آورده است.

حیدری، مرتفع شدن مشکل سکونت‌گاه‌ها را نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها دانست و گفت: درباره سکونت‌گاه‌ها لازم است که با همراهی سایر دستگاه‌ها محله‌ها را از وضعیت فعلی نجات دهیم. این موضوعات باید هم در طرح جامع دیده شوند و هم در باز آفرینی شهری مد نظر قرار گیرند.

این مدیر در پایان افزود: آقای وزیر در خصوص بازآفرینی شهری عنایت ویژه‌ای به این قبیل محله ها دارد. شهرستان پارس‌آباد محله‌ای به نام "زیر نهر پرآب" دارد که نیاز به بازآفرینی دارد و اولویت ما در پارس‌آباد همین محله است و نزدیک به دو سال است که کارمان را در بازآفرینی این محله شروع کرده‌ایم.

حیدری گفت: آخرین بازنگری پارس‌آباد حدود یازده سال پیش است که طرح جامعه آن آماده شده و الان هم نزدیک به یک سال است که طرح بازنگری آن آٰغاز شده است و تا حدود ۷ یا ۸ ماه آینده به پایان می‌رسد./   

نظر شما